Jump to content

Jabsco eltoalett pumper ikke ut, er gode råd dyre ?

Downwind

Recommended Posts

Jeg har ett Jabsco eltoalett i båten, nytt i fjor. Etter ett besøk i går fylte toalettskålen seg med vann, toalettet pumpet mer inn enn ut ! Jeg stengte vanntilførselen, og da tømte toalettet seg. Ved bare å åpne litt for inntaket, ble det balanse mellom vann inn/vann ut, men det er opplagt en feil med systemet. Er det noen som har gode råd ?

Vi skal på ferie til uka, og jeg har ikke lyst til å dra med en "tvilsom" do !

Jeg tror dette bl.a har med toalett-høyde i forhold til tank og vanninntak å gjøre. Ikke alltid like enkelt å gjøre noe med i en fei. Jeg har imidlertid noe av samme "problem", men bare til jeg oppdaget at korte trykk på pumpa bare pumpet ut. Holder jeg den inne øker vannstanden gradvis (samtidig som det pumpes ut). Egentlig fungerer det helt perfekt, ved å variere varighet av bryterens bruk så har jeg full kontroll - det kan være ganger man har fordel med mye vann i skåla også.

Mitt tips er altså at du prøver med korte/små trykk. Er du heldig så får du da samme effekt som hos meg.

Jeg har riktignok ikke jabsco, men tmc. Prinsippene er nok uansett de samme.

Redigert av Ronald (see edit history)

Utpumpa på toalettet er en sentrifugalpumpe. Bygger det seg opp rester av papir eller annet på de radiale bladene reduseres pumpeeffekten betraktelig.

Man kan prøve litt flytende avløpsåpner og la det ligge en halvtime. Vel og merke hvis du ikke har septiktank i alu.

Mvh. SAP

sap er nok inne på det. Utpumpa er rett og slett en propell/kniv som pulveriserer etterlatenskapene og pumper dem ut.

Jeg måtte selv demontere hele dritten (bokstavelig talt...) i fjor etter at noen besøkende hadde klart å slenge ned noe som ikke skal ned i skåla. Var en heslig jobb, men nå er den som ny.

Om ditt toalett funker med redusert tilførsel av vann, tror jeg nok det er noe som hindrer full virkning. Kan det være ett bind eller en ob eller tanntråd?

Husk regelen: bare det som har passert munnhulen skal etterlates i skåla!

Sjekk dette: problemet du legger frem høres ut som følgende tett utlufting har vært borte i samme problemet ved at jeg ikke fikk pumpet ut innholdet i toalettet , vis det er for mye motrykk (lite utlufting) blir det trykk i tanken som vil presse avfallet tilbake i toalettet , sjekk om utluftingen din er 100% åpen , litt åpen er forlite den er i utgangspunktet for lite dimensjoner som den er (utluftingen)

Takk for mange råd. Toalettet er riktig montert i forhold til høyder på inntak og tank. I tillegg har jeg en treveisventil som gjør at jeg kan pumpe rett ut, og det er fortsatt samme feilfunksjon, med andre ord har dette ikke med lufting på tank å gjøre. Jeg kommer til å prøve flytende avløpsåpner, går ikke det er jeg redd for at det blir en "drittjobb" på meg også Tom Arild.

Flott forum for hjelp i trengte tider !

Om man ser bort fra evt problemer med utløp, slange og tank, så er et par ting som kan gjøre at det pumper dårlig ut.

Det ene er det jeg nevnte tidligere med at det bugger seg opp avleiringer på bladene på sentrifugalpumpa.

Det andre er lav spenning eller spenningsfall til el motoren.

Kan lønne seg å ha god dim på kabelen til el toaletter.

Sentrifugalpumper er inneffektive før de får et visst turtall, mens impellerpumpa som pumper vannet inn er vesentlig mindre påvirket av noe lavere turtall.

Derfor kan man erfare at skåla tømmer seg saktere med lav spenning f.eks etter et par-tre dager i uthavn, mens den nærmest støvsuger skåla på et sekund når man ligger på landstrøm med spenning på 13,6-14,4v.

Hvordan er farten i pumpa?

Mvh. SAP

Et sted i systemet hvor det kan stoppe opp er i overgangen fra stussen på toalettet og til tømmeslangen. Her sitter det ofte en såkalt jokerventil som kan tette seg til. Og ikke heller helt uvanlig, slangen fra toalettet kan (vil for mange før eller siden) gro til av urinstein.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dessverre vet jeg ikke sikkert, jeg satte på landstrøm/lader igår, så da jeg kjørte gjennom systemet med avløpsåpner, var batterispenningen 13,4 v. Men jeg så av fargen på vannet i doen at avløpsåpneren hadde effekt , takk for gode råd, det blir en hyggeligere ferietur nå !

Takk til et kompetent forum! Det gjalt ikke meg akkurat nå, men kjente meg igjen i problemstillingen og ikke minst i løsningene! Dette er et uvurdelig forum! I forrige uke sparte jeg masse tid, og, ikke minst noen feriepenger jeg slapp å bruke, takket være hyggelige og flinke folk her på forumet!

God ferie til alle!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...