btor Startet 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2014 Hei, Jeg har en Sollux 24 AC der det lekker inn litt vann i nesten alle vinduene. Det er plagsomt å sette ut isbokser til å dryppe nedi. Nå ser jeg her at et tips er å skjære bort så mye av gammel pakning som mulig mellom alu-list og glass, så maskere og legge en pen stripe med svart sikaflex el.l. i sporet. Dette hørtes jo greit ut, men jeg trodde at det var helst mellom gelcoaten og alu-listen at lekkasjepunktene oppstod? Ser at tidligere eier(e) har boret noen nye skruehull i innvendig alu-list, sikkert pga skruer som 'går over gjenger'. Hvis jeg konkluderer med at listene må ut og pakningsstoff legges på nytt, hva er de beste tipsene? Fjerning av skruer (de kan sitte svært fast), rengjøring, nytt pakningsstoff (kunne tenkt meg noe som aldri tørket og beholdt adhesjonen både til glass, aluminium og glassfiber 'i all evighet'...). Tusen takk for kommentarer på spørsmålene ovenfor fra båtfolket som har 'been there - done that'... BTor Sitér dette innlegget Link to post
Einsereier Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Er det i hjørnene det lekker inn? Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Vannet kommer ut i det hjørnet som er det laveste punktet i en ramme. Men det kan jo mest sannsynlig ha fulgt rillene på skottsiden av indre alu-ramme fra et hvilket som helst punkt i vindusomkretsen. Jeg har aldri demontert en slik ramme. Er poenget at tetning(smass)en er fra glass glass og vegg mot innsiden av ytre ramme og at vannet i prinsippet aldri skal komme inn mellom ytre og indre ramme? btor Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 (redigert) Jeg hadde også det samme problem med vann som fant veien inn. Min løsning var å kjøpe et middel som heter noe slikt som "captain tolley`s creeping crack Cure sealant", dette er et ekstremt tyntflytende middel som finner og tetter sprekkende selv. Mitt holder i det minste tett nå men jeg kan ikke si noe hvor lenge dette vil vare ettersom jeg benyttet det selv for 2 mnd siden. kjøpt hos maritim. Redigert 6.Juli.2014 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Hos meg har det holdt tett i mange år nå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 God erfaring med produktet båtfyren anbefaler. Helt tett etter 3 år nå. Det var mellom alu-list og glassfiber jeg påførte stoffet og ikke mellom glass og list. Selvsagt kan det lekke begge steder, så det er bare og prøve seg frem. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Pass på å ikke søle med det stoffet der. Det finner fort en vei ut av ramma og nedover gelcoat. Godt synlig og nesten umulig å fjerne. Jeg skjærte vekk gammel pakning, rengjorde skikkelig med rødsprit, maskerte med tape, og dro ut en stripe svart tec7. Både mellom alu/glass og alu/gelcoat der det var lekkasje. Resultatet ble strøkent og pottetett. Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Jeg brukte dette stoffet i fjor sommer, men dessverre ble lekkasjen bare redusert. Enten har jeg ikke fått fyllt i alle stedene ellers så er det litt bevegelse i kahyttsidene enten ved tung sjø eller når man går på 'taket' som gjør at de kanskje sprekker litt opp igjen. Jeg trodde at for å være helt sikker på å få det helt tett måtte man bare bite i det sure eplet og ta ut lister og pakke på nytt. Etter påføringen i fjor så jeg at det hadde lekket Crack Cure rundt rammene og ned mot dørken. Dette var vanskelig å fjerne. Ser nesten ut til at det må fjernes mekanisk. Eller kan jeg bruke noe løsningsmiddel..? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Jeg gjør det slik: - Der lista ser hel ut: Captain Trolley. - Der lista er skadet eller glipper opp: Skjer bort og fyll inn med Tec-7. Sikkert ennå bedre å ta ut vinduet å sette på ny list, men det har jeg aldri prøvd. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Vanntett postet mens jeg skrev mitt innlegg :-) Jeg ser muligheten for å skjære bort en trekantprofil av pakningen mellom glass og alu, men mine alu-lister ligger helt inntil gelcoaten så der har jeg problemer med å få plass til en stripe Tec-7... Sitér dette innlegget Link to post
Einsereier Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 På min båt var problemet skjøtene på alulistene. Følgende er gjort: skjært bort pakning som er synlig utvendig å fuget med svart masse Laget en slisse i skjøtene på alulistene med en tynn kuttskive å lagt inn lys grå fugemasse der Fuget lister mot gelcoat Potte tett:) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Jeg brukte dette stoffet i fjor sommer, men dessverre ble lekkasjen bare redusert. Enten har jeg ikke fått fyllt i alle stedene ellers så er det litt bevegelse i kahyttsidene enten ved tung sjø eller når man går på 'taket' som gjør at de kanskje sprekker litt opp igjen. Opplever Capt. Tolleys som ganske elastisk. Men, har også vært nødt å behandle flere ganger for å få det helt tett. Stoffet bygger litt mer hver gang før det til slutt tetter. Så spørsmålet er jo om du behandlet lekkasjen flere ganger eller kun ga på med stoffet en gang? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Hei btor Jeg vil tro du må rengjøre lister/ annleggsflater før du bruker tettestoff for å få det tett. Mellom gummilist- glass og alu- glassfiber osv er det sikker litt smuss og ikke minst salt, saltet sveller opp Når det tørker da ekspanderer det så mye at det kan lage lekasjer for deg. Jeg ser jeg snart må til på min båt som er fra 2000, da er det i første omgang rengjøring og fjerning av salt som blir hovedfokus. Har hatt ute ett sidevindu i stikk kabinen, pga mye salt og " sprengte" gummilister. Dette vindu og pakkning ble rengjort etter alle kunstens regler for å fjerne mest mulig salt/smuss før jeg la vindu og list i oppvaskmaskinen, dette ble ett bra resultat. Gummilistene ble satt inn med silikon spray ( for å muke opp gummien) før montering. Kanskje ett tips å ta med seg :). Lykke til... larss Redigert 7.Juli.2014 av larss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Hei. Jeg har fått vinduene tett og fulgte råd om å bruke Terostat 2759. Legge ved link der dette er godt beskrevet. Se på svar nr 6 og løsning 4. https://baatplassen.no/i/topic/69965-montering-av-ny-takluke-medfoelgende-pakning-eller-sikaflex/ Dette brukte jeg på vinduene, skiftet og pakninger. Dette er beskrevet i en annen tråd som jeg ikke fann nå. Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Hei igjen, Jeg tar denne tråden opp igjen siden det ikke ble tett ved å kutte bort gummien og erstatte med Tec7. Da er det vel skjøtene på alu-listene som står igjen. Jeg får knapt et barberblad inn i sprekken‚ og jeg er litt skeptisk til hvor tett jeg får det med å skjære sprekken bredere med en tynn kutteskive og sprøyte tetningsmasse inn. Hvis ikke massen trenger inn skikkelig kan det vel teoretisk bli vondt verre...? Det er jo ikke mulig å rengjøre innenfor for å få god heft ihvertfall. Det er altså en totalt uaktuell løsning å skru ut alle skruene innvendig, fjerne rammene inne og så presse ut glass og utvendige rammer, så rense alle kanter og bruke et ikke-tørkende stoff à la Terostat 2759 som Nemo nevner ovenfor? Er problemet ved en slik demontering at en ikke får løsnet skruene, at 'gjengene' blir ødelagt eller at den ikke får demontert utvendige alu-lister uten at den deformerer disse? Takk for innspill fra en som virkelig vil denne lekkasjen til livs...0 Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Sannsynligvis skal du ikke bekymre deg for at gjengene blir ødelagt.Skruen går sannsynligvis inn mellom to profiler.I praksis kan du borte opp hull i innerlisten så tett du bare vil,og sette i så mange skruer som du får plass til.Dette blir ikke pent,men bare for å forklare det med gjengene. En vanlig ting på eldre båter er at hver gang det begynner å lekke i vinduene ,så ettertrekker man på skruene.Dette resulterer i flatklemt pakning,eller pakningsstoff,gjerne skruer som blir dradd over,og ufasong på klemlisten som blir trekt helt inntil ved skurkene. Har selv fuget mellom skrog og alulist med godt resultat,men er ingen varig løsning. Min erfaring var at tec7l løste seg opp og smuldret bort på en sesong,mens sika holdt i flere år. Det er selvfølgelig best å skru ut vinduene,gjøre rent og montere på nytt med terrorstøtte,men mye mye mer arbeid.Lett å ødelegge lister,og å miste ned vinduer . Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Det beste er nok å ta ut vinduene, gjøre rent og bruke terostat 2759. Nå er vel pakningen skadet og du bør være trygg på at ny pakning kan skaffes før du tar ut vinduer. Jeg har skiftet pakning på 3 vinduer foran og 4 på styrbord side. Disse er helt tette. Holder nå på med 2 av de 4 på andre siden. Ser du er redd for å knekke skruene. Ingen av de skruene jeg har tatt ut er knekt, og de har løsnet ganske bra. Noen har vert gjenstridige, men med litt olje og bearbeiding har de løsnet. Har kjøpt noen nye skruer der sporet er blitt dårlig. Ser noen er redd for å misse ned et eller flere vinduer, men det har vert enkelt når man tar det ut. Når jeg setter de inn igjen har jeg med en som hjelper meg med innsettingen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 På gammel Windy 22 DC brukte jeg flytende silikon, slik man bruker på dørlister. Klemte masse inn mellom list og vindu. Tørket ikke over med papir før etter et par dager så jeg var sikker på at vinduspakningen hadde fått det de trengte. Så langt ingen lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Tips for å løsne avbrekte skruer. Ikke prøvet selv, men foreslått av annet medlem i en tidligere tråd. Skruene står i spor i ytterlista, ved å legge ytterlista på et trestykke og banke nedi et passende skrujern ved siden av den avbrekte skruen vil sporet utvides nok til at skruen kan løsnes med passende tang. Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Takk for flere tips. Nemo jeg tenkte at terostatmassen skulle erstatte pakningene, men det går altså ikke? Må pakningene i så fall være i ett stykke dvs at det ikke går å lage pakninger ved å skråskjære standard gummibånd og skjøte i hjørnene? Hvis det går å lage pakninger slik selv, hvilken gummitype bør jeg bruke? Det å silikonbehandle gummien trodde jeg bare varte noen måneder (jfr gummilister i bildører som behandles hver vinter). Trenger litt mer tips her forstår jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Etter det jeg har fått råd om, er at man skal bruke gummipakning som før. Terostat brukes slik at det blir tett mellom aluminiusramme og båten. Man fyller også opp alle tomrom i rammen og rundt pakningen. Du kan og søke råd hos Bergen Caravan som selger dette produktet. For å skaffe gummipakning, kan du kontakte Hartveit http://www.hartveitbutikk.no/ . Der var det bra utvalg da jeg kjøpte ny pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.