Jump to content

Første egne båt

Luddekanin

Recommended Posts

Halo, jeg blir 16 i desember og har alerede tatt båtfører prøven, så neste sommer kan jeg kjøre store båter, ikke sant? Men spørsmålet mitt er. Helt siden jeg var liten har jeg ønsket meg en stor båt som var min egen, jeg har da spart opp 200, 000 til dette siden jeg var liten. Har gjort litt research på egenhånd, men sliter det er så mye forskjellig der ute, hAr veldig lyst på en rib, men er usikker på om det er et smart valg. Har lyst på en minst 18 fot men ikke større en 26. Vil helst at båten skal klare en 40-50 knop ( så jeg kan kjøre fra faren min) så spørsmålet mitt er om noen her viste om dette hørtes smart ut og om dette lar seg gjøre, trenger noe som ser fancy ut ( må kunne dra litt damer ;) men samtidig kunne kjøre tube, vannski og wakeboard, cruise og og kunne legge til ved et fredlig berg og snorkle. Jeg trenger også noe som vil klare seg uten Alt formye vedlikehold, og noe jeg kan regne med vill holde lenge. Må kunne takkle ganske røft vær og store bølger,

Høres jo igrunn ut som du har lyst på en skjærgårdsjeep eller bowrider dette, alternativt en liten daycruiser, mest største motoralternativ. Og ca 5-10 år gammel, så skal vedlikehold være begrenset.

En rib kan fort ha noe mer vedlikehold, men er jo geniale i røff sjø da, og er greie på bade fra, men litt knotete å legge til langs fjellet med...Da de kan punktere.

Mange yamarin gjør 40-45 knop med 150-200 på hekken, og kan være innenfor rekkevidde.

Påhenger har generelt lavere vedlikeholdsutgifter enn innenbords, men en Hydrolift 23/24 med 200+ hk er også innenfor rekkevidde, og de er sjøsterke og raske. Og noen synes de ser tøffe ut, andre synes de ser Harry ut...

Husk bare at 50 knop er fort, er 25 meter i sekundet, og noen sekunders oppmerksomhet på passasjerene i båten kan bety at du ikke ser ei bøye i sjøen før det er for sent...

Her må det kompromisses. Etter min mening mye viktigere å dra damer enn å kjøre fra gamlingen, han vil sikkert ikke kjøre fra deg hvis han ser hva som er ombord. Synes Scand 7600 er dritkul, men gjør sjelden

40-50. Innenbords gjør at gamlegutten kan være med på vedlikeholdet. Billigere og mindre arbeid for deg, far føler han kan bidra,vinn vinn.

40-50 knopp er non litt i overkant, mer 30-40. Men har altid hørt at innenbords motor er masse trøbbel, sjeldent varer lenge, så jeg tror jeg er litt skremt vekk fra innenbords.

Har en jobb som trefeller med onkelen min tjener rundt 1000,- i uka, men hvor mye penger er det snakk om i bruk på en ca 150-200 hk 23 fots båt er vell bare bensin som koster ???

Snat det sleipner, bensin tipper jeg det kommer til og gå mye av, hva slags motor er det som går smoothest og som bruker minst bensin.

Så det er mer vedlikehold med en rib, har altid hørt at de er så robuste og lette og håndtere, men i og med at jeg bare er 16 er jo de fleste mine meninger "arvet"/plukket opp av voksne rundt omkring. Og i og med at dette er første båt vill jeg være sikker på hva jeg vill ha.

Derfor setter jeg pris på alle sar og råd

Kjøp deg den båten du føler for. Hvis damene ser på båten istedenfor deg så sier vel det mest om damene. Gjør heller et klokt valg av båt og hør gjerne på din far, så kommer de rette damene uansett.

Sant men det er så villt mange båter og velge mellom, så man blir så usikker på hva som er lurt

På dagens nyere motorer er det stort sett throttle hånden som bestemmer forbruket. Jeg har en Brig Navigator 610 RIB med Yamaha F150, gjør 50 knop men da skal du vite hva du driver med siden den er lett. På WOT går det oppunder 60 liter i timen, altså ca 850,-/t.... Reduserer jeg ned til 40 knop detter den til +/- 30 liter i timen. Ergo halvparten på å redusere 10 knop. Dessuten går det an å snakke med damene i 40 knop, umulig i 50 :) Med andre ord, flat pedal hele tiden= 1 ukes jobb gir 1t kjøring i rent bensinforbruk :)

På dagens nyere motorer er det stort sett throttle hånden som bestemmer forbruket. Jeg har en Brig Navigator 610 RIB med Yamaha F150, gjør 50 knop men da skal du vite hva du driver med siden den er lett. På WOT går det oppunder 60 liter i timen, altså ca 850,-/t.... Reduserer jeg ned til 40 knop detter den til +/- 30 liter i timen. Ergo halvparten på å redusere 10 knop. Dessuten går det an å snakke med damene i 40 knop, umulig i 50 :) Med andre ord, flat pedal hele tiden= 1 ukes jobb gir 1t kjøring i rent bensinforbruk :)

Ouch..... Ok så det er mye bensin penger. Har sett litt og brig ser ut som et bra merke hva syns du om din navigator og hvor mye koster en 20 +/- fot brig med en 150 hester, og hvilken brig er den smarteste og kjøpre

Navigator kom i 2013, så alt er nytt hos meg. Ble 340 båtlapper i fjor med stor plotter, DAB radio osv.

Har hatt Brig i mange år, gode båter, men de kan bli bedre på puteknapper og lignende småplukk.

De går som en drøm i sjøen i forhold til størrelsen, Navigator er gull i røff sjø med tanke på 4 jockeystoler, men er noe trang og knotete som sosialbåt. Har dog solseng foran, men ingen bordløsning etc. Ny får du Navigator 610 med ny Yamaha F115, gjør 40 knop for ca. 225.000,- hos TB Rep. i Fredrikstad. Snakk med Alexander

Ta også en titt på ny Brig Eagle 580, evnt. brukt Brig Eagle 645/650, nye Eagle 480 er knall å se på men kanskje litt liten

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49751621&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47232454&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49821827&searchclickthrough=true

MEN, vær obs på som andre har sagt: 40-50 knop er styggfort. En hekkbølge du overser fra en annen båt kan gi fatale konsekvenser så la oss ikke lese om deg i avisene om du kjøper RIB. Ved fornuftig bruk er det lite som er tryggere enn en RIB, de er svært sjøsterke og stabile i ruskete sjø. Mannskapet feiger som regel ut lenge før båten.... :)

Jonas78 har et poeng også, om målet KUN er å sjekke damer :) møteplassen.no er billigere enn 40 knop hehe!

Redigert av Brig'en (see edit history)

Kjøp deg en skjærgårdsjeep med litt motor, stor solseng foran( du ser ikke damene om solsenga er bak deg) på rundt 19-20 fot med en 4 takter. Damer liker ikke å sniffe eksos.

http://www.finn.no/49710218

Litt liten men grom

http://www.finn.no/49440272

Jeg har hatt en sånn og den dro mer enn nok damer http://www.finn.no/49333317

Her har du tilogmed seng;)

http://www.finn.no/49116331

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Alt det er sant men damene er ikke så vikte( klart det er viktig) men det er nesten like viktig å kunne kjøre fra venner og liknende. Askeladden wasper var veldig kul og ibizia 19 sport var også kul, er også kult og digg med stor solseng foran i båten, men tror jeg er ganske keen på en rib. Så brig er et bra merke med god kvalitet ? Men hvis du vill anbefale en brig hvilken ville dere anbefalt, og hvilke motor typer er best alle. Men nå ble jeg usikker på om rib er vært det nå???? Hva er nedsidene med rib og fordeller med skjærgårdsjeep iforhold til rib ???

Hei

E 16 sjøl og har prøvd å ha både snekka å litt meir hurtiggåande. Har begge utpå no, og eg kan konkludera me at å kjøra fort rond i 40 knop kan ikkje måla seg me å tøffa rondt i 5-7 knop. Ette eg tok snekko utpå har eg ikkje brukt with'n. E i snekko nesten kver dag og bruke den andre med 2-3 vekes mellomrom, og på den eine turn bruke eg lika mykje bensin på 50 hk'en so eg bruke i diesel på eit par veke me snekko.. Vil uansett ambefala deg å kjøpa ein båt me cabin! Mykje kjekkare å kunna øvenatta!! Mitt tips: skaff deg ei plastsnekka me øvebygg (nidelv/skilsø/ osv) og ein driftsikker dieselmotor (yanmar).

Lykke til! :smiley:

Hei

E 16 sjøl og har prøvd å ha både snekka å litt meir hurtiggåande. Har begge utpå no, og eg kan konkludera me at å kjøra fort rond i 40 knop kan ikkje måla seg me å tøffa rondt i 5-7 knop. Ette eg tok snekko utpå har eg ikkje brukt with'n. E i snekko nesten kver dag og bruke den andre med 2-3 vekes mellomrom, og på den eine turn bruke eg lika mykje bensin på 50 hk'en so eg bruke i diesel på eit par veke me snekko.. Vil uansett ambefala deg å kjøpa ein båt me cabin! Mykje kjekkare å kunna øvenatta!! Mitt tips: skaff deg ei plastsnekka me øvebygg (nidelv/skilsø/ osv) og ein driftsikker dieselmotor (yanmar).

Lykke til! :smiley:

Takk for tipset men syns det er ur kjedelig og kjøre rundt i 7 knop og ikke gjøre noe. Må ha litt fart og spenning, så tor nok ikke jeg kommer til og kjøpe en snekke

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...