MIMA IV Startet 4.Juli.2014 Del på Facebook Startet 4.Juli.2014 Hei Har søkt litt her på forumet uten å finne et fornuftig svar... Problemet er som følger: Har kjøpt inn nye instrumenter fra Wema og koblet fornøyd opp alle i går. Alle virker som de skal bortsett fra turtelleren. Turteller: Wema Silver Series White Motor: VP TAMD40B Turtelleren får strøm og jeg kommer inn i justeringsmenyen. Har koblet mot W som kommer fra kabelstokken som går til turtallsgiver ved vannpumpa. I følge anvisningene fra Wema skal turtelleren kobles til dynamoens W. Har også prøvd dette ved å koble direkte til dynamo uten hell... ikke noe liv i viseren uansett hvor jeg kobler den til. Noen som har forslag om hva jeg kan prøve på? Her er inst dok som følger med fra Wema Installation av Wema turteller 1.Bor et hull på 85 mm i panelet (II). Det må være minst 55 mm fritt rom på baksiden for att instrumentet skal få plass. 2.Ta av festemutteren (I). 3.Sett inn instrumentet og fest med festemutteren (I) på baksiden. Er panelet tykkere enn 20 mm kan festmutteren (I) vendes. 4.Koble i henhold til skjema. Velg oransje eller gul kabel for rød eller gul belysning. Svart signalkabel skal kobles til dynamoens klemme ”W”. 5.Trykk in kontakten (IV) på baksiden av instrumentet. 6.Instrumentet må kalibreres etter motorens turtall. Instrumentet har et kalibreringsnivå som er mellom 0,5-400, i steg på 0,5. Vanlig nivå ligger mellom 1,0-10 . Kalibreringstallet er forholdet i størrelse mellom motorens og dynamoens svinghjul. 7.Start motoren og sjekk at instrumentet er på. Kalibrering må nå gjøres opp mot motorens turtall. For å gjøre dette må du ha en mekanisk eller elektronisk turteller som referanse. Når du starter vises dynamoens turtall. Kalibreringen avgjøres av forskjell i størrelse mellom dynamo og motor svinghjul. (se figur). 8.Kalibrerings trinn: A.Ta bort gummipluggen bak på instrumentet. B.Trykk og hold knappen med et lite skrujern el.l i 5 sekunder for å komme i kalibrerings modus. LCD displayet viser nå ”0,5”. Om knappen ikke røres innen3 sek i ”kalibreringsmodus” går man ut av dette modus automatisk. C.Når knappen trykkes inn og holdes øker tallet i steg på 0,5. Jo lengre knappen holdes jo raskere teller men oppover. Slipp knappen og man stopper. Trykker man inn igjen vil man telle nedover. Gjenta til du finner rett verdi. Vent i 3 sek og instrumentet går ut av kalibreringsmodus. Som nevnt oven ligger rett verdi vanligvis mellom 1,0-10. Mvh Jørn som skal på ferie i fire uker i morgen, forhåpentligvis med en turteller som virker..... :-) Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Hej du kan ikke bruge et instrument til dynamlen og tage pulsen fra giveren på vandpumpen. Wema instrumentet skal have W fra dynamoen. det er to forskellige systemer. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Hei, jeg driver med samme greia om dagen på min TMD40a. VDO klokka fungerte fint men den mangler timeteller. Kjøpte WEMA 0 - 4000 med W tilkobling og timeteller. samme kalibreringsanvisning som vist ovenfor, men virker ikke for det. Etter noen minutter på google fant jeg dette: Notice: 1. The gauge should be charged with power source before setting speed ratio 2. In some place where there is heavy tacho signal disturbance, the pointer of the tachometer may not move along with the changing of the rotate speed. Please add a resistor between 1/4~1W, 1~20K in series connection to strengthen the signal processing capability. We suggest adding a 20K potentiometer in series connection to test. Skal prøve dette etter ferien. kommer tilbake med statusoppdatering da. Ser at det er flere som sliter med å få dette til å virke. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Gondron Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 La på ein 0.25 W med 10/15 0g med 18K resistans på signal kabel, (ingen av di funket) Da forsvant alt signal fra min teller, Den skrudde seg på og viste timer osv, men det var ingen respons av viser eller timeteller. Den stod stille på 80.8 timer etter 2 timer med drift :P Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 mulig du må gjere som meg (rettnok tmd 30, men dét har mindre å seie); å gå opp i ca 3000 omdr. på tomgang for at turtellaren fungerar på alle turtal. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
SR400 Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Vil ikke plage motoren med 3000 rpm hver gang jeg fyrer opp. Max turtall på motoren min er 3600. Skal montere et støyfilter når jeg kommer hjem fra ferie. Kjører med den gamle i ferien. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
MIMA IV Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Hei igjen! Her har det vist vært aktivitet i sommer! Takk for tilbakemeldinger Jeg har ikke fått tid til å se mer på dette ila sommerferien (prioritert sol, bading og øl ). Jeg har med en viss bekymring merket at ladespenningen fra dynamo har sunket gradvis ila sommeren. Den har tidligere ligget stabilt på ca 14v, men i det siste har den ikke kommet noe særlig over 13,8. Jeg kommer i løpet av de neste dagene til å demontere dynamo og ta en rens og vask av den og sjekke koblingspunkter og kabler samt sjekke drivreimene for slitasje. Får jeg ikke noe liv i turtelleren etter dette skal jeg prøve meg frem med motstanderne som fulgte med. Skal dynamoen gi 14v ++ allerede ved tomgang? Jeg får kun rett under 13v v/tomgangskjøring (ca 12,7v-12,8v)... Jeg kommer tilbake med mer info om noen dager.. Mvh Jørn Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Var en tur i båten i går og og gikk over kabler og koblinger mot dynamo. Tok av dynamoen og renset kontaktpunkter for irr og annet smuss. Den så ikke så aller verst ut rent utsendemessig. Etter å ha koblet opp tok jeg en måling og den gir 14,1V ut på polene (er oppgitt til 14,2 60Ah - Valeo YV7736). Målte spenningen på W som jeg ikke har fått noe signal på og den lå på 7v . Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om dette er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Var en tur i båten igjen i går og la opp ny kabling fra dynamo til turteller. Fikk liv i den omsider men den lever sitt eget liv Justerte den så den lå på ca 600 rpm v tomgang ((kalibreringsnivå 10,5) rpm med original turteller) men ved gasspådrag hoppet den plutselig til 2500rpm og litt ned igjen og opp...... Regnet så ut forholdet i størrelse mellom motorens og dynamoens svinghjul og kom til at dette er 2,4. Satte da kalibreringen til 2,5 uten at dette hjalp nevneverdig. turtelleren lever fortsatt sitt eget liv. Jeg var litt kjapp i vendingen når jeg ryddet/kastet esken til turtelleren og dermed har jeg også kastet motstandene som fulgte med. Jeg skal prøve å finne nye evnt teste med et potmeter. Får jeg ikke noe bedre resultat av det kan det tyde på at det er feil med dynamo som tidligere antatt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Jeg hadde en dynamo som fungerte utmerket lademessig, men turteller kunne finne på å hoppe som en tullebukk, eller falle helt ut. Byttet dynamo og alt ble bra. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SR400 Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Den motstanden som følger med er hvis du skal bruke den på et 24 volt anlegg. En motstand til power og en til lys i instrumentet. Som dette. Skal prøve å finne det skrivet jeg fant fra wema om de motstandene du skal ha. Jeg skal finne dokumentet i ettermiddag. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
MIMA IV Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 Ahhh.. det stemmer det! Bra noen følger med i timen... Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 15.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2014 Jeg hadde en dynamo som fungerte utmerket lademessig, men turteller kunne finne på å hoppe som en tullebukk, eller falle helt ut. Byttet dynamo og alt ble bra. mvh bavaria32sport Har vel kommet til den konklusjonen at jeg må bytte jeg også. Blir ikke gjort før om et par uker etter endt jobb i Sandes om en drøy uke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.