Jump to content

Oppblåsing av fender (Biltema)


tobixen

Recommended Posts

Vell, jeg hadde behov for en 12V støvsuger og fant intet hånddrevet alternativ, så jeg kjøpte denne med innebygget kompressor på 6,9 Bar for kr 279,-. Har brukt den både til fendre, dinghy og bilhjul i tillegg til støvsuging.

Har hatt den et par år i bilen og tar den med i båten etter behov.

Kinderegg, spør du meg :)

https://www.biltema.no/bil---mc/bilinterior/interiorrengjoring/bilstovsuger-med-kompressor-2000040749

Link to post
Share on other sites

 

Det som er viktig etter en har fått  fylt  fenderen er  at de henger rett vei på båten.

Ventilen "SKAL PEKE  NED MOT VANNET"  med et ublidt møte med kaia har det hent at proppen kommer som ei kule,  dumt å få den i ansiktet hvis proppen peker oppover, når den kunne blitt skutt ned i vannet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev On 17.4.2022 at 6.18:

Gjør det enkelt. Drit i kompressorer, elektriske pumper og alt annet mikk-makk.

Jeg bruker en slik (fra Biltema), og det funker utmerket.

Det følger med nipler som passer i hullet på fenderen, og fenderen kan pumpes opp på null komma niks.

 

 

 

Skjermbild.JPG

 

Ale bør ha en sånn. Billigste, enkleste og beste pumpa til sykler og fendere. Lett å ta med til båten og fngerer uten strøm.

 

Og det sier jeg som allerede har to kompressorer, både stasjonær og mobil, og diverse annet ræl du kan pumpe opp madrasser og badeballer med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 9 timer siden:

 

Det som er viktig etter en har fått  fylt  fenderen er  at de henger rett vei på båten.

Ventilen "SKAL PEKE  NED MOT VANNET"  med et ublidt møte med kaia har det hent at proppen kommer som ei kule,  dumt å få den i ansiktet hvis proppen peker oppover, når den kunne blitt skutt ned i vannet.

Tja. Kulefendere har ventilen på oversiden. Blir vanskelig å få den nedover. Vil tro det går greit det å. 

Link to post
Share on other sites

Hvor mange får en slik ventil i øyet pr. år? Hvor mange blir skadet pr. dag i trafikken?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 1 time siden:

Tja. Kulefendere har ventilen på oversiden. Blir vanskelig å få den nedover. Vil tro det går greit det å. 

Blåste 2 fendre  den gangen jeg hadde 7  båter longside og det blåste opp  kula holt.

Helt greit at du er uenig, fortøyer du?

her er en som også tenker HMS.

image.png.8db1d47c9762ab4e23e295171d6043c6.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 57 minutter siden:

Blåste 2 fendre  den gangen jeg hadde 7  båter longside og det blåste opp  kula holt.

Helt greit at du er uenig, fortøyer du?

her er en som også tenker HMS.

image.png.8db1d47c9762ab4e23e295171d6043c6.png

 

Ja, jeg fortøyer ganske ofte. 

Ja, jeg vil si også si jeg er opptatt av sikkerhet (HMS). 

Jeg vet også at jeg kan ta ut plastplugger av mine fendere, og de holder fortsatt tett. Så med det kan jeg ikke se det er noe stort trykk bak plastplugger. Jeg har sett mange fendere som har punktert. Felles for de alle er at de har punktert, og ventilen er like hel. 

 

Når dine punkterte var det ventilen som røk? 

 

Men hvis du mener alle som ligger med kulefende i havna, ventilen opp, og du mener de ikke er opptatt av sikkerhet/HMS på sjøen. Så har vi nok litt forskjellig oppfatning av det. 

 

Og, jeg har ventilen ned på mine fendere. Det er vist noen i havna som tror det er livsviktig for sikkerheten. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev On 28.4.2022 at 21.30:

Når dine punkterte var det ventilen som røk? 

 

Svarer på dette spørsmålet, selv om det ikke var stilt til meg.

Svaret er Yes. Det var ventilen som blåste ut.

(Jeg har "blåst" en fender bare 1 gang). Det skjedde da jeg skulle legge til brygga.

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir som med geværer. De fleste av oss har aldri opplevd vådeskudd, men lar likevel være å gå foran et gevær eller peke det mot noen. Selv om det stort sett ikke går av er det noen som kan være veldig glade for at de tenkte sikkerhet, og noen som ikke gjorde det og kan angre, og noen som plutselig ikke har muligheten til å angre.

 

Selv lar jeg ventilen på mine slappe fendere peke ned. Like enkelt som å la dem peke opp og litt tryggere. Men stort sett så bruker jeg ikke fendere.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...