Jump to content

Alu vinduslist: Vann trenger inn


btor

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Sollux 24 AC der det lekker inn litt vann i nesten alle vinduene. Det er plagsomt å sette ut isbokser til å dryppe nedi.

 

Nå ser jeg her at et tips er å skjære bort så mye av gammel pakning som mulig mellom alu-list og glass, så maskere og legge en pen stripe med svart sikaflex el.l. i sporet. Dette hørtes jo greit ut, men jeg trodde at det var helst mellom gelcoaten og alu-listen at lekkasjepunktene oppstod?

 

Ser at tidligere eier(e) har boret noen nye skruehull i innvendig alu-list, sikkert pga skruer som 'går over gjenger'. Hvis jeg konkluderer med at listene må ut og pakningsstoff legges på nytt, hva er de beste tipsene? Fjerning av skruer (de kan sitte svært fast), rengjøring, nytt pakningsstoff (kunne tenkt meg noe som aldri tørket og beholdt adhesjonen både til glass, aluminium og glassfiber 'i all evighet'...).

 

Tusen takk for kommentarer på spørsmålene ovenfor fra båtfolket som har 'been there - done that'...

 

BTor

Link to post

Vannet kommer ut i det hjørnet som er det laveste punktet i en ramme. Men det kan jo mest sannsynlig ha fulgt rillene på skottsiden av indre alu-ramme fra et hvilket som helst punkt i vindusomkretsen.

 

Jeg har aldri demontert en slik ramme. Er poenget at tetning(smass)en er fra glass glass og vegg mot innsiden av ytre ramme og at vannet i prinsippet aldri skal komme inn mellom ytre og indre ramme?

 

btor

Link to post

Jeg hadde også det samme problem med vann som fant veien inn. Min løsning var å kjøpe et middel som heter noe slikt som "captain tolley`s creeping crack Cure sealant", dette er et ekstremt tyntflytende middel som finner og tetter sprekkende selv. Mitt holder i det minste tett nå men jeg kan ikke si noe hvor lenge dette vil vare ettersom jeg benyttet det selv for 2 mnd siden.

kjøpt hos maritim.

51CgXUa9njL._SY300_.jpg

Redigert av båtfyren (see edit history)
Link to post

Pass på å ikke søle med det stoffet der. Det finner fort en vei ut av ramma og nedover gelcoat. Godt synlig og nesten umulig å fjerne.

 

Jeg skjærte vekk gammel pakning, rengjorde skikkelig med rødsprit, maskerte med tape, og dro ut en stripe svart tec7. Både mellom alu/glass og alu/gelcoat der det var lekkasje. Resultatet ble strøkent og pottetett.

Link to post

Jeg brukte dette stoffet i fjor sommer, men dessverre ble lekkasjen bare redusert. Enten har jeg ikke fått fyllt i alle stedene ellers så er det litt bevegelse i kahyttsidene enten ved tung sjø eller når man går på 'taket' som gjør at de kanskje sprekker litt opp igjen. Jeg trodde at for å være helt sikker på å få det helt tett måtte man bare bite i det sure eplet og ta ut lister og pakke på nytt.

 

Etter påføringen i fjor så jeg at det hadde lekket Crack Cure rundt rammene og ned mot dørken. Dette var vanskelig å fjerne. Ser nesten ut til at det må fjernes mekanisk. Eller kan jeg bruke noe løsningsmiddel..?

Link to post

Jeg brukte dette stoffet i fjor sommer, men dessverre ble lekkasjen bare redusert. Enten har jeg ikke fått fyllt i alle stedene ellers så er det litt bevegelse i kahyttsidene enten ved tung sjø eller når man går på 'taket' som gjør at de kanskje sprekker litt opp igjen.

Opplever Capt. Tolleys som ganske elastisk. Men, har også vært nødt å behandle flere ganger for å få det helt tett. Stoffet bygger litt mer hver gang før det til slutt tetter. Så spørsmålet er jo om du behandlet lekkasjen flere ganger eller kun ga på med stoffet en gang?

Link to post

Hei btor

 

Jeg vil tro du må rengjøre lister/ annleggsflater før du bruker tettestoff for å få det tett.

Mellom gummilist- glass og alu- glassfiber osv er det sikker litt smuss og ikke minst salt, saltet sveller opp

Når det tørker da ekspanderer det så mye at det kan lage lekasjer for deg.

 

Jeg ser jeg snart må til på min båt som er fra 2000, da er det i første omgang rengjøring og fjerning av salt som blir hovedfokus.

Har hatt ute ett sidevindu i stikk kabinen, pga mye salt og " sprengte" gummilister. Dette vindu og pakkning ble rengjort etter alle kunstens regler for å fjerne mest mulig salt/smuss før jeg la vindu og list i oppvaskmaskinen, dette ble ett bra resultat.

Gummilistene ble satt inn med silikon spray ( for å muke opp gummien) før montering.

 

Kanskje ett tips å ta med seg :). Lykke til...

 

larss

Redigert av larss (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Hei igjen,

 

Jeg tar denne tråden opp igjen siden det ikke ble tett ved å kutte bort gummien og erstatte med Tec7. Da er det vel skjøtene på alu-listene som står igjen. Jeg får knapt et barberblad inn i sprekken‚ og jeg er litt skeptisk til hvor tett jeg får det med å skjære sprekken bredere med en tynn kutteskive og sprøyte tetningsmasse inn. Hvis ikke massen trenger inn skikkelig kan det vel teoretisk bli vondt verre...? Det er jo ikke mulig å rengjøre innenfor for å få god heft ihvertfall.

 

Det er altså en totalt uaktuell løsning å skru ut alle skruene innvendig, fjerne rammene inne og så presse ut glass og utvendige rammer, så rense alle kanter og bruke et ikke-tørkende stoff à la Terostat 2759 som Nemo nevner ovenfor?

 

Er problemet ved en slik demontering at en ikke får løsnet skruene, at 'gjengene' blir ødelagt eller at den ikke får demontert utvendige alu-lister uten at den deformerer disse?

 

Takk for innspill fra en som virkelig vil denne lekkasjen til livs...0

Link to post

Sannsynligvis skal du ikke bekymre deg for at gjengene blir ødelagt.Skruen går sannsynligvis inn mellom to profiler.I praksis kan du borte opp hull i innerlisten så tett du bare vil,og sette i så mange skruer som du får plass til.Dette blir ikke pent,men bare for å forklare det med gjengene. En vanlig ting på eldre båter er at hver gang det begynner å lekke i vinduene ,så ettertrekker man på skruene.Dette resulterer i flatklemt pakning,eller pakningsstoff,gjerne skruer som blir dradd over,og ufasong på klemlisten som blir trekt helt inntil ved skurkene. Har selv fuget mellom skrog og alulist med godt resultat,men er ingen varig løsning. Min erfaring var at tec7l løste seg opp og smuldret bort på en sesong,mens sika holdt i flere år. Det er selvfølgelig best å skru ut vinduene,gjøre rent og montere på nytt med terrorstøtte,men mye mye mer arbeid.Lett å ødelegge lister,og å miste ned vinduer .

Link to post

Det beste er nok å ta ut vinduene, gjøre rent og bruke terostat 2759. Nå er vel pakningen skadet og du bør være trygg på at ny pakning kan skaffes før du tar ut vinduer. Jeg har skiftet pakning på 3 vinduer foran og 4 på styrbord side. Disse er helt tette. Holder nå på med 2 av de 4 på andre siden.

Ser du er redd for å knekke skruene. Ingen av de skruene jeg har tatt ut er knekt, og de har løsnet ganske bra. Noen har vert gjenstridige, men med litt olje og bearbeiding har de løsnet. Har kjøpt noen nye skruer der sporet er blitt dårlig. Ser noen er redd for å misse ned et eller flere vinduer, men det har vert enkelt når man tar det ut. Når jeg setter de inn igjen har jeg med en som hjelper meg med innsettingen.

Link to post

Takk for flere tips. Nemo jeg tenkte at terostatmassen skulle erstatte pakningene, men det går altså ikke?

 

Må pakningene i så fall være i ett stykke dvs at det ikke går å lage pakninger ved å skråskjære standard gummibånd og skjøte i hjørnene? Hvis det går å lage pakninger slik selv, hvilken gummitype bør jeg bruke? Det å silikonbehandle gummien trodde jeg bare varte noen måneder (jfr gummilister i bildører som behandles hver vinter). Trenger litt mer tips her forstår jeg...

Link to post

Etter det jeg har fått råd om, er at man skal bruke gummipakning som før. Terostat brukes slik at det blir tett mellom aluminiusramme og båten. Man fyller også opp alle tomrom i rammen og rundt pakningen. Du kan og søke råd hos Bergen Caravan som selger dette produktet. For å skaffe gummipakning, kan du kontakte Hartveit http://www.hartveitbutikk.no/ . Der var det bra utvalg da jeg kjøpte ny pakninger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...