ole-mog Startet 5.Juli.2014 Del på Facebook Startet 5.Juli.2014 Jeg bare lurer på hvor tungt jeg trenger. Jeg har en paraplydregg men bør vel kanskje gå for et anker i Oslofjorden. Tenkte også jeg skulle lage en daumann. Hvor tung må den være. Båten er en Skilsø Plastsnekke på 23 fot. Ole. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 lag en bedre tittel før tråden stenges ... ville satset på 10kg + 5m kjetting. daumann bør jo være så tung som praktisk mulig, egentlig. med kjetting og daumann kan du kanskje gå ned til 7,5kg på ankeret. og så beholder du paraplydreggen som sikkerhet. hvor stor er denne dreggen? kanskje den er bra nok? har du kjetting på ankerlina i dag (eller blytau)? Sitér dette innlegget Link to post
ole-mog Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Dregg jeg har idag veier nok 7- 10 kilo med noen meter kjetting føre ankerline. Stenges tråden pga "feil" tittel? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 I "gamle dager" fartet vi mye rundt med båter i din størrelse og vi brukte alltid paraplydregg med kjetting. Jeg vil imidlertid anbefale deg å bytte den ut med en Bruce (kopi) som du får for en billig penge på f.eks. Biltema eller Maritim. Så lenge du bruker både kjetting og dødmannslodd klarer du deg nok med en på 7,5 kg, det er et helt annet hold i disse enn de gammeldagse paraplydreggene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Behåll dreggen ombord, og bruk den sammenslagen som daumann, Da har du 2 dregg/Ankare ombord ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jan E. Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 (redigert) Edit: For sent postet... Redigert 5.Juli.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Og så kan du jo alltids forkatte med dreggen, den er ikke så håpløs Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
quantumduck Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Stenges tråden pga "feil" tittel? rett som det er ... Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Hvor lenge skal du ligge for anker, snakker vi overnatting eller kaffepause? I siste tilfelle klarer du deg fint med det du har.... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Mange i Trondheim som hadde ut kaffedreggen i dag ved munkholmen. Plutselig kom en vindkule på et blunk.. Mat og fat fløy i lufta og flere båter gikk nesten i steinene. Min båt lå 1 meter fra land med brucekopi og satt som et skudd. Måtte slepe inn en båt også. Fikk ikke start og drev mot steinene. Litt skremmende.. De fikk ikke feste selv etter mange forsøk.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Allegro27 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 (redigert) Kjøp en bruce-kopi på 7.5 kilo og et par meter kjetting som andre her har nevnt, da er du nokså trygg. Har selv 36 fots seilbåt med 10 kg orginalt bruce og 5 meter kjetting. Ligger mye på svai, også i mye vind. Har med meg 15 kg bruce også, men da skal det blåse mye i utsatt havn før jeg setter det også. Redigert 5.Juli.2014 av Båt-W (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ole-mog Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Hvor lenge skal du ligge for anker, snakker vi overnatting eller kaffepause? I siste tilfelle klarer du deg fint med det du har.... Ja takk begge deler. Blir nok og kjøpe en Bruce kopi og litt kjetting ser det ut til. Takker for svar allesammen. Ble mye klokere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.