Jump to content

Seapilot vs Jeppesen plan2nav, android

Pettern1972

Recommended Posts

Jeg har brukt den litt på telefon og nettbrett, er ganske fornøyd, men har ikke fått testet den mye. Den store testen kommer nå som ferien begynner (tøffer sørover ila helgen). Tildligere har jeg brukt Navionics for Android, men har trua på SeaPilot, fordel med AIS visning og at du kan velge mellom dag, skumring og natt for display. Har ingen erfaring med plan2nav som du spurte om, men svarer allikevel :smiley:

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Navigering med skyvelinjal, papirkart, sekstant, kompass etc fikk man med seg i barndommen. Aldri mer gjetting i tåke. Det beste programmet bør finne veien selv mellom skvalpeskjær og helst kunne kobles rett på autopiloten. Enda bedre hadde vært innebygget seiltrim men det er vel å be om litt mye foreløbig..

Jeg har en teori om at Darwin ikke mistet gudstroen (han vurderte først å studere teologi) som følge av artsobservasjon på MS Beagle. Nei, det var rett og slett studiet av sjøkart og observasjon av skvalpeskjær som medførte aha-momentet, innsikten i at slikt et kaos ikke var planmessig skapt av noen strukturert skaper.

Men tilbake til dillemmaet. Først kjøper man sjøkart for tusener av kroner som kun ligger i skuffen. Så fyller man sin kartplotter med rådyre sd-kort. Apper og lisenser på løpende bånd. Og til sist sitter man hele ferien med Norgeskart (0kr) og Eniro på sjøen??

Redigert av Balje40 (see edit history)

Styr unna både Plan2Nav og Navionics for android etter mitt skjønn. Har nå testet både Navionics og Jeppesen Plan2nav med Galaxy Tab 10.1 Begge med karter som også dekker Oslofjord området. Under forutsetning av at jeg har dette riktig installert og at det fungerer som det skal har begge et par klare begrensninger som jeg ikke liker.

Detaljer i Plan2nav er rett og slett mangelfulle til tross for at den er innstilt på mest mulig detaljer. Her jeg bor og med min farkost er det veldig kjekt å vite om en grunne er 1 eller 2 meter. Det sier ikke kartet noe om, bare markering av grunne. Da blir det veldig mange uthavner og sund som ikke er tilgjengelig eller prøv og treff. Eksempelvis er 1 m grunnen i Bevøysund utenfor Son ikke angitt med dybde, bare symbol. En annen sak er spor. Mulig jeg har bommet i oppsettet men den legger waypoint bare ved endring av kurs. Går du i sirkel legger den bare waypoint der du startet og du drar med deg sporet. Kan bli litt rare utslag med spor over brygger og nes. Ut over dette fungerer appen ganske bra.

Navionics Marine Europe HD har bra med detaljer og angir også dybde som mangler i den foregående. Det jeg savner her er kurs opp. For meg har det stor betydning og oppfatter det som en vesentlig mangel. Ruter har jeg ikke testet ut ennå.

Seapilot er ikke testet ennå. Heller ikke Eniro.

Det er også et problem med max tiles pr dag med Eniro på Locus (også offline).

Ja litt knot er det jo. Men Locus (jeg betalte 49kr for pro versjon også) er sannsynligvis et av de beste gps kartprogram å få tak i.

Gule sider på Sjøen fungerer derimot offline, det er ekstremt gode kort for lite penger. Innvendiger er altså kun at kartene kan spinne litt når man zoomer og at appen så langt har restartet et par ganger.

Når man endelig får litt oversikt over kartapp tilbud skulle man gjerne sett Eniro kart (som er oppdaterte kystverkkart) i kombinasjon med prognoser for vær/vind/strøm i multilayer og også gjerne med gode ruteforslag (avreisetidspunkt og beste waypoints for å benytte seg av tilgjengelig vind). Men dette ligger vel litt frem i tid.

Jeg har Navionics Boating HD, Seapilot og Plan2Nav på nettbrettet. På kartplotteren bruker jeg NT CMap.

Når det gjelder de på nettbrettet synes jeg Navionics HD er mest brukervennlig. Seapilot har AIS, og Plan2Nav har ofte oppdateringer samt Active Captain og 3D-visning.

Hvem som er mest nøyaktig mht virkeligheten har jeg ikke noen formening om. Stoler mest på kartplotteren og oppdaterte papirkart.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...