Jump to content

Hvor stort startbatteri anbefales til 44hk Volvo diesel


Sleipner93

Recommended Posts

Driver og setter inn nye forbruksbatterier for øyeblikket og det viser seg at jeg ikke får plass da startbatteriet er så stort. Stattbatteriet som står i nå er Sønnak 180ah 1000A. Jeg mener dette er rimelig overdimensjonert ?

 

Klarer det ikke seg helt greit med 100ah og 6-800A?

 

Bruker kun båten om sommeren altså ingen ekstreme kaldstarter og slikt.

 

Er Biltema startbatteri brukbart ?

Link to post

Det må siges at være overdimensioneret. Jeg starter min VP 41A med et 70Ah/650A lavprisbatteri fra Aldi. Det har været uden problemer nu på 3. sæson. Den størrelse til gengæld i underkanten. Hvis jeg en dag får problemer med at starte, er der ikke meget ekstra kapacitet at forsøge med.

Jeg ser ingen problemer i din idé om et 100Ah batteri til opgaven.

Link to post

Dimmensjoneringen er vel gjort med tanke på problemer slik at man har noe å "file på" om det f.eks. kommer luft i systemet etter f.eks. filterbytte, tomkjøring etc.

 

Mine startbatterier til hovedmotorene på 2x435 hk er på 180 Ah hver, noe som også skyldes at common rail motorer trekker en del strøm under drift og krever en solid batteripakke.

 

Men startbatteriet til generatoren på 7 kW er også på 180 Ah. Dette kan nok sies å være noe overkill men det er ikke jeg som har konstruert systemet.

Link to post

Må du kjøre flere minutter på starteren, ville jeg heller løst problemet med motoren fremfor å spandere unødvendige kroner på steindyrt Optimabatteri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kjørte ved et tilfelle tom min BB tank da hjelpisen uforberedt måtte gå hele helga og det ikke var mer enn ca. 50 liter margin til neste fylling. Common railene til VP er greie å lufte etter påfylling men er nå uansett glad jeg har stort startbatteri. De er også tunge å dra rundt...

 

Nå har jeg div. backupløsninger innebygd i båten fra kontrollpanelet som "emergency parallell" for sammenkopling av SB/BB batterier etc. men man skal heller ikke undervurdere nytten av bra batterikapasitet når det trengs.

 

Når det er sagt så ville jeg normalt klart meg godt med et optima Redtop 55Ah startbatteri i 99,9% av tilfellene selv til 435 hk'ene. Enhver får gjøre sine egne vurderinger her. Ryker det et 180Ah startbatteri hos meg blir det erstattet med samme type og størrelse.

Link to post

Må du kjøre flere minutter på starteren, ville jeg heller løst problemet med motoren fremfor å spandere unødvendige kroner på steindyrt Optimabatteri.

Det er heldigvis ikke normalen, Lars! Vanligvis er mine motorer utrolig lettstartet, men jeg har hatt en del problemer med vann i dieselen, og da er en grei måte å få ut vannet i rørene fra pumpa og ut til dysene å løsne på rørkoblingene og kjøre noen minutter på starteren. Tre ganger ett minutt med god pause i mellom er nok til å få ut vannet som er igjen i rørene.

 

Hvis trådstarter setter pris på et kompakt batteri, så er det ikke sikkert et Optimabatteri er så håpløs investering. De holder jo som regel i mange år.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post

For meg holder et vanlig startbatteri på 60 - 70Ah fra en eller annen bilrekvesitabutikk i 10 år både i bil og båt. Men så starter min Yanmar på max 3 sekunder selv med null grader ute. Ved lufting på lavtrykksiden ved filterbytte, kjører jeg den elektriske fødepumpen til luften er ute.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kan en få noe særlig for et brukt batteri? Jeg ville aldri kjøpt et batteri jeg ikke hadde full kontroll på hvordan det hadde vært behandlet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...