Pettern1972 Startet 3.Juli.2014 Del på Facebook Startet 3.Juli.2014 Lisensen min på plan2nav går ut nå. Har brukt den en sesong nå, og er storfornøyd. Hørt mange eplebrettbrukere skryter av seapilot. Denne er også sluppet for android nå. Noen som har testet begge og kan gi en anbefaling? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Sanztra Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Jeg har brukt den litt på telefon og nettbrett, er ganske fornøyd, men har ikke fått testet den mye. Den store testen kommer nå som ferien begynner (tøffer sørover ila helgen). Tildligere har jeg brukt Navionics for Android, men har trua på SeaPilot, fordel med AIS visning og at du kan velge mellom dag, skumring og natt for display. Har ingen erfaring med plan2nav som du spurte om, men svarer allikevel Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Balje40 Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Takk for tråd, her kommer del to av hva jeg lurte på! Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Navionics har autoroute, SeaPilot har AIS. Flere ting å tenke på før man kjøper applisens? Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Jeg ser etter Google Maps for båt (nøyaktig, gratis, oppdatert på trafikk og kø, bilder tilgjengelig etc. Og automatisk opptrekk av rute fra start til mål er et must.) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Navigering med skyvelinjal, papirkart, sekstant, kompass etc fikk man med seg i barndommen. Aldri mer gjetting i tåke. Det beste programmet bør finne veien selv mellom skvalpeskjær og helst kunne kobles rett på autopiloten. Enda bedre hadde vært innebygget seiltrim men det er vel å be om litt mye foreløbig.. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Man finner standalone AIS track apps. Kanskje ikke like lett å finne app for ruteforslag? Derav er muligens Navionics bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Eniro på sjøen pro er vel mest for pengene(?) Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Navionics for Android støtter vel ikke Autoroute, den finnes vel fortsatt bare for Apple enheter? Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Balje40 Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 (redigert) Google burde sendt rundt flatbunnede båter med ekkolodd for å kartlegge alle grunner. Men seriøst, det stemmer nok. Man må fortsatt plotte inn rute for hånd de fleste steder. Og egen AIS app finnes for 18kr. Er det gode grunner for å bruke annet enn Norgeskart (gratis) og Eniro på sjøen pro (120kr)?? Redigert 4.Juli.2014 av Balje40 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Google burde også tilbudt program i bytte mot informasjon fra ekkolodd. Altså at dybde registreres på enhver posisjon som kryssjekkes for en lang rekke fartøyer. Eller finnes det bedre løsninger? (Sprenge bort småskjær er en bedre løsning. Senkekjøl likeså). Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 (redigert) Jeg har en teori om at Darwin ikke mistet gudstroen (han vurderte først å studere teologi) som følge av artsobservasjon på MS Beagle. Nei, det var rett og slett studiet av sjøkart og observasjon av skvalpeskjær som medførte aha-momentet, innsikten i at slikt et kaos ikke var planmessig skapt av noen strukturert skaper. Men tilbake til dillemmaet. Først kjøper man sjøkart for tusener av kroner som kun ligger i skuffen. Så fyller man sin kartplotter med rådyre sd-kort. Apper og lisenser på løpende bånd. Og til sist sitter man hele ferien med Norgeskart (0kr) og Eniro på sjøen?? Redigert 4.Juli.2014 av Balje40 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Ser nå at norsk versjon heter Gule sider på sjøen (som også kan oppgraderes for 119kr). Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Jo mer man leser om emnet ser det ut til at Locus Pro skiller seg ut som det beste gps program. Og at Eniro har de beste kart. Har noen testet Eniro/Gule Sider pro til 119kr? Er forsatt maptweaker på Locus Pro med Eniro kart beste løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Ok da laster vi inn Gule Sider på sjøen pro til 119kr. Rapport følger. (Funker det ikke er det Locus Pro neste...) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Funker fint i stua! (Men tror nok ikke jeg hadde stolt på denne løsning som hovednavigasjonsprogram i vanskelige farvann...) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Kartene spinner for lett rundt. Appen kan finne på å restarte når som helst. Men fin til planlegging og som supplement. Sitér dette innlegget Link to post
Soningen Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Styr unna både Plan2Nav og Navionics for android etter mitt skjønn. Har nå testet både Navionics og Jeppesen Plan2nav med Galaxy Tab 10.1 Begge med karter som også dekker Oslofjord området. Under forutsetning av at jeg har dette riktig installert og at det fungerer som det skal har begge et par klare begrensninger som jeg ikke liker. Detaljer i Plan2nav er rett og slett mangelfulle til tross for at den er innstilt på mest mulig detaljer. Her jeg bor og med min farkost er det veldig kjekt å vite om en grunne er 1 eller 2 meter. Det sier ikke kartet noe om, bare markering av grunne. Da blir det veldig mange uthavner og sund som ikke er tilgjengelig eller prøv og treff. Eksempelvis er 1 m grunnen i Bevøysund utenfor Son ikke angitt med dybde, bare symbol. En annen sak er spor. Mulig jeg har bommet i oppsettet men den legger waypoint bare ved endring av kurs. Går du i sirkel legger den bare waypoint der du startet og du drar med deg sporet. Kan bli litt rare utslag med spor over brygger og nes. Ut over dette fungerer appen ganske bra. Navionics Marine Europe HD har bra med detaljer og angir også dybde som mangler i den foregående. Det jeg savner her er kurs opp. For meg har det stor betydning og oppfatter det som en vesentlig mangel. Ruter har jeg ikke testet ut ennå. Seapilot er ikke testet ennå. Heller ikke Eniro. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Eniro kart er de beste på markedet. Men gule sider app er litt for enkel til å brukes som hovednavigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Ser du tilbakemeldinger på Google Play så skiller Locus Pro seg kraftig ut. Sannsynligvis den beste gps leser. Man skal da (visstnok) putte Eniro kart i Locus Pro. Skal teste det straks. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Lastet ned Locus free (m. ads), så Maptweaks og hente inn Eniro. Veldig veldig veldig bra. Kartene vingler ikke rundt, perfekt zooming. Appen restarter ikke i hytt og pine. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Lastet ned Locus free (m. ads), så Maptweaks og hente inn Eniro. Veldig veldig veldig bra. Kartene vingler ikke rundt, perfekt zooming. Appen restarter ikke i hytt og pine. Veldig avansert og bra, men kanskje høy brukerterskel? Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Det er også et problem med max tiles pr dag med Eniro på Locus (også offline). Ja litt knot er det jo. Men Locus (jeg betalte 49kr for pro versjon også) er sannsynligvis et av de beste gps kartprogram å få tak i. Gule sider på Sjøen fungerer derimot offline, det er ekstremt gode kort for lite penger. Innvendiger er altså kun at kartene kan spinne litt når man zoomer og at appen så langt har restartet et par ganger. Når man endelig får litt oversikt over kartapp tilbud skulle man gjerne sett Eniro kart (som er oppdaterte kystverkkart) i kombinasjon med prognoser for vær/vind/strøm i multilayer og også gjerne med gode ruteforslag (avreisetidspunkt og beste waypoints for å benytte seg av tilgjengelig vind). Men dette ligger vel litt frem i tid. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Jeg har Navionics Boating HD, Seapilot og Plan2Nav på nettbrettet. På kartplotteren bruker jeg NT CMap. Når det gjelder de på nettbrettet synes jeg Navionics HD er mest brukervennlig. Seapilot har AIS, og Plan2Nav har ofte oppdateringer samt Active Captain og 3D-visning. Hvem som er mest nøyaktig mht virkeligheten har jeg ikke noen formening om. Stoler mest på kartplotteren og oppdaterte papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Hei Lastet inn på sjøen m oppdatering til kr119,- Men alt går kjempetregt og fikk ikke lastet offline kart ferdig over natten en gang! Valgte og slette hele appen og reinnstallere men ser da ut som jeg må betale på nytt? Noen som har vært borti lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.