Jump to content

Seapilot vs Jeppesen plan2nav, android

Pettern1972

Recommended Posts

Ja man må laste inn offline kart før man drar. Litt knotete det hele faktisk. Men Eniro kart er oppdaterte kartverkskart og helt klart de beste. Locus Pro er også litt knot i offline modus men det er helt klart den beste gps karteser tilgjengelig.

Det sentrale er;

-husk vanntett pose

-7" eller helst 10" skjerm er ok, mobil 5" er for lite (kun som backup)

-lad batteri før avreise, bruk offline med gps og skru av alt annet som går i bakgrunn

-ha helst to-tre løsninger som fungerer på samme brett

Redigert av Balje40 (see edit history)

Vet ikke. Merket de utsnitt man hadde sett på online virket offline. Programmet er jo (som det står i ingress) kun ment til planlegging og ikke til navigasjon (app er for ustbil). Men kartene er veldig gode (og koster lite dersom man får offline funksjon til å virke).

Det må jo sies at personer med god råd (som ikke er så gniene) bør investere i litt flere løsninger. Å legge en papirkartserie i en skuff sammen med håndholdt gps og løse batterier er jo ikke dumt som en worst case nødløsning. Å montere fast kartplotter med backup strøm, kartbrikker, touch screen, storskjerm etc er selvsagt også med på å bedre sikkerhet.

Jeg nevnte Eniro kart da de er svært gode og fordi de hele tiden oppdateres. Men sats på flere løsninger.

Ser forsåvidt en annen tråd her der en erfaren seiler.påpeker at papirkartenes dager er talte. Men man må ha en vanntett løsning parat som ikke henger seg opp eller går tom for strøm.

Nb går ut fra at situasjonen ikke er lik for motorbåter kontra de fleste seilbåter (der man stikker dypere, har dårligere unnamanøvreringsegenskaper, mindre motorkraft til å trekke seg av grunner etc og ikke minst er tvunget til å sitte ute i all slags drittvær).

Guest Avmønstret#

Ja Locus virker desidert best på å lese/vise kart.

Men hvordan være sikret offline i Locus?

Jeg har lastet ned jamt og trutt til samme padde ettersom vi har gått ulike plasser. Har mye kart på den nå. Dessuten er 4g dekninga suveren i Oslofjorden/sørlandet ute på sjøen så online er også helt greit. Men må jo da ha en plan b.

Prøver å finne kartfilene til på sjøen for å se om locus kan lese de. Da kan en laste ned ubegrenset fra eniro

Guest Avmønstret#

Som det griner i den forstand at det laster ned kjappt. Laster ikke alle detaljer på lengre strekk, kun der det trengs men jeg seiler så jeg går jo ikke i fjæresteinene som mange gjør. Laster gjerne ned detaljekart på vanntett mobil over kompliserte områder som jeg kan holde foran nesa. Og den store oversikten på padde. Om du feks laster ned på ulike ip som hjemme og på 3/4g så kan du laste ned dobbelt så mye.

Kart osv kan du så enkelt dele gjennom en eller annen sky tjeneste. Jeg bruker Google drive.

Online laster kartene lynkjapt på 3 og4g. Har ikke behov for offline når en har dekning.

Ok mye god info her, takk.

Jeg kan jo fore Nexus pad med WiFi spot fra telefon. Så laste ned på sjøen er fullt mulig. Men har (muligens villfarelse) sett for meg at nettbrett som navigasjonsapparat er mest stabilt når flest funksjoner er skrudd av (når ikke i bruk).

Nei ingen fjæresteiner her heller. Avventer når jeg er i tvil. Og går derav ikke på grunn.

Ser jo her også at den daglige tillate kvote tiles på 10000 ikke er noe hinder med litt daglig nedlasting. Henger seg ikke opp når skjermen sover (nedlast fortsetter og legger seg i kartmappen).

Man kan vel også skru av programtilgang for 3g/4g (automatisk oppdatering og bakgrunnsdatainnhenting), man vil jo helst ikke ha crash eller restart.

Seapilot har gode kart og er relativt enkel til å lage ruter med. Rutene kan eksporteres i GPX format og importeres i for eksempel OpenCPN. Glem AIS funksjonen. Ikke brukende til navigasjon. Man må hente data inn via mottaker/transporter i båten. Det er å forvente at Seapilot får mulighet til å motta AIS fra lokale kilder og ikke bare fra seapilot.com's servere.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...