Jump to content

Kjøpe håndholdt VHF, meninger og erfaringer?

andreasroe

Recommended Posts

Eg har ikkje sett på alternativene du tar med her, men fikk lyst å komme med eit tips. Eg har litt sant for de vhf som har sånn kabel med separat mikrofon slik at man kan klipse vhf fast i beltet + taletuten i kragen, og ha begge hendene fri til arbeid.

Det kan bli dårligere rekkevidde med slik løsning, i så fall må man holde opp vhf under sending, slik at antenna ikkje er gjemt bak hofta under rekka på båten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har en Simrad HT50, den er blitt noen år gammel. Jeg synes at batterikapasiteten er dårlig på denne og den er alltid tom for strøm når jeg må ha den. Selv om du har håndholdt VHF så må du ha lademuligheter i båten/ ved dashbordet. Jeg ble lei av håndholdt og kjøpte meg en IC-M400BB black box, den har fjærnstyrt håndsett.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg har hatt og brukt en Standard Horizon HX851E i 3 år.

HX851E opplever jeg som svært brukervennlig i både betjening og meny-oppbygging. Dersom man er inneforstått med de begrensningene som man har med håndholdt VHF, er dette apparatet et godt valg. Apparatet er lite, hendig og passer elegant opp i en std. koppholder. Standby-tiden er OK, men ikke mer!

Det eneste jeg fant “klønete” med dette apparatet er ladingen. Apparatet kan ikke lades direkte med kabel. Den må plasseres i en ladestasjon hvor ladekabelen tilkobles. I små båter (i mitt tilfelle daycruiser) blir det vanskelig å finne en OK plassering under lading.

Dersom jeg skulle kjøpe en håndholdt VHF igjen, ville jeg nok valgt en modell hvor ladekabel kan settes rett i apparatet. Dersom du har mulighet til å fastmontere denne ladestasjonen, faller selvsagt dette argumentet bort…

Ladestasjonen har også utkabling for NMEA0183 inn/ut. Det kan kjøpes høytaler/mikrofon, headset og øreplugg som tilleggsutstyr.

220V adapter medfølger. 12V adapter må kjøpes ekstra?!!

Lowrance-modellen kjenner jeg ikke til, og kan naturlig nok ikke uttale meg om…

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Takk for gode svar - og beklager at jeg ikke søkte opp emnet i tidligere tråder. Fra denne og andre tråder oppfatter jeg at ladefunksjonen er den eneste som ikke får gode tilbakemeldinger. Jeg kan fastmontere denne ved kartbordet (erstatte den håndholdte laderen som er skrudd på veggen i dag), så det er i så måte også et pluss.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...