Jump to content

Så ble det ny skøyte på Svaap


Svaap

Recommended Posts

Tradisjonell gaffelrigg med svær klyverbom.

Begynner arbeidet med å pusse ned grått treverk i morgen. Alltid gøy å se overgangen fra forsømt til 'nytt' :))

 

Riggen er ikke god så den blir løftet ned for reparasjon i dekkshøyde.

 

Jeg skal ha ombord endel blyballast for å trimme henne ned på hekken. Har drøye 2 tonn liggende i barrer.

 

Ole

Link to post

Og da falt endelig verden på plass igjen! Dette var utrolig godt å høre, Ole!

 

Jeg må innrømme at da jeg leste meldingene om brannen, så satt jeg å grein, og det har jeg vanligvis ikke så lett for å gjøre...

 

Dersom du ønsker å låne litt verktøy fram til forsikringsutbetalinger kommer på plass, så er det bare å si ifra! Har ikke samme bredde i utvalget som du hadde, men litt har en jo skaffet seg.... :smiley:

 

Mvh,

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Heisann:)

 

Takk for gode ord i anledning nybåten.

Jeg er allerede i gang med å forme den litt mer etter min smak, og vil legge ut dette på en egen prosjekt-tråd etter hvert.

 

Jeg har i første omgang en teknisk utfordring som jeg venter på en tilbakemelding fra de som har installert motoren fra, og spør dere motorkyndige her inne:

Motoren (VP 160 hk, 4,8 l 4 syl) har en svært kraftig fødepumpe som sirkulerer store mengder diesel i retur til tanken. På separasjonsfilteret (grovfilteret) så er det en manuell primerpumpe, og denne har blitt trukket inn (for kraftig sug fra fødepumpe?), slik at dieseltilførsel til motor stopper opp. 2 ganger har motoren stoppet pga dette, og da har vi måttet forsøke å få primerpumpen til å 'slippe taket' for så å få slag på denne igjen og dieseltilførselen til motoren igang igjen.

Er dette noe andre har hørt om eller opplevd?

Firmaet er i utgangspunktet avvisende til at det er et misforhold mellom kapasitet på fødepumpe og gjennomstrømskapasitet på grovfilter, men det virker for meg (og en mekanikerkompis) som et sannsynlig scenario...

 

Tanker og innspill fra noen?

Jeg skal gi nøyaktig motornr og legge ut bilde av filter.

 

Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post

Er dette filtret originalt fra Volvo? Scenarioet du beskriver kan tyde på at så ikke er tilfelle, og at du kan ha rett i dine antakelser.

 

Så vidt jeg har fått med meg, kjører en del motorer store mengder diesel i retur. Denne returen har som oppgave å kjøle dieselsystemet. Dette varierer, amerikaneren som sitter i Hulda returnerer bare små mengder diesel. Returen bør gå til tank, om ikke motorprodusenten spesifiserer annerledes. På Hulda har jeg også montert filter med gjennomstrømmingskapasitet godt over det motoren kan forbruke. #89 gir også vettuge innspill, jeg har faktisk erfart alle tre alternativer den gangen jeg jobbet med motorer, den fjerde var at motorrommet var for tett og motoren ikke fikk nok luft til å underholde forbrenningen (hvilket ikke er tilfelle hos deg).

 

Og navnet på den nye båten er??? SVAAP II ?

Link to post

Eg hadde eingang - - ein motor med eit lignande problem, at motoren sirkulerde store mengder brennolje i systemet. Hos meg skjedde det at på grunn av undertrykket som oppstod i filteret fann systemet ein opning som eg aldri klarde å finna, og saug inn luft i so store mengder at det stoppa motoren. Eg er forøvrig enig i at returen bør gå til tank, men kan det henda at der er for tynn oljeledning frå tanken til filteret, og at det er ein grunn til undertrykk?

 

Magne

Link to post

Skal forsøke å forklare det mekaniker-kompis mener er problemet.

 

Mengden diesel som passerer grovfilteret er større enn det "tåler", ved at membranen til primerpumpa på toppen trekkes inn, og filteret blir tett.

 

 

Motoren er en volvo penta D5A-B TA

Her er filteret (originalt, skiftet for 2 uker siden)

 

 

 

bilde

 

 

Primerpumpa er den svarte sirkelen i toppen av filteret. Denne trekkes inn, og filteret blir tett.

 

Fødepumpa på motoren sirkulerer store mengder diesel - hele tanken blir relativt varm (kan tenke meg over 40 gr)

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Jeg håper å få en kommentar fra La-Sa Motor i løpet av et par dager. Det er de som har gjort installasjonen av motor og tanker ombord.

Har foreløpig fått svært god service, så får vi håpe at de har en formening om årsak/løsning..

 

 

Navn?

 

Båten har het "Kaisa" i de senere år. Det blir endret. Den het opprinnelig "Demringen" - et ganske fint navn.

Tror imidlertid jeg modnes til å kalle den "Svaap II".

 

 

/Ole

Link to post

Da gleder vi oss til å høre navnet, når du er moden for det :-)

 

At det sitter et filter merket Volvo på tanken, gir nødvendigvis ikke garanti for at filteret har tilstrekkelig kapasitet. Dog, dette vet La-Sa alt om. Om filtret er skittent vil du nok også få samme negative effekten. Tanken ligger rett på siden av motoren og vil plukke opp strålingsvarmen fra denne. Tenk litt på det. Monterte lufteventil fra dekket og inn i motorrommet på Hulda i våres. Tidligere var lufttemperaturen der inne 49-komma-et-eller-annet grader. Nå kommer ikke temperaturen over 38 grader. På noen installasjoner blir det montert kjøler på diesel retur.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg har også hørt at kjøler på retur blir brukt. Er dette omfattende innstallasjon?

 

Filteret er nok ikke tilstoppet - tanken er ren og filteret ble skiftet før vi dro fra Bergen.

Ringer La Sa i dag for å følge opp saken.

 

Det blir SVAAP II båten blir hetende.

Båten er registrert i NOR. Er navneendring kompliserende for overdragelse til ny eier?

 

Ole

Link to post

Bare for å være sikker på at du har funnet rotårsaken kan du jo koble forbi dette grovfilteret. Hvis det da ikke dukker opp problemer av noe slag har du indentifisert feilkiden.

Filteret har da enten en feil på mekanismen, er vel ei kraftig fjør som skal hindre det du beskriver, eller filteret har for liten kapasitet.

 

Navne endring er ukomplisert og gjøres samtidig med omregistrering. Se link

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Installasjon av kjøler er neppe komplisert. Den må inn i sjøvannskretsen. La-Sa (i hvert fall i Son) har god kompetanse. Som Johannes skriver, navn/eierendring er lite komplisert, og NOR er serviceorientert. Hulda ble registrert flere uker før jeg hadde regnet med. Det var jeg som var under press for å ikke sinke prosessen!

Link to post

Disse motorene skal ha minimum 14mm slanger pga høyeffekts pumpe, for tynne slanger kan resultere i at de rett og slett suges flate og tetter. vet ikke hvordan dette er på din.

 

rettelse, rør, slanger er ikke en godkjent løsning

 

Fuel lines
All fuel lines should be led and properly clamped in such a way that heat radiation is avoided. Distance between
clamps should be approx. 300 mm (12”).
NOTE! The D5 and D7 has a high fuel flow and therefore the fuel lines must have a large diameter. Small piping
will reduce the power output.
Required minimumfuel supply line dimensions (From tank to fuel line connection point)
Fuel line length <6 m (20’) >6 m (20’)
D5/D7 ..................................................12 mm (1/2”) 14 mm
D9/D12/D16.........................................10 mm (3/8”) 10 mm (3/8”)
Required minimumfuel return line dimensions
All engines 10 mm (3/8”) 10 mm (3/8”)
NOTE! Classification Societies and some registration bodies (i.e. river authorities) !!do not permit rubber hoses
for fuel lines, or require hoses to conform to certain specifications.!!
Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...