windy26 Startet 6.Juli.2014 Del på Facebook Startet 6.Juli.2014 Skal på langtur til Danmark (Læsø) i ferien da blir det flere timer med større belasting på motor og gir - Tamd 41 med volvo MS-4 utv: 2,64:1 propell 21x24 crewback masje fart 18-20 knop - turtall ca 3600 ved 20knop - toppfart er ca 22-23 knop - båt Nordan Family 27 vekt ca 4500kg ferielastet , så er det spørsmål om gearet tåler belasting eller hva er problemt som kan oppstå? jeg prøver å være forsiktig når en setter den i gir ungår mye frem/revers brått , gasser forsiktig opp i fart , ny olje er skiftet på kasse , jeg tenker på om å skaffe meg en brukt reservekasse i tilfeller noe skulle skje er det noen vits , ønsker andres erfaringer på godt å vondt tror min kasse har gått rundt 2000 timer men fungerer fremdeles perfekt Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 MS4 er vel levert på 41 motor på feks P35 ? Den har vel dobbel installasjon, og slik sett burde vektforhold være omtrent likt pr hk ombord. Burde gå så fint som det kan gå med ms4. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mariell Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Mariell hadde MS4 gear på Vp41a fra 1987 - til utpå 2000 tallet en gang. Gearet gikk ikke I stykker, men forrige eier ville ha ett nytt ett. Mariell veier 14 tonn, og liker seg best I skrogfart. MS4 var vel standard gearet til VP på VP41 I mange år. blandt annet mange Balticer går fortsatt med 41 a-b og MS4 gear. Hadde ikke vært redd for å gå med det til Læsø. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
kipp36 Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Hvordan er båten i 18-20 knop?har samme båten selv,bare med en 40a.greier ikke mer en 17 knop på våren og helt alene :) men det er byttet gir til et ms4,så har lurt litt på en 41 selv,da blokka er lik til 40 blir det vel et greit bytte :) Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
windy26 Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 uten modifikasjoner på skroget blir den ganske umulig i høy fart min har lengere og bredere flaps , påstøpte side vinger i bakere del av skroget , går ganske stabilt opp til 20 knop men er mere ustødigere mellom 20-23 knop men med mere ned trimming av bak flapsene ligger den stabilere , den beste farten ferielastet ligger på 16-19 knop da går motoren behagelig og lett , ligger info om mitt projekt på tidligere innlegg her på båtplassen (støping av side vinger) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.