Jump to content

Fornuftig båt i 130-160.000 klassen

Jankar

Recommended Posts

Hei.

Er litt ut å titter litt på båter i klassen 130.000-160.000 klassen, lurer på om det er noen her som har noen tips til type, modell osv. helst en daycruiser som 2 personer kan overnatte i en natt eller 2, har sett på en stingray 195cs og syns plassen i og for seg var helt ok, og vi skulle sikkert klart å sove i den. men er det noen som har erfaringer fradenne klassen og tips?

jeg kjøpte skibsplast 655 da jeg var på utkikk etter samme.. litt dyrere den, men du får de under 200000.. evt 660 som har innboard. de er overlegen på overnattingscomfort. god plass til å være 21 fot bare. skibsplast 605 duger også. er litt mindre..

ellers har bayliner noen billige brukbare båter.

. jeg ville valgt påhenger, men det er smak og behag.

mye fint å velge i nå.. husk det er kjøpers marked..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hvis fart ikke er ett krav, så finnes det mange fine snekker i den prisklassen. F.eks Biam 800. Polar 770 er og fin. Med flaps og stor motor gjør den 20 knop om snekkefart blir for lite.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det er nok stort sett bare solsengen over motor og badeplattform man mister med påhenger. Hadde 2005 Suzuki DF250 på min forige båt og va strålende fornøyd med den. Relativt billig service, veldig lav støy og slettes ikke ille forbruk :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ja, jøss. er det noe som stjeler plass så er det innenbordsmotor.

Uttern har en 18,5 foter, D55 som du kan finne i denne prisklassen. Har hatt en slik. Grei daycruiser, men til overnatting vel snau.

Skibsplast er ikke dumme. Praktiske og solide. Ganske lettdrevne og moderate skrog. 605 er veldig praktisk, med selvlensende dekk og noe mer plass å bevege seg på enn den tradisjonelle "buesofa" løsningen akter. 655 noe større og er en pen båt.

I denne prisklassen kommer du vel over noen Askeladden 535. Askeladden 605 Explorer ser ut til å være en veldig grei båt, men da må du opp i fra ca 190 høvdinger.

Nyere dato vil jeg si er mindre enn 10 år gammel. Men kan jo finne masse bra motorer som er eldre også, hvis fulgt godt opp av eier.

jeg har hørt en del både opp og ned om Uttern d55, lå en del ute her for litt siden men nå er det heller stille på finn, kan ha noe med ferie å gjøre.

vi skal i utgangspunktet ha båten for å komme ut i skjærgården, men vil ha muligheten til å overnatte i den. men hvis man kjøper en motor som er 8år gammel kanskje, vil du få problemer når den fyller 10 fort da eller kan en outboards motor gå i mange år fremover så fremt jeg steller pent med den? forresten, 4 takter eller evinrudes 2 takter?

Tror nok en som regel kan regne en 15 - 20 års levetid på de fleste utenbordsmotorer, men risiko for feil (og dermed utgifter) øker jo med tida. Pluss at de nyere motorene går langt stillere og bruker mindre bensin enn eldre modeller.

Hvis du skal bruke båt til mye til rolig cruising og noe fiske ville jeg nok gått for 4-takt, men Evinrude E-tec og Mercury Optimax er også bra motorer. Litt mer vibrasjoner og risting på lave turtall enn 4-taktere. Ville skygget unna Mercury Optimax 135 og 150 hk, dette er noen skikkelige bråkebøtter.

Uttern D55 syntes jeg var en pen og stilig båt, litt enkle og spinkle løsninger i innredning, og "soverommet" framme best egnet til barn og klær/vester etc. Men OK sjøegenskaper størrelsen tatt i betraktning.

Skibsplast 655 er nok den greieste sånn sett ut fra de jeg nevnte over.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49340610&searchclickthrough=true

Skibsplast 655. For høy pris på denne i forhold til det du har tenkt, men gode bilder i annonse, slik at du kan se hvordan de er mtp overnatting etc.

Ser 655-modellen begynner på 150.000,- på finn. Er en til 185.000,- med Honda 90 hk, går sikkert an å prute noe på denne. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48698208&searchclickthrough=true Står den har sjøvannstoalett og utedusj, det finner en ikke på 18-19 foterne. Er jo nesten en nødvendighet hvis en vil overnatte noe i båten.

Ville valgt 4takt. Mere behagelig. Kanskje litt slappere enn totakt, men marginalt. Min 2005 suzuki går helt nydelig nå etter snart 400 timer. Ingen feilslag så langt på mine 1,5 sesonger.

Askeladden 585 og 605 er fine. Du kan også få en beatle 645 ned mot din pris nå. Med innenbords riktignok men det er fine båter!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...