andreasroe Startet 4.Juli.2014 Del på Facebook Startet 4.Juli.2014 Skal kjøpe ny håndholdt VHF med DSC. Lowrance Link 2, Standard Horizon HX851E eller andre? Meninger og erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Eg har ikkje sett på alternativene du tar med her, men fikk lyst å komme med eit tips. Eg har litt sant for de vhf som har sånn kabel med separat mikrofon slik at man kan klipse vhf fast i beltet + taletuten i kragen, og ha begge hendene fri til arbeid. Det kan bli dårligere rekkevidde med slik løsning, i så fall må man holde opp vhf under sending, slik at antenna ikkje er gjemt bak hofta under rekka på båten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
VirtualMe Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Om du søker, så ligger det side opp og ned om dette temaet. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Jeg har en Simrad HT50, den er blitt noen år gammel. Jeg synes at batterikapasiteten er dårlig på denne og den er alltid tom for strøm når jeg må ha den. Selv om du har håndholdt VHF så må du ha lademuligheter i båten/ ved dashbordet. Jeg ble lei av håndholdt og kjøpte meg en IC-M400BB black box, den har fjærnstyrt håndsett. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
kjeros Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Jeg har hatt og brukt en Standard Horizon HX851E i 3 år. HX851E opplever jeg som svært brukervennlig i både betjening og meny-oppbygging. Dersom man er inneforstått med de begrensningene som man har med håndholdt VHF, er dette apparatet et godt valg. Apparatet er lite, hendig og passer elegant opp i en std. koppholder. Standby-tiden er OK, men ikke mer! Det eneste jeg fant “klønete” med dette apparatet er ladingen. Apparatet kan ikke lades direkte med kabel. Den må plasseres i en ladestasjon hvor ladekabelen tilkobles. I små båter (i mitt tilfelle daycruiser) blir det vanskelig å finne en OK plassering under lading. Dersom jeg skulle kjøpe en håndholdt VHF igjen, ville jeg nok valgt en modell hvor ladekabel kan settes rett i apparatet. Dersom du har mulighet til å fastmontere denne ladestasjonen, faller selvsagt dette argumentet bort… Ladestasjonen har også utkabling for NMEA0183 inn/ut. Det kan kjøpes høytaler/mikrofon, headset og øreplugg som tilleggsutstyr. 220V adapter medfølger. 12V adapter må kjøpes ekstra?!! Lowrance-modellen kjenner jeg ikke til, og kan naturlig nok ikke uttale meg om… Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
andreasroe Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Takk for gode svar - og beklager at jeg ikke søkte opp emnet i tidligere tråder. Fra denne og andre tråder oppfatter jeg at ladefunksjonen er den eneste som ikke får gode tilbakemeldinger. Jeg kan fastmontere denne ved kartbordet (erstatte den håndholdte laderen som er skrudd på veggen i dag), så det er i så måte også et pluss. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Jeg har Simrad HH36 som er identisk med Link-2. Brukervennlig og fungerer bra. Er litt stor i størrelse, men det er vel alle flytende VHFer. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Jeg har Simrad HH36 som er identisk med Link-2. Brukervennlig og fungerer bra. Er litt stor i størrelse, men det er vel alle flytende VHFer. Står denne stabilt i laderen sin? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Ja, det er noen spor på sidene nederst på VHFen som sørger for at den står stabilt i laderen. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Ja, det er noen spor på sidene nederst på VHFen som sørger for at den står stabilt i laderen. Det er jo kjempebra (og viktig). Laderen kan kobles direkte til 12V? Følger denne med når man kjøper VHF`en? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Det følger med lader, men en 12V ledning må kjøpes ekstra eller ordne selv. Men du kan vel lade hjemme, et fulladet batteri vil holde til flere turer. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Ja, tenkte det var greit å ha vhf'en stående i et stativ på dashbordet slik at den er i bruk hele tiden, og samtidig blir ladet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.