Jump to content

Vp tamd 41p Vil ikke suge saltvann


bladfyken

Recommended Posts

Hei

Her om dagen skulle jeg kjøre gjennom systemrens på motoren. Tok av sjøvannslange og putta i bøtte. Tok av sjøvannslangen inn på eksosbendet. Lot dette sirkulerer.

Så skulle jeg starte opp og få det ut igjen. Koplet slanger tilbake og startet opp. Men neida, plutselig vil ikke motoren suge sjøvann.

Har nå bytta impeller, uten at det hjelper. Så er nå en smule rådvill. Sjøvannskrana er åpen.

Noen med gode forslag?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er mulig å montere impelleren feil nei..... Det kan dog være mulig å "glemme" kilen som låser impelleren til akselen, og da går ikke impelleren rundt. Vet ikke hvordan denne løsningen er hos deg, men ville uansett prøvd å fylle vann i slangen før du evt demonterer noe annet for feilsøking.

Link to post
Share on other sites

Jeg fyller alltid filteret med vann før jwg starter. +Hvis lokket til sjøvannsfilteret ikke er tett, suger den ikke. Det svarte lokket skal strammes som bare fy

Mvh Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på om slangene inn og ut av pumpen kunne være montert omvendt. Altså at slangen fra sjøvannsinntak nå er på utløpet av pumpen, og at slangen til eksosbendet nå er kommet på sugesiden av pumpen..... Det forklarer i så fall eksos i sjøvannsfilteret.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at sjøvannspumpa ser spesielt slitt ut heller. Uten impeller i var det ikke noe problem med å snurre rundt på akslingen. Men med impeller montert klarte jeg knapt å dra den rundt for håndmakt, så kan det være noe feil her......

Link to post
Share on other sites

Sjekk eksosbendet. Hadde samme problem selv. Gjorde rent varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler. Skiftet også thermostater. Postet det her og det viste seg at Ingar hadde en ide. Eksosbendet er delt inn i to deler. Eksosen er sjøvannskjølt. Eksosen går i midten av bendet. Sjøvannet på utsiden. Det som er: Eksosen går i midten med materiale rustfritt. Sjøvannet på utsiden med støpegods el liknende. Det tæres da på sjøvannsiden og tetter hullene der sjøvannet går i. Får du ikke sug på pumpa er det nok dette som er problemet. Sjøvanns pumpe "impeller" kan gi så mye den vil, men blir den ikke ikke kvitt vannet så får den heller ikke sug.

Link to post
Share on other sites

Nettopp du kjørte ikke gjennom eksosbendet og alt fikk bra. På en 41 maskin er det innsug "impeller, varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler. på sjøvannsiden. Er det bproblem med sug er det garantert et problem på ut siden. En pumpe trenger å bli kvitt med mengden den pumper. Vis den ikke klarer å bli kvitt med det den suger klarer den heller ikke å suge noe.

Link to post
Share on other sites

prøv med ny slange inn på pumpen og ned i stamp med vann.. Garantere deg at det er innsuget ditt som er tett på ein eller annen måte. Fekk samme symptome som deg. eksos i sjøvannsfilteret. Kunden var 100% sikker på at kranen var åpen men den var stengt. er nesten 100% sikker på at det ligger i tett innsug.

 

Vist du er redd for at det er tett andre plasser ta av eit og eit rør/slange så finner du ut av hvor det er tett. Kanskje tett eksosbend men tviler på det også. pleier da bare å ruste hull og vannet kommet på utsiden. av bendet, men dette sjekkes enkelt med å ta av røret/slangen som går inn på eksosbendet ut i fra varmeveksleren

 

Ser det er ein 41p og da rekner eg med du har slanger. det gjør feilsøkingen enda lettere :)

 

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde jo klart det helt utrolige, montert sjøvannspumpa feil vei. Satt riktig tilbake og vannet strømmer som det skal. Systemrens førte også til langt bedre kjøling, i alle fall på en liten testtur, fem seks grader bedre. Så mye knoting og surring, men nå ser det i alle fall ut til å fungere.

Takker for alle gode tips,)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...