Jump to content

10 fot og 9,9 - fart?


ko-stens

Recommended Posts

Har en gammel HB-jolle/Norvajolle (de er veldig like) som jeg har satt på en ett år gammel Tohatsu 9,8 firetakter på. Tok en runde i går (ferskvann) hvor jeg prøvde full fart et lite stykke. Den er ikke innkjørt enda, så vil ikke dra på altfor mye med en gang, men litt full fart kan jeg ha i følge instruksjonsboka.

 

GPS'en viste 17,3 knop i litt sjø i medvind. Merket at noen bølger bremset litt, så antar jeg vil kunne komme opp i ca 18 knop på flat sjø.

 

Båten veier kanskje 80 - 90 kg, mens motoren veier 37. Med tank og annet småtteri kan en legge på 15 kg til, pluss ca 90 kgs fører.

 

Burde jeg kunne forvente litt mer fart, eller er dette maks av hva jeg kan håpe på. Hører jo om andre som runder 20 knop og vel så det, med større båter, men det er kanskje et par "skryteknop" her? Skroget på jolla er i hvert fall lettplanende, og det er til og med et lite "step" ved hekken for å få den enda litt raskere i plan.

 

Bilde av undersiden:

 

IMAG0636.jpg

 

Dette skroget burde vel ikke være til hinder for litt fart? Prøvde å justere opp motoren et hakk, men da gikk snuta rett til værs, og båten ville ikke i plan.

 

 

Nå kan det være et eller annet med denne motoren da. Den ville nemlig ikke gå skikkelig. Plutselig bare stopper den helt uten videre, og en stund vil den ikke opp i turtall. Kan hende den hadde gått enda litt bedre om den hadde vært helt frisk? Har lagt inn egen tråd på dette problemet.

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste motorer trenger en del driftstimer før de "løsner". På våre Yamaha 9,9 Sport tok det en del timer også etter innkjøring, merket at de ble kjappere etter hvert. Så bare kjør den pent inn, og bruk som normalt en stund etterpå.

 

Og knop er lette å skryte på seg, ja...

Link to post
Share on other sites

... og en 16 åring på 50kg får nok noen mer knop enn oss som nærmer oss 100.

 

det lille trimflapset bakerst vil nok stjele litt toppfart, det trykker ned nesa og gir mer våt flate

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...