Jump to content

Kartplotter, papirkart, håndholdt gps, ipad i vanntett mappe?

Balje40

Recommended Posts

Man bør helst ha noen backupløsninger parat. Hvor legger man sine (surt oppsparte) kroner best i dette landskapet? Tenker her på seilturer i indre og ytre oslofjord pluss litt svenskekyst, skagen og blindleien.

Samlet blir det fort kroner av kartsamlinger (digitalt og på papir) med ymse plottere og pads. Gratis løsninger (Norgeskart app) finnes men er vel mer som supplement å regne(?).

Hvilke kombinasjonspakker fungerer best? Ender man allikevel opp med full kartpakke (som blir liggende ubrukt), dyr kartplotter (som står på hele tiden), håndholdt gps (i lommen for nødsfall) og en pad (kun for surfing på vær/vind)?

En god løsning kunne være en vanntett (og flytende) pad med 3g/4g montert på docking stasjon til båtens 12v, oppladbart lithium batteri og en sveiv på baksiden til håndlading. Som oppdateres automatisk hvorenn man ferdes. Og med e-ink (paperwhite) i lokket (for nødsfall).

Men i mangel av dette kjøper man heller en....?

(Svaret er vel en Garmin plotter pluss noen skuffkart vil jeg tippe). Takk for innspill.

Garmin gpsmaps plotter med touchscreen?

Og så kjøper man båtsportkart for tre tusen kroner som aldri blir tatt opp av skuffen(?). Og samtidig innbiller seg at skjermen på iPad i pose kan leses i skarpt lys(?).

Hva er den rimeligste Garmin plotter som fyller krav til å fungere brukbart (zoom hurtig, enkel inntast av mål etc)?

Er det noen terskel i serien der de går fra ok til bra?

Igjen vil være svært takknemlig om en oppegående person kunne skjære gjennom med en klar anbefaling (må ta noen avgjørelser i løpet av morgendagen).

Har et android nettbrett med navionics som står stødig og trygt og tørt under sprayhood. Og tlf med navionics som reserve. Papirkartene har jeg ikke brukt enda og det er ikke noe problem med sollys på skjermen overhodet uansett hvordan solen står. Så om paden kan plasseres på en slik måte at den er skjermet for været kan jeg ikke se at det skulle være noe problem å bruke den hele dagen.

Jeg kan vel ikke akkurat anbefale Asus som jeg selv har, siden den har en elendig gps og er avhengig av ekstern mottaker og i tillegg har en 12V lader som er veldig kilen mtp strømtilførsel under lading slik at motoren må være i gang for lading. Men det er sikkert andre brett der dette funger bedre.

Ok, svært interressant. Takk for svar. Papirkart er dermed å regne som nødutstyr (på linje med drivanker).

Satser da på en pad-løsning med telefon som backup. Vanntett pose og navigeringsapp virker da riktig.

Angående gps/kartplotter; kan man da si at en håndholdt gps også sorterer som nødutstyr? Og er de fastmonterte kartplottere mer luksus (rikmannsutstyr)? Tenker her på tanken på en garmin lommegps med aa-batterier som backup/nødløsning og det faktum at en fastmontert kartplotter med touchscreen, kartpakke og avanserte funksjoner koster like mye som en laptop.

Budsjettet mitt her (nok av andre utgiftsposter kan man si) er akkurat nok til å føle seg trygg men intet rom for unødig luksus. Skal se litt på Navionics vs plan2nav.

Pad under sprayhood (fulladet før avreise), sikkert montert med litt solbeskyttelse. Så en løsning med telefon i vanntett pose (i lomme) som backup. Begge med noe slags navigeringsprogram. Det kan fungere.

Men som tredje utvei (dersom telefon og pad på mystisk måte skulle streike samtidig) bør jeg da ha en nødplan bestående av enten en bunke papirkart eller en håndholdt gps/kartleser med aa-batterier (disse løsninger kostet vel omtrent det samme). Eller er en fastmontert kartplotter (på båtbatteriet) en bedre tredjevei? Litt usikker her faktisk.

Muligens også lurt å satse på to ulike navigeringsprogram for telefon og pad dersom disse har forskjellige styrker og svakheter.

(Nb jeg kan faktisk seile, har bare null erfaring som båteier).

Vil si app-løsningene virker litt primitive (ved nærmere ettersyn). Markedet her (dyre/dårlige papirkart, litt halvferdige app-løsninger, noe overprisede spesial-device gps) minner litt om situasjonen for bilnavigering for noen år siden. De fleste løsninger var dengang enten dyre eller dårlige frem til Google Maps ekspanderte til det brilliante program det nå er (det eneste man bruker).

Muligens er markedet for maritim navigasjon for lite til å flytte Google-karts funksjonsområde utover fastlandsranden til det våte element. Men en slik løsning kunne nok gjort mye å forenkle løsningsvalg (spesielt med et kontosystem der waypoints etc kan flyttes mellom flere hardware-enheter).

Ja har også vurdert vanntett mobil og pad (praktisk også på fjelltur). Det virker som om de fleste papirkart blir liggende i skuffen nå.

Angående predictwind så er det meste av værkart tilgjengelig gratis på f.eks Yr. Det interressante er kobling mot rutevalg basert på båttype, ønsket ferdsel (racing eller trygg cruising) etc. Altså kan det være verdt å betale for anbefalt veivalg (frem til slike løsninger er bakt inn i andre løsninger).

Det burde vel (som jeg har sett etterspurt) være mulig å stille kartvisning etter båtens dybde. Rutevalg (innaskjærs, trange ruter, åpent hav) bør jo også tilpasses etter hvilken type motor som er montert i seilbåten (enkelte båter er ikke særlig lettmanøvrert for motor). For vante/erfarne kystseilere virker kanskje slike behov tåpelige men slike funksjoner gjør det langt tryggere å utforske nye områder.

Jeg bruker Navionics + Isailor + plan 2 nav. Mange overlappende områder, og noen litt hver for seg.

De har alle sine styrker og svakheter :worry:

Disse er kjøpt for Iphone, både til meg og kona, samt på padda.

Da har jeg altså 3 backup enheter ombord (ihvertfall når vi er på ferie tur).

Min telefon + padda bor vanntett ombord.

I tillegg har jeg kartplotteren som er fastmontert, der har jeg kart brikker fra Danmark/Sverige og opp til Sogn.

Og så har jeg stort sett kjøpt papirkart når jeg er i nye områder, så jeg er relativt godt dekket der også.

Så jeg håper og tror at jeg har nok backup til backupen ... :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ok takk for info, vi ender nok også opp på tur da med to telefoner (pluss backuptelefon), to padder (med diverse kartapp) og papirkart under dekk.

De to spørsmål jeg da har igjen er kun;

-hvilke situasjoner blir faktisk en dedikert kartplotter benyttet? Er dette kun et verktøy for rike mennesker i større båt (dersom man har en storskjerm plotter behøver man neppe skru på sin pad på tur)? Eller er det mest for vinterseiling, storm/orkan, tur til Svalbard?

-har en håndholdt gps noen fornuftige bruksområder (utover vannscooter, surfbrett, kajakk)? Når er man mer glad for en slik enn en iphone (i femten minus og snøfokk)?

Hvis kartplotter kan hoppes over er vi dermed kun et par nedlastinger og en avlatshandel (papirkartavgift) unna ferieturen. Takk for innspill så langt!

Jeg har flere Android produkter som bør fungere bra (samsung, lg, asus, htc).

Tanken bak spørsmålet her var derav om man burde svi av tre tusen nødkroner (eller tre båtpenger som det vel heter på forumet?) på enten papirkart, håndholdt gps eller en billig fastmontert kartplotter (uten touchscreen).

Og forventet egentlig svar av typen ' kun fastmontert storskjerm plotter til tyve tusen er brukbart', derav betryggende respons her (det er jo svært lite sansynlig at man mister fire-fem nettbrett/mobiler over ripa samtidig...).

Kom vel frem til at papirkartserie, garmin montana (håndholdt touch screen gps) og enkel fastmontert kartplotter kom omtrent på same beløp (3000kr).

Av medbrakte produkter blir en Samsung Galaxy tab da hovedkartskjerm med backup av en Asus tab og diverse ganske gode telefoner (htc, lg, ny nexus telefon). Det burde vel rekke mer enn langt nok.

I verste fall står det faktisk også en eldre karplotter i båten. Og har vel også noen havnebøker på lager.

Eldre gps mer korrekt (kan knapt kalles plotter).

Ja gikk ut fra at nyere plottere bør stå nær styreposisjon

(men litt unna kompass?) for å fungere i praksis. Samt at de som virkelig fungerer er de store/dyre med touchscreen og enkel enhånds zoom. Men da passerer man vel titusenkroners merket (og dette feriebudsjettet) rimelig raskt...

Tror det skal gå greit å basere seg på apper.

Var ute på en ukestur for en tid siden, og etter dag 2 så tok den eksterne gps mottakeren som Asusbrettet er avhengig av kvelden. -Trodde jeg, den tok ikke lading og var tom for strøm. Resten av turen gikk allikevel uproblematisk ved hjelp av samme app på tlf, men på denne turen var jeg stadig utenfor dekning så om det ikke hadde vært Iphone uten faktisk gps hadde jeg nok slitt litt.

Det viste seg da jeg kom frem etter noen dager med tlf-navigering at den eksterne gpsen virket helt fint, men er avhengig av den originale 12vladeren for å ta imot lading -usbkabel i annen 12v lader eller direkte i pc lader den ikke... Regner med at ikke alle slike mottagere er like sære som min...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...