Jump to content

Tohatsu 9,8 - vil ikke "oppføre seg"


ko-stens

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg en Tohatsu 9,8 firetakter, førstegangskjøpt i april i fjor, i følge kvittering. I følge selger hadde den gått bare et par timer, i saltvann, i fjor, før jeg kjøpte den. Den ser jo helt ny ut, så har ikke sett noen fare i bruktkjøp denne gangen.

 

I går prøvde jeg den for første gang. Alt gikk fint - i to minutter... Plutselig begynte den å fuske og stoppe. Plutselig gikk den som hakka møkk, for deretter bare å slokne og ikke ville opp i turtall når den startet igjen. Det endte med at jeg måtte ta choken inn og ut hele tiden mens jeg haltet tilbake til land.

 

Skrudde ut tennpluggene, men de så fine ut. Så på bensinfilteret, men det ser også fint ut. Bensin fylte jeg på tanken i går. Tok en runde til noen timer etterpå, men ingen store forandringer akkurat. Den går fint et lite stykke, før den bare mister all kraft og ikke vil gå, før den plutselig drar på igjen. Dorgefart er risikosport, for den stopper stadig vekk.

 

Med andre ord er Evinrude 6 hk'en fra 1973, som jeg solgte for noen dager siden, mer driftssikker enn en ett år gammel motor... Særdeles frustrerende. :thumbsdown:

 

Noen tips om hva som kan være galt?

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

Takker for tips. Har kjøpt nytt bensinfilter nå, så skal bytte dette til helgen. Skal drenere forgasserne og, så får en se om det blir bedre. Tror ikke jeg skal begi meg ut må særlig mer skruing enn dette. Den er jo bare så vidt over et år gammel, så garantien gjelder vel selv med eierbytte vil jeg anta. Men, jeg er heller ikke særlig lysten på å ta den av og kjøre 18 mil til Oslo, hvor nærmeste forhandler er. Eller kan jeg levere den til nærmeste forhandler av andre merker? Burde kanskje kjøpt "standardmerkene" her omkring, Suzuki, Honda eller Yamaha, for de er det forhandlere på, men har lest/hørt så bra om Tohatsu. Uansett, problemet har sikkert med at den har stått stille et år.

Link to post

enig at dritt i forgasser ikke kan forventes å få fikset på garantien.

 

En forhandler av annet merke som har tilsvarende småmotorer burde kunne fikse slikt lett, problemet er vel at i disse dager må man påregne kø og ventetid hos alle som driver med båt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Nå var det ikke gammel bensin på tanken da jeg fylte. Tenkte ikke over om det var en skvett i det hele tatt på den, men det kan jo hende det var litt kondens/vann uten at jeg la merke til det. Uansett, det er neppe noe voldsomme greier det her. Men får jeg ikke til, tar sikkert et av de lokale verkstedene på seg å se på det.

Link to post

Har prøvd motoren igjen i helga. Skiftet bensinfilter, men det hjalp ikke det spor. Det er i hvert fall helt klart at den ikke får nok bensin. På tomgang/dorgefart, går det greit, men når jeg prøver å dra på, blir det bare rør. Det endte med at jeg kjørte med choken halvveis på for å komme til land igjen på rette siden av døgnet.

 

 

Her er et par videosnutter av "vidunderet"...:

 

http://i173.photobucket.com/albums/w68/ko-stens/th_20140712_222600_zpsfc447128.mp4

 

http://i173.photobucket.com/albums/w68/ko-stens/th_20140712_222906_zpscb90a697.mp4

 

Spør om det ikke blir å ta av forgasseren og få renset den skikkelig og så håpe det beste. Tar båten på land i hvert fall, da jeg ikke har lyst å miste så alt for mange deler i vannet...

 

Forslag til annet? Motoren er jo bare ett år gammel, så rart den skal oppføre seg slik, men om gammel bensin står i motoren, kan det vel bli noe rusk uansett...

Link to post

Pussig. Får dem opp selv, men hva med denne linken:

 

http://vid173.photobucket.com/albums/w68/ko-stens/20140712_222906_zpscb90a697.mp4

 

http://vid173.photobucket.com/albums/w68/ko-stens/20140712_222600_zpsfc447128.mp4

 

Ellers glemte jeg selvsagt kondensfjerner... Skal oppover senere til uka og glane mer på det. Får ta en runde med drenering og kondensfjerner og prøve igjen. Irriterende at det blir mekking og styr med en såpass ny motor. Angrer bare LITT på at jeg ikke kjøpte helt ny i stedet!

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

Ja det var jo en skikkelig moro-klump (video)! :headbang:

 

Se sånn på det: Hvis du en gang får trøbbel når du er utpå, er det jo greit å kjenne litt til motoren. :pray:

 

Vet ikke hvor mye det har å si, men bensinslange skal stå med pil (på blære) mot motor, sjekket det?

 

Hvis ikke drenering av forgasser / kondensfjerner hjelper, må det nok en forgasser-rens til. Kan jo høres ut som om hoveddyse / nåledyse er omtrent potte tett.

Link to post

Artig greie dette, ja... Bensinslangen har forskjellige koblinger foran og bak, så feilvendt er umulig. Har også klemt på håndpumpa når den har fusket, uten virkning. Men nå har jeg nå funnet noe interessant på nettet her: http://blog.unsinkable2.com/2012/09/how-to-fix-tohatsu-outboard-carburetor.html. Fyren her har lignende trøbbel (hans startet ikke, så her var det nok enda verre), så får se litt på dette, samt at jeg skriver ut en sprengskisse av forgasseren.

 

Drar båten på land med hengeren, så får jeg fikle litt med det der. Har ikke veldig lyst å fore fisken med skruer og andre viktige deler!

Link to post

Skudd fra hofta på denne men det ser ut som motoren ligger fryktelig langt inn under båten. Normalt burde dette ikke forårsake forgasserproblemer men du kan jo forsøke å stille den ut et hakk eller 2 bare for å prøve.

 

Som nevnt tidligere minner dette forøvrig mye om problemer med bensintilførselen.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jo, den er stilt på det innerste hakket. Prøvde den et hakk ut, men da gikk nesa rett til værs, og båten ville ikke i plan. Men, det kan ha vært fordi den ikke ville gå skikkelig, så skal prøve det neste gang, når den går som den skal. Kan hende den gir kjappere respons på gassen da.

Link to post

Får oppdatere litt før tråden dør i fred...

 

Reiste opp i går og tok opp båten for å få motoren vannrett før jeg skrudde. Motoren var omtrent umulig å starte, og jeg måtte kjøre i sakte fart med nesten full choke for at den i det hele tatt skulle gå, men jeg kom da til båtslippet...

 

Tok av forgasser og åpnet den. Der fant jeg noen slags hvite partikler med litt fettaktig konsistens. Det var ikke mye, men jeg fikk det vekk med forgasserrens. Tok også av bensinpumpa og sjekket, men den så bra ut. Skrudde i hop alt, men følte at dette kanskje ikke hadde så mye med saken å gjøre. Hadde ellers på litt kondensfjerner på tanken.

 

I dag, etter en båtvask når båten først var oppe, startet jeg den, og joda, nå gikk alt så mye bedre. Lettstartet og grei å få i plan. Kjørte et kvarters tid uten trøbbel, så kanskje det ikke var mer som skulle til. Men hva kan dette hvite, fettaktige være? Sannsynligvis har dette kommet i dysa og nesten tettet igjen. En teori er at det siden den har vært lagret ett år uten bruk nær saltvann, har vært salt enten i lufta eller i bensinen, som dermed har krystallisert seg i forgasseren. Når det så har kommet bensin borti dette, har det løst seg opp og dannet slike små "kladder" som har blitt med ned i dysa. Noen slike har vært så små at de har blitt løst opp og kommet gjennom dysa, men noe har da nærmest stengt for all bensinen.

 

Håper i hvert fall at det nå skal gå bra igjen!

 

Prøvde ellers å tilte ut motoren ett hakk. Den stod på andre hullet. Før har den "planet veldig" og har ligget helt flatt på vannet. Hakk tre funket ikke i det hele tatt. Snuta gikk rett til værs, og da jeg kom meg frem i båten og fikk den ned, dro propellen luft i stedet, så hull nummer to er nok riktig! Vurderer å ta i bruk vinkelsliperen til høsten, når jeg skal ta båten opp ned og pusse litt, og slipe vekk step'et, eller gjøre det litt mindre. Det blir nok litt mye motstand når den ligger så flatt som den gjør, for jeg merker at båten bremser selv i småbølger. Vet ikke hvor lurt det er, men det er litt lekebåt, det her...

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post

den hvite guffa høres ut som en emulsjon av vann og bensin som har fått stå å godgjøre seg...

 

burde gå greit å justere litt på den flapsen ja, ikke sikkert det skal så mye til. Og blir det for mye så er det bare å bygge opp med glassfibersparkel igjen.

 

Det du kan risikere er at båten nå kun planer skikkelig på full gass, men jager med baugen i mindre fart. Om det skjer så er smart tabs kjekt - gir mest effekt når det trengs mest,

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...