Jump to content

Fram 690, har jeg feil propell?

stein erik olsen

Recommended Posts

for å si det sånn.. den har vært sånn i hele den tia æ har hadd den.4år. motorn er på 88hk gir er 2:1 fast aksel.propell er en 4 blade med 14 i vridning og 16 tommer høyregående.

fikk i dag 12.5 på max fart på hele 3900 rpm. må da være mulig å få denne farta på lavere turtall....

Ja høre dæm sier det,men men.Etter som jeg har fått hørt,så er det ikke plass til større propell en 16 tommer på disse.Og en som har regna ut at propellslippet er på over 50%....hvis dette stemmer så er det jo klart at det ikke bær framover.Er lite skyvekraft syns æ.iforhold til andre båter jeg har vært i.

,så er det ikke plass til større propell en 16 tommer på disse.

Det er plass til hvertfall 17 tommer, har fått utregnet fra Progress til min og dem mener jeg skal klare 15 kts med fire bladers 17tommer med 15 i stigning. det er med 65 hk 1.97:1 gear og 3000 o.m.

La Vida

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Jeg har fått både progress og sleipner til å regne ut propeller for meg ifm. endel motorinstallasjoner. Erfaringsmessig er det Sleipner som treffer best, og avviket i forhold til hva Progress kommer frem til er ofte ganske stort. Jeg ville definitivt hørt med sleipner ang. eventuell ny propell før du bestiller en ny

Det er plass til hvertfall 17 tommer, har fått utregnet fra Progress til min og dem mener jeg skal klare 15 kts med fire bladers 17tommer med 15 i stigning. det er med 65 hk 1.97:1 gear og 3000 o.m.

La Vida

Vilken propell har du i dag?korsen fart får du?og ska du skifte til 17x15?

Kjøpte en pent brukt 17x17 -4 blader fra Mikado, denne er litt for tung for mine 65 hk. får maks 11 knop og ikke mer enn 2400 om(men du verden så mye stillere det ble i båten).

Hadde før en 17x13- 3 blader fra Radice, denne fikk jeg 11,5 knop med (på 30 sek nesten), men da var jeg oppe på 3200 om. og motoren skal gå på maks 3000.

Vurderer og ta ut de siste 15 hk (samme motor som 80 hk) for og se om den orker og ta ut de siste 600 om da.

Jeg har fått både progress og sleipner til å regne ut propeller for meg ifm. endel motorinstallasjoner. Erfaringsmessig er det Sleipner som treffer best, og avviket i forhold til hva Progress kommer frem til er ofte ganske stort. Jeg ville definitivt hørt med sleipner ang. eventuell ny propell før du bestiller en ny

Til opplysning så har jeg hatt både Progress og Maritim til og regne på propell og de kommer opp med akkurat det samme.

Hørte med Sleipner i fjor høst og dem mente at det var 18x13 - 3 blader som skulle være på denne båten, da er det igjen ca 1,5 cm oppunder tunellen,

så jeg vet ikke hvem som ligger best an her egentlig jeg da :tongue:

Hørte en som har en master 680 som prøvde en propell som va ca 4 cm fra tunellen,og den fikk masse bråk/vann lyd fra tunell.

progress regna ut propell til han 16 tommer og 15 i stigning.sku da få 14-15 knop på 3200rpm

Han klarte ikke 11knop på 3500rpm....

Kommer selvfølgelig også an på hvor nøye man er med opplysningene som man gir til de som skal beregne propellen.

Selv har jeg logget turtall+knop på to forskjellige propeller og lagt ved beregningen, i tillegg er båten både veid og målt i både hue og ræva for å få et mest mulig nøye resultat.

Det er selvfølgelig mulig att dette ikke stemmer til slutt, men skal prøve 17x15 etterhvert, og håper jeg får det til i løpet av sommeren :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...