Jump to content

Fastmontert maritim VHF anskaffelse - merke?

TasleT

Recommended Posts

Da ble det en Simrad RS35 fra lokal forhandler som kom med et tilbud man ikke kunne si nei til. Faktisk en del billigere enn beste pris fra billigste nettbutikk. Håper på å få den installert i neste uke. Et par dager i frakt og et par dager Telenor (MMSI) skulle tilsi en drøy ukes tid, inklusiv montasjen.

Takker alle for verdifulle, fine hint og tips!

Da ble det en Simrad RS35 fra lokal forhandler som kom med et tilbud man ikke kunne si nei til. Faktisk en del billigere enn beste pris fra billigste nettbutikk. Håper på å få den installert i neste uke. Et par dager i frakt og et par dager Telenor (MMSI) skulle tilsi en drøy ukes tid, inklusiv montasjen.

Takker alle for verdifulle, fine hint og tips!

Hei

Et par dager venting på MMSI koden, den var litt håpefull, jeg har nå ventet i 3 uker +.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei

Jeg sendte inn skjema (endring av utstyr) iht deres bestemmelser, men da jeg sendte inn skjemaet så hadde jeg ikke produksjons nr og serie nr tilgjengelig da jeg ennå ikke hadde mottatt dette fra Båt leverandøren. Fikk raskt (5-7 dager) svar fra de at videre kontakt kunne gå pr e-mail...Etter siste mail med diverse opplysninger så har det nå tatt vell 3 uker, jeg oppfatter at de har lang saksbehandlingstid pr e-mail. Årsak til e-mail kommunikasjon var at jeg allerede hadde betalt årsavgiften for 2014 i denne sammenheng oppdaget jeg noe feil i person opplysningene i deres databank, derfor ønsket de denne kommunikasjonen.

Jeg vil anta at dersom du registrerer din VHF på nettet så vil det ta mye kortere tid, men da kan det hende at du får ny årsavgift, dette ville jeg forhindre.

Det tar jo den tid det tar uansett og VHFn virker fint uten, det eneste at du ikke får brukt MMSI systemet fult ut.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg sendte en forespørsel til min lokale selger om de kan fremskaffe de vitale data (numre etc) slik at jeg kan gå i gang med registreringen nå, før de mottar VHF'en. I fall MMSI skulle ta lang tid så sparer jeg kanskje en dag eller to.

MMSI-nr er man jo ikke direkte avhengig av for generell bruk, så det går kanskje bra uten nummer i noen dager eller uke.

Jeg har lest "rykter" her på Båtplassen at noen klager på treg saksgang når e-post er inne i bildet.

bilde

Har en Sailor VHF på test. Makan til radio skal du lete lenge etter. Spekket med finesser, vanntett og en stor høytaler for klar tale. I tillegg har den høytaler i mikrofonen. Begge høytalere kan lyden justeres.

Sailor har vært markedsleder på proffmarkedet i mange år.

Jeg vil neppe klare å kvitte meg med denne.

Jeg har en Simrad på flyen som bukker under når sola har stått på for lenge.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har fått VHF-en i hus og programmert inn MMSI-nummeret. Foretok samtidig en VNA-analyse av antennesystemet innendørs, SWR ligger på ca. 1,2. Rød kurve. Blir nok et hakk bedre når antenna kommer ut i friere omgivelse på båten.

(Hvis noen lurer på de to andre kurvene, så er de impedansen Z og strålingsresistansen Rs. Verdiene er på høyre ordinat, og frekvens på abcissen)

I neste uke blir VHF-en montert i båten, er planen.

Hvis du er radioamatør så er du nok godt fornøyd med Yaesu / Standard Horizon. Yaesu / Standard Horizon er også i samme klasse som Icom: "Merker i øverste hylle". Jeg har flere Yaesu HF og VHF sendere og er veldig godt fornøyd. Og flere Yahoo-grupper av radioamatører for de forskjellige radiotypene finnes også. Anerkjent service fra produsenten.

Dette kjenner nok du til, DeVerSion, jeg bare nevner positiv omtale for evn. andre som måtte fundere på dette merket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...