stein erik olsen Startet 4.Juli.2014 Del på Facebook Startet 4.Juli.2014 Hei.på snekka mi(23 fots halvplaner type fram 690).så kan jeg gjøre følgene.kan stå i ro med båten.sette den i gir og gi full gass.oppnår toppturtallet da på ca 3 sekunder.masse skum i vannet.ved akselerasjon virker som om motoren ikke får noe særlig motstand me denne propellen Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Hei Stein Erik Her må du nok komme med noe mer info. Motor, gir/utveksling, propell, max fart, max turtall ( i gir). Har båten alltid vært slik eller er det komponenter som er byttet i det siste, som feks propell? larss Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 for å si det sånn.. den har vært sånn i hele den tia æ har hadd den.4år. motorn er på 88hk gir er 2:1 fast aksel.propell er en 4 blade med 14 i vridning og 16 tommer høyregående. fikk i dag 12.5 på max fart på hele 3900 rpm. må da være mulig å få denne farta på lavere turtall.... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Fram 690 er vel en lettdrevet halvplaner som burde ligge på 15-16 knop på fullt blås om propell gear og kraft passer sammen. Høres ut som propellen er i minste laget av bare av denne grunn. Motoren har vel max. turtall på 3600 hvis det er en Yanmar 4jh2-dte. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Ja høre dæm sier det,men men.Etter som jeg har fått hørt,så er det ikke plass til større propell en 16 tommer på disse.Og en som har regna ut at propellslippet er på over 50%....hvis dette stemmer så er det jo klart at det ikke bær framover.Er lite skyvekraft syns æ.iforhold til andre båter jeg har vært i. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Det kunne kanskje ha noe for seg med større stigning. Har selv en 18x20 på samme motor, men har 1:3.1 i utveksling, også denne i minste laget! Er på jakt etter en 19x20 Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 ja må vell ha mere stigning.lure på vilken stigning som må til?sku ha hadd rund 11knop på 3000rpm Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 må tro du kan gå opp etpar tommer i stigning. se om du finner en propellkalkulator på nett, og lek deg litt med dataene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
stein erik olsen Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Det fins vell noen som kan øke stigninga på propelln?men å ha hørt dette før...øke stigninga 2.eks fra 14 til 16... Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 ,så er det ikke plass til større propell en 16 tommer på disse. Det er plass til hvertfall 17 tommer, har fått utregnet fra Progress til min og dem mener jeg skal klare 15 kts med fire bladers 17tommer med 15 i stigning. det er med 65 hk 1.97:1 gear og 3000 o.m. La Vida Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
stein erik olsen Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 ja det er plass til 17 tommer,men den kommer for nært skroget,slik at man får skroglyd fra propell. så 17 og 15 i stigning sku gi 15 knop. vil ikke 16x16 bli noe ala det samme da? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Ville prøvd med en 17x16 med dine 88 HK, tror ikke du vil få noe propellslag av betydning med en 4 blader. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Jeg har fått både progress og sleipner til å regne ut propeller for meg ifm. endel motorinstallasjoner. Erfaringsmessig er det Sleipner som treffer best, og avviket i forhold til hva Progress kommer frem til er ofte ganske stort. Jeg ville definitivt hørt med sleipner ang. eventuell ny propell før du bestiller en ny Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Det er plass til hvertfall 17 tommer, har fått utregnet fra Progress til min og dem mener jeg skal klare 15 kts med fire bladers 17tommer med 15 i stigning. det er med 65 hk 1.97:1 gear og 3000 o.m. La Vida Vilken propell har du i dag?korsen fart får du?og ska du skifte til 17x15? Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Kjøpte en pent brukt 17x17 -4 blader fra Mikado, denne er litt for tung for mine 65 hk. får maks 11 knop og ikke mer enn 2400 om(men du verden så mye stillere det ble i båten). Hadde før en 17x13- 3 blader fra Radice, denne fikk jeg 11,5 knop med (på 30 sek nesten), men da var jeg oppe på 3200 om. og motoren skal gå på maks 3000. Vurderer og ta ut de siste 15 hk (samme motor som 80 hk) for og se om den orker og ta ut de siste 600 om da. Jeg har fått både progress og sleipner til å regne ut propeller for meg ifm. endel motorinstallasjoner. Erfaringsmessig er det Sleipner som treffer best, og avviket i forhold til hva Progress kommer frem til er ofte ganske stort. Jeg ville definitivt hørt med sleipner ang. eventuell ny propell før du bestiller en ny Til opplysning så har jeg hatt både Progress og Maritim til og regne på propell og de kommer opp med akkurat det samme. Hørte med Sleipner i fjor høst og dem mente at det var 18x13 - 3 blader som skulle være på denne båten, da er det igjen ca 1,5 cm oppunder tunellen, så jeg vet ikke hvem som ligger best an her egentlig jeg da Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
stein erik olsen Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Hørte en som har en master 680 som prøvde en propell som va ca 4 cm fra tunellen,og den fikk masse bråk/vann lyd fra tunell. progress regna ut propell til han 16 tommer og 15 i stigning.sku da få 14-15 knop på 3200rpm Han klarte ikke 11knop på 3500rpm.... Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Kommer selvfølgelig også an på hvor nøye man er med opplysningene som man gir til de som skal beregne propellen. Selv har jeg logget turtall+knop på to forskjellige propeller og lagt ved beregningen, i tillegg er båten både veid og målt i både hue og ræva for å få et mest mulig nøye resultat. Det er selvfølgelig mulig att dette ikke stemmer til slutt, men skal prøve 17x15 etterhvert, og håper jeg får det til i løpet av sommeren Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
stein erik olsen Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Hei igjen.Har nu fått svar fra sleipner om propell....og dæm sier at 17x15 er rett til denne båten.. så må vell se om man får tak i slik propell.. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Bingo Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.