Jump to content

dårlig fremdrift/lav fart med SABB


kointa

Recommended Posts

motoren går som en klokke, og reversen fungerer ganske normalt. Men forover så skjer det noe for meg merkelig å finne ut av, litt vanskelig å beskrive men jeg prøver:

vrir hendelen til forover, og den begynner "å ta" etter noen sekunder, og når den er i siget øker jeg turtallet og skyver hendelen helt fram uten at farten økes, så kan jeg dra hendelen litt tilbake og farten økes, samtidig med at jeg også kan senke turtallet uten at farten minkes, siden det er en vridbar propell tenker jeg at det må være noe som ikke fungerer med selve propellen ........? Siste gang kjørte jeg på bortimot max turtall og når eg nærmet meg kaia senket jeg turtalet til ett minimum, men båten holdt samme fart på lavt turtall.

Og jeg klarer max 4 knop fart, og etter motorlyden å dømme virker det som at den ikke får noe motstand, for hører på motoren når reversen kobles inn, da senkes turtallet litt når propellen får motstand.

 

Heldigvis var det medvind hele veien inn fra Tjøme til Oslo, og med baer forseilet oppe lå jeg, "Captain Slow" i 5,5 knop :thumbsup: så om jeg ikke får fart på propellen håper jeg vinden snur til jeg skal ut.

Men er det noen som har vært borti noe lignende på en vridbar propell, og kan dele sin kunnskap med meg? Riktignok har jeg lang ferie i år men så sakte trenger jeg ikke bevege meg.

Link to post

faren min hadde lignende problem med sin 10hk , her var det motoren som faktisk var litt løs på fundamentet. Vribarsystemet med trekkhylsa fungerte da slik at han mistet vridning på propellen - desto mer kraft på propellen desto mer dro den motor bakover - og dermed mindre "vinger"

Den fikk også merkbart mer motstand når man reverserte

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det blir vel feil å snakka om trekkhylse på ein Sabb, den har trustlageret bak i stevnflensen, og bruker akslingen som trekkstang til å regulera propellvingene.

Når det er sagt so vil nok ein motor som har sige akterover gi for lite stigning forover, og for mykje akterover, og det skal veldig lite til.

Link to post

skru opp lokket som er nett bak sveivstativet, so er koblinga nedi der.

Denne koblinga har bøyler gjennom koblingsplatene (eg er usikker på om G har ein eller to bøyler) og kvar ende på kvar bøyle har to muttere på einannen, slik at det låser seg fast.

Stramminga må foregå forsiktig, trekk 1/6 tørn på ein mutter, og sjå reaksjonen på det, før videre trekking, men fordel trekkinga jevnt på alle mutrene hvis du må trekka fleire runder. Trekk kontramutteren til etter kvar trekking.

 

Magne

Link to post

Det blir vel feil å snakka om trekkhylse på ein Sabb, den har trustlageret bak i stevnflensen, og bruker akslingen som trekkstang til å regulera propellvingene.

Her blander jeg nok begrepene ja, lenge siden jeg kikka på dette.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...