bladfyken Startet 5.Juli.2014 Del på Facebook Startet 5.Juli.2014 Hei Her om dagen skulle jeg kjøre gjennom systemrens på motoren. Tok av sjøvannslange og putta i bøtte. Tok av sjøvannslangen inn på eksosbendet. Lot dette sirkulerer. Så skulle jeg starte opp og få det ut igjen. Koplet slanger tilbake og startet opp. Men neida, plutselig vil ikke motoren suge sjøvann. Har nå bytta impeller, uten at det hjelper. Så er nå en smule rådvill. Sjøvannskrana er åpen. Noen med gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Dersom slangen mellom sjøvannskrana og pumpen er tom kan det skje at pumpen ikke klarer å suge. Prøv å fyll slangen med vann før du setter den tilbake på sjøvannskrana. Kjør gjerne motoren litt på starteren mens du heller vann i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Akkurat nå ser det mest ut i som vannet blir dyttet fra sjøvannspumpe og tilbake i sjøvannsfilter. Hmm, kan impeller være montert feil tro, men trodde ikke det var mulig... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Tror ikke det er mulig å montere impelleren feil nei..... Det kan dog være mulig å "glemme" kilen som låser impelleren til akselen, og da går ikke impelleren rundt. Vet ikke hvordan denne løsningen er hos deg, men ville uansett prøvd å fylle vann i slangen før du evt demonterer noe annet for feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Stod godt med vann da jeg startet opp, men skal prøve å fylle en gang til. Men det litt rare nå er at vannet blir skyvet tilbake isteden for å bli sugd inn. Tatt ut pumpa nå. Det er veldig tungt å dra impeller rundt.. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Og slangene er selvfølgelig ikke byttet om...? Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Hvilke slanger tenker du på da, er vel ingen det er mulig å bytte om.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Jeg fyller alltid filteret med vann før jwg starter. +Hvis lokket til sjøvannsfilteret ikke er tett, suger den ikke. Det svarte lokket skal strammes som bare fy Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Fylt vann. Sjekket slangeklemmer og lokket. Men virker som vannet blir dyttet tilbake til filter. Synes også det kommer noe eksos til sjøvannsfilter. Så skjønner nada jeg. Var jo ikke noe problem tidligere.. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Jeg tenkte på om slangene inn og ut av pumpen kunne være montert omvendt. Altså at slangen fra sjøvannsinntak nå er på utløpet av pumpen, og at slangen til eksosbendet nå er kommet på sugesiden av pumpen..... Det forklarer i så fall eksos i sjøvannsfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Hmm, Nei da må jeg i såfall ha montert sjøvannspumpa feil hvis det skal være mulig, men vil vel ikke tro at det er mulig å montere denne opp ned... Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Kan eksosbendet være tett og det gjøre at den ikke suger tro...... Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Kan ikke se at sjøvannspumpa ser spesielt slitt ut heller. Uten impeller i var det ikke noe problem med å snurre rundt på akslingen. Men med impeller montert klarte jeg knapt å dra den rundt for håndmakt, så kan det være noe feil her...... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Tviler på at tett eksosbend er årsaken. Det virket vel like før du kjørte gjennom med systemrens? Vet ikke hvilken pumpe du har, men på de fleste er det merket hva som er innsug og hva som er trykk ut av pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Det er helt normalt at den er tung å dra rundt for hånd med impeller montert. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Relativt frustrerende hele greia, hehe. Alt fungerte jo før jeg kjørte gjennom med systemrens. Tross alt bare to slanger som skulle av og på igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Ja, det er frustrerende når det som skulle være en enkel operasjon lager så mye trøbbel. Jeg ville som neste steg prøvd å snu pumpen eller bytte om slangene. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Slangene er det umulig å montere feil, så da må det i såfall være at jeg har klart å sette pumpa feil vei tilbake.... Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Sjekk eksosbendet. Hadde samme problem selv. Gjorde rent varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler. Skiftet også thermostater. Postet det her og det viste seg at Ingar hadde en ide. Eksosbendet er delt inn i to deler. Eksosen er sjøvannskjølt. Eksosen går i midten av bendet. Sjøvannet på utsiden. Det som er: Eksosen går i midten med materiale rustfritt. Sjøvannet på utsiden med støpegods el liknende. Det tæres da på sjøvannsiden og tetter hullene der sjøvannet går i. Får du ikke sug på pumpa er det nok dette som er problemet. Sjøvanns pumpe "impeller" kan gi så mye den vil, men blir den ikke ikke kvitt vannet så får den heller ikke sug. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Takk for tips, princess. Da blir det å sjekke i morra. Men det rare er jo at dette har fungert helt greit til nå. Og når jeg kjørte gjennom væska så var jo ikke dette gjennom eksosbendet. Men skal åpne og sjekke:) Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Nettopp du kjørte ikke gjennom eksosbendet og alt fikk bra. På en 41 maskin er det innsug "impeller, varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler. på sjøvannsiden. Er det bproblem med sug er det garantert et problem på ut siden. En pumpe trenger å bli kvitt med mengden den pumper. Vis den ikke klarer å bli kvitt med det den suger klarer den heller ikke å suge noe. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Lesk pumpa. Løsne skruene på lokket til det kommer vann. Skru til. Start opp. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Vurderer nesten å demontere varmeveksler og. Litt avhengig hvor vanskelig det er å komme fram til de forskjellig delene. Tanken var ferie fra mandag, hehe... Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 (redigert) prøv med ny slange inn på pumpen og ned i stamp med vann.. Garantere deg at det er innsuget ditt som er tett på ein eller annen måte. Fekk samme symptome som deg. eksos i sjøvannsfilteret. Kunden var 100% sikker på at kranen var åpen men den var stengt. er nesten 100% sikker på at det ligger i tett innsug. Vist du er redd for at det er tett andre plasser ta av eit og eit rør/slange så finner du ut av hvor det er tett. Kanskje tett eksosbend men tviler på det også. pleier da bare å ruste hull og vannet kommet på utsiden. av bendet, men dette sjekkes enkelt med å ta av røret/slangen som går inn på eksosbendet ut i fra varmeveksleren Ser det er ein 41p og da rekner eg med du har slanger. det gjør feilsøkingen enda lettere :) Mvh Tom Erik Redigert 6.Juli.2014 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Hadde jo klart det helt utrolige, montert sjøvannspumpa feil vei. Satt riktig tilbake og vannet strømmer som det skal. Systemrens førte også til langt bedre kjøling, i alle fall på en liten testtur, fem seks grader bedre. Så mye knoting og surring, men nå ser det i alle fall ut til å fungere. Takker for alle gode tips,) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.