Jump to content

Konflikter mellom land og sjø

tobixen

Recommended Posts

Jeg har normalt prøvd å holde litt avstand til bebodde hytter og hus dersom jeg ankrer opp eller fortøyer mot land - det kan umulig være noe hyggelig å få en "gjest" rett utenfor stuevinduet. Nå som jeg har "flyttet" til indre Oslofjord er jeg blitt litt mer slapp på det - har man f.eks. eiendom i Bærumsbassenget, så bør man forvente utsikt til oppankrede båter - og er det et ankringssymbol på sjøkartet, så er jeg vel i min fulle rett til å ankre opp akkurat der?

Nå ankret jeg opp mot land på Bygdøy (berget sørfor Paradisbukta) og det er første gang jeg er blitt jaget vekk. De fleste jeg møtte på smiler og spør hva slags båt det er, eller kommenterer at jeg har en fin båt, men jeg innser jo gjerne at det er litt frekt å ta med seg en stor svær motorisert sak på et slikt sted. Etterhvert kom det altså noen innvandrere som skulle fiske akkurat der jeg hadde båten. Den første som kom stilte seg rett ved baugen og nærmest latet som om båten ikke var der. Jaja. Så kom det flere folk, de snakket høylytt og de begynte å kaste sluker mot skutesiden.

"Her har vi fisket i ti år, også kommer du og bare legger deg akkurat her med den jævla greia di. Du har jo hele fjorden, kunne du ikke funnet deg et annet sted? Kan du flytte båten f.eks. bort dit (pekte sørover, mot et område med masse skjær). Motspørsmålet mitt ble naturligvis, hvorfor kan dere ikke bare fiske der, da? Menja, det er jo ikke noe hyggelig å ligge slik til når folk står og er sure på land - så det ble nå til at jeg flyttet på meg.

Er det andre som har opplevd tilsvarende konflikter? Finnes det noen skrevne eller uskrevne lover på hvor man kan ankre opp og/eller fortøye mot land og ikke?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Et par prosent av befolkningen er ufordragelige kjiipe mennesker med denne typen fremferd, og vi skal alle møte sånne et par ganger i løpet av livet med påfølgende ubehag. Denne gangen var det din tur og da blir det forhåpentligvis lenge til neste gang.

Finnes det uskrevne regler mot å ankre opp i uthavn?

-Nei, så lenge du ikke legger deg i hagen til noen eller er til uforholdsmessig sjenanse så er dette aldri noe problem.

Mange turgåere, fiskere, sjøfolk eller skiløpere vil vel oppleve at favorittplassen deres ikke alltid er ledig, men enkelte har kanskje et markeringsbehov om at de av en eller annen grunn (fisket her i 10 år) har "eiendomsrett" til plasser som er åpne for allmennheten.

Ja, av og til er det ofte bedre å bare føye seg og stikke, for å unngå dårlig stemning og problemer. Men kan ikke på noe som helst se at du ikke har rett å ligge der på grunn av at noen har fisket der før. Ut fra slik du beskriver det er det dem som er uhøflige og burde ha dratt seg vekk. Neste gang kan du ta med så mange folk i andre båter du kan og legger deg akkurat samme plass, så kan fiskerne se at de blir nødt å dele på plassen framover :wink:

Fruen mente også at jeg skulle ha stått på mitt, men det er jo ofte best å unngå sur stemning. Dessuten er jeg jo i stand til å se ting fra andre siden også - dette var en populær fiskeplass, og det føles vel litt urettferdig at én person som ikke gjør annet enn å slappe av og vente på gjester skal legge beslag på plassen hvor fire personer prøver å fiske. Egenskapene som gjør at akkurat denne plassen godt egnet for oppankring mot land med en stor båt er jo de samme som gjør at akkurat denne plassen egner seg godt for stangfiske, og dette er jo også et område hvor motorisert ferdsel er strengt forbudt - på land.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Den fiskehistorien var jo kjip, ikke tvil om det...

Har selv hytte med strandlinje, og hadde ikke likt at folk hadde lagt seg til med fortøyning i land der.

Har selv kommet et par ganger ut på hytten, og sett båter som legger fra kaien vår når de forstår at det er eieren som kommer. Akkurat det gjør meg ingenting, at de legger seg til når det ikke er folk der. Nabo hytten derimot lager et skikkelig " helvete " når slikt oppstår borte oss han....men men, vi er jo forskjellig...

Tror det er første gang jeg har hørt om noen som har lagt seg mot land i det området. Den delen av Bygdøy med Huk og Paradisbukta er vel landest mest populære strandsted for bybefolkningen. Jeg forsvarer ikke handlingen til de du møtte på, men tror det er et av de aller siste stedene i landet jeg hadde valgt og lagt meg til.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...