Jump to content

Evinrude girproblem

Practiz

Recommended Posts

hei sann

Jeg har fått ett problem med giringen på min Evinrude 60hk 86-modell, det virker som om kablen ikke klarer å dytte giret inn i revers men den klarer å dra staget til gir.

Jeg har fått høre at det kanskje kan være kontrollboksen som er gåen men når jeg har åpnet denne så virker det som om alt er i ordren på den, den mangler ca en cm igjen før jeg får den i revers, den står bare å hopper mellom fri og revers, som om den ikke klarer å dytte den helt frem.

Hvis jeg selv dytter den inn i revers eller skrur justeringsmutteren tilbake så klarer jeg å få den i revers men ikke i gir, så jeg har enten gleden av å kjøre fremover eller bakover, er det noen som kan bekrefte at det er kontrollboksen som er problemet, eller er det noen muligheter til å fikse problemet ?

Om du nettopp har byttet impeller eller kjøpt motoren kan det være at de som har gjort dette har skrudd på staget som går fra girhuset og opp i motoren. Om denne blir skrudd på blir den enten for lang eller for kort med det resultatet at den ikke går helt i gir. Er ikke det tilfelle kan det være at vaier har strekt seg eller at justeringen på girvaieren er forandret.

• 2 uker senere...

hei sann, beklager sent svar igjen men jeg har vært på ferie, er det sånn at jeg må sette båten på land igjen og demontere girhuset for å finne dette staget eller er det noen enklere måte å gjøre dette på ?

jeg får selv dyttet spaken i revers (på samme måte som at man han en spak på siden av mindre motorer, dytt frem for fremmover og dytt tilbake for bakover) og det er ikke noe problem, men det virker som om vaieren rett og slett har blitt for kort. jeg har målt at avstanden mellom frem og tilbake er 7cm, men når jeg bruker kontrollboksen så klarer den mellom 6-6,5cm. derfor står den bare å "hopper" på giret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...