Balje40 Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 (redigert) Ja man må laste inn offline kart før man drar. Litt knotete det hele faktisk. Men Eniro kart er oppdaterte kartverkskart og helt klart de beste. Locus Pro er også litt knot i offline modus men det er helt klart den beste gps karteser tilgjengelig. Det sentrale er; -husk vanntett pose -7" eller helst 10" skjerm er ok, mobil 5" er for lite (kun som backup) -lad batteri før avreise, bruk offline med gps og skru av alt annet som går i bakgrunn -ha helst to-tre løsninger som fungerer på samme brett Redigert 6.Juli.2014 av Balje40 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 En slags holder med ladestasjon er sikkert også lurt. Dedikerte kartplottere er sikkert mer stabile i minusgrader og motlys. Men teknisk løsning på et nettbrett er langt bedre pr investert krone. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Papirkart er vel å betrakte som siste utvei. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 (Selvfølgelig en fordel å ha 3g/4g tilgjengelig. Men et brett som fungerer i offline modus er vel sikrere i drift når alt av nettverk er avslått (flymodus). Kun offline kart pluss gps. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Valgte å fornye lisensen min på plan2nav. Ca 200kr for et nytt år. Så langt veldig fornøyd, men som tidligere påpekt, en del grunner mangler dybdehenvisning Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
GEHU Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Har nå prøvd å laste ned bergen til stavanger på eniri/gulesider sin pro app i 2døgn men får ikke Dette til .ser ut som den starter helt på nytt med jevne mellomrom enten padden blir brukt eller bare ligger Over natten med programmet åpent? Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Vet ikke. Merket de utsnitt man hadde sett på online virket offline. Programmet er jo (som det står i ingress) kun ment til planlegging og ikke til navigasjon (app er for ustbil). Men kartene er veldig gode (og koster lite dersom man får offline funksjon til å virke). Det må jo sies at personer med god råd (som ikke er så gniene) bør investere i litt flere løsninger. Å legge en papirkartserie i en skuff sammen med håndholdt gps og løse batterier er jo ikke dumt som en worst case nødløsning. Å montere fast kartplotter med backup strøm, kartbrikker, touch screen, storskjerm etc er selvsagt også med på å bedre sikkerhet. Jeg nevnte Eniro kart da de er svært gode og fordi de hele tiden oppdateres. Men sats på flere løsninger. Redigert 7.Juli.2014 av Balje40 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Skulle egentlig ønske at en fornuftig/ansvarlig ringrev postet noe alà; alltid papirkart i skuff (selv om du ikke bruker de til daglig) og alltid kartplotter (selv om du bruker pad). Se på det som livbøye og redningsflåte. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Ser forsåvidt en annen tråd her der en erfaren seiler.påpeker at papirkartenes dager er talte. Men man må ha en vanntett løsning parat som ikke henger seg opp eller går tom for strøm. Nb går ut fra at situasjonen ikke er lik for motorbåter kontra de fleste seilbåter (der man stikker dypere, har dårligere unnamanøvreringsegenskaper, mindre motorkraft til å trekke seg av grunner etc og ikke minst er tvunget til å sitte ute i all slags drittvær). Redigert 7.Juli.2014 av Balje40 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ser ut som om man må holde skjermen våken for å laste kart. Også en fordel med raskt nett og ledig minne på pad. Men trykk litt på skjerm lendeden laster og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ikke trykk i kartruta! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Ser ut som om man må holde skjermen våken for å laste kart. Også en fordel med raskt nett og ledig minne på pad. Men trykk litt på skjerm lendeden laster og se om det hjelper.Er egne innstillinger for å holde skjermen, gps osv i live i Locus. Redigert 7.Juli.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ja Locus virker desidert best på å lese/vise kart. Men hvordan være sikret offline i Locus? Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Jeg står virkelig fast her. Hva bruker de profesjonelle (altså de beste seilerne) når de er ute? Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ville normalt anta at en storskjerm kartplotter ved rorposison tilkoblet et kvalitetsbatteri (som også lader fra vind/solcelle) med noe slags backupstrøm er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (Bortsett fra at disse koster femten tusen kroner. Of derav forsøker man selvfølgelig å laste en app til hundre kroner og stappe sitt nettbrett i en 200-kroners vanntett pose...) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ok da forsøker vi å laste ned litt offline Eniro kart i Locus. Nettbrett blir da lagt offline i vanntett pose. Backup er telefon og papirkart. Rapport følger i morgen kveld. (Og funker det ikke blir det Garmin fastmontert plotter). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ja Locus virker desidert best på å lese/vise kart. Men hvordan være sikret offline i Locus? Jeg har lastet ned jamt og trutt til samme padde ettersom vi har gått ulike plasser. Har mye kart på den nå. Dessuten er 4g dekninga suveren i Oslofjorden/sørlandet ute på sjøen så online er også helt greit. Men må jo da ha en plan b. Prøver å finne kartfilene til på sjøen for å se om locus kan lese de. Da kan en laste ned ubegrenset fra eniro Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ok trodde Eniro hadde maks 10000 tiles pr dag i Locus. Som den gnier jeg er har jeg selvsagt ikke mobilt bredbånd på pad (kun WiFi). Og kvier meg for kartplotter da jeg må oppgradere elektrisk anlegg først (både batterikapasitet og layout). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Som det griner i den forstand at det laster ned kjappt. Laster ikke alle detaljer på lengre strekk, kun der det trengs men jeg seiler så jeg går jo ikke i fjæresteinene som mange gjør. Laster gjerne ned detaljekart på vanntett mobil over kompliserte områder som jeg kan holde foran nesa. Og den store oversikten på padde. Om du feks laster ned på ulike ip som hjemme og på 3/4g så kan du laste ned dobbelt så mye. Kart osv kan du så enkelt dele gjennom en eller annen sky tjeneste. Jeg bruker Google drive. Online laster kartene lynkjapt på 3 og4g. Har ikke behov for offline når en har dekning. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Ok mye god info her, takk. Jeg kan jo fore Nexus pad med WiFi spot fra telefon. Så laste ned på sjøen er fullt mulig. Men har (muligens villfarelse) sett for meg at nettbrett som navigasjonsapparat er mest stabilt når flest funksjoner er skrudd av (når ikke i bruk). Nei ingen fjæresteiner her heller. Avventer når jeg er i tvil. Og går derav ikke på grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Ser jo her også at den daglige tillate kvote tiles på 10000 ikke er noe hinder med litt daglig nedlasting. Henger seg ikke opp når skjermen sover (nedlast fortsetter og legger seg i kartmappen). Man kan vel også skru av programtilgang for 3g/4g (automatisk oppdatering og bakgrunnsdatainnhenting), man vil jo helst ikke ha crash eller restart. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 10000 tiles dekker jo Oslo-Strømstad-Tjøme Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Tja... Første nivå kanskje? Og så er det kanskje 14 nivå som mangedobler seg i størrelse etterhvert som du fortsetter å laste.. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Seapilot har gode kart og er relativt enkel til å lage ruter med. Rutene kan eksporteres i GPX format og importeres i for eksempel OpenCPN. Glem AIS funksjonen. Ikke brukende til navigasjon. Man må hente data inn via mottaker/transporter i båten. Det er å forvente at Seapilot får mulighet til å motta AIS fra lokale kilder og ikke bare fra seapilot.com's servere. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.