Jump to content

Hvorfor tåler ikke Ms4 gearet 200hk+

windy26

Recommended Posts

Skal på langtur til Danmark (Læsø) i ferien da blir det flere timer med større belasting på motor og gir - Tamd 41 med volvo MS-4 utv: 2,64:1 propell 21x24 crewback masje fart 18-20 knop - turtall ca 3600 ved 20knop - toppfart er ca 22-23 knop - båt Nordan Family 27 vekt ca 4500kg ferielastet , så er det spørsmål om gearet tåler belasting eller hva er problemt som kan oppstå? jeg prøver å være forsiktig når en setter den i gir ungår mye frem/revers brått , gasser forsiktig opp i fart , ny olje er skiftet på kasse , jeg tenker på om å skaffe meg en brukt reservekasse i tilfeller noe skulle skje er det noen vits , ønsker andres erfaringer på godt å vondt tror min kasse har gått rundt 2000 timer men fungerer fremdeles perfekt

Mariell hadde MS4 gear på Vp41a fra 1987 - til utpå 2000 tallet en gang.

Gearet gikk ikke I stykker, men forrige eier ville ha ett nytt ett.

Mariell veier 14 tonn, og liker seg best I skrogfart.

MS4 var vel standard gearet til VP på VP41 I mange år. blandt annet mange Balticer går fortsatt med 41 a-b og MS4 gear.

Hadde ikke vært redd for å gå med det til Læsø.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

uten modifikasjoner på skroget blir den ganske umulig i høy fart min har lengere og bredere flaps , påstøpte side vinger i bakere del av skroget , går ganske stabilt opp til 20 knop men er mere ustødigere mellom 20-23 knop men med mere ned trimming av bak flapsene ligger den stabilere , den beste farten ferielastet ligger på 16-19 knop da går motoren behagelig og lett , ligger info om mitt projekt på tidligere innlegg her på båtplassen (støping av side vinger)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...