Gabi Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Da har jeg fått testet båten. Testet som sagt sakte fart inntil 1600rpm. Alt ok og ikke over 80grader. Tok så en pause i havna, sjekket for lekkasjer i slanger etc, men alt ok. Kjørte så en tur til. Dro opp til ca 2500rpm, 12 knop og ikke over 81 grader. Dro så etterhvert opp til ca 3000rpm og 15 knop og ikke over 82 grader og stabilt. Synes tilogmed at jeg ikke så noe hvit røyk heller...??? Varmt ute idag da, men kanskje hvitrøyken er blitt redusert? Hele tiden så jeg innblanding av luftbobler i slangen mellom sjøvannsfilter og kjøler til giret. Men likevel altså veldig fin og lav temperatur. Det er jo utrolig bra!!! I morgen skal jeg stramme slangeklemmer på slanger inn/ut sjøvannsfilter samt kopling til hovedstengekran. Hvis det da ikke forsvinner bobler i slangen da så får jeg prøve med gjengeteip på lokket. Og hjelper ikke dette da vet jeg ikke.... Tusen takk til dere alle for hjelp i denne saken. Lærekurven har vært svært bratt, men forhåpentligvis kan vi dra på Sverigeferie i morgen! Så får vi da håpe at ikke impellerrester som ikke er spylt ut tetter oljefilter og skaper varm olje osv. Krysser fingrene for at dette har gått bra. Spesielt morsomt blir det å følge med på om hvitrøyken er blitt redusert eller borte. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Så får vi da håpe at ikke impellerrester som ikke er spylt ut tetter oljefilter og skaper varm olje osv. Krysser fingrene for at dette har gått bra. Det vil jo ikke skje.. alle gummirester havner foran oljekjøleren isåfall (sjøvannskretsen) - og de har du jo spylt ut. Tut og kjør - god sommer :) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 (redigert) Du har bedre vannsirkulasjon, da forsvinner hvitrøyken. Ang. boblene hadde jeg ikke brydd meg om det i forhold til og dra på ferie. Men er du i nærheten av VP verksted. Spørr. Du har nå stabil temp og det er det viktigste. Redigert 9.Juli.2014 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 God tur! Får du problemer i Sverige anbefales Ringens Varv i Marstrand Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 God tur Håper alt virker som det skal. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Eg trur du har spylt rikelig impellerdeler ut Men kva konkluderer du med no, dårlig tetting på lokk til sjøvannsfilter som årsak til alt ? Planlegg eit nytt sjøvannsfilter med klart lokk som vinterprosjekt kanskje. God tur Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SoBo Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Har vært borti at volvo sitt sjøvannsfilter suger luft. Ble i dette tilfelle byttet til likt fra volvo, samme problem oppstod. Ble til slutt erstattet med en annen type (med gjennomsiktig lokk og flens med bolter) og problemet ble borte. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 I og med at filterhus og lokk er av plast finnes det alltid en risiko for at man drar til for hardt og at det dermed blir utett. Å bytte et slikt filter er jo en enkel operasjon så sant slangene passer på stussene på finteret og det er plass til et annet filter. Dette motorrommet høres jo anelsen trangt ut ... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Jeg spurte som baatsmann foreslo Volvo-verksted. Jeg sa at det var luftbobler i kjøleslangen. Han sa at en viss andel luft ville det være uansett i slangen fordi slangen var såpass stor at impeller (kanskje spesielt på lav rpm?) ikke dro den full. En annen ting var at jeg skulle kjenne på selve impellerlokket at den var kald. Ble den varm var det noe galt. Men han mente at når jeg bare hadde 82 grader ved 3000 rpm var dette kjempebra og han mente jeg ikke hadde noen problemer da. Men en annen ting som viste seg å være veldig interressant var at han viste meg et nytt filtet. Jeg sa at jeg kjente ikke helt igjen pakningen og da sa han at det var viktig å montere den riktig vei.... Og når jeg kom til båten så jeg at min (forrige eiers skyld selvsagt!) nettopp var montert feil! Da blir det ikke riktig kontaktflate mot den lille plastlokket og den kan suge luft. Jeg har nå montert pakning riktig vei og prøvestartet. Synes kanskje det var litt mindre luftbobler nå men har ikke tid til noe mer sjekking. Men synes det sprutet veldig bra ut av eksosen nå. Jeg har også ettertrekt slangeklemmer på slangene. Så nå kjører vi avgårde i ettermiddag, forhåpentligvis er alt bra nå. Tusen takk igjen til alle for uvurdelig hjelp! Ha en fin sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Pakning montert feil vei: Pakning montert riktig vei: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Herlig at det løste seg! God tur! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 God tur, og tenk at nå vet du att kjølesystemet fungerer. God ferie, og "relax" Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Jori Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Hyggelig det løste seg. Kos deg på tur. Selv har jeg nå opplevd at oljetrykksgiveren har gitt seg på turen. Hadde jammen en ekstra med meg. Siden jeg har byttet instrumenter men ikke givere, da de gamle VDO giverne gav gode verdier, ble de nye satt til side som reservedeler. Er alltid noe med båt, og da jeg ikke kunne være sikker på om det var oljepumpe eller giver, så ble det en lengre sjekkrunde. Jeg har også varselgiver for lampe og alarm men denne er ustabil, skyldes ikke giver da den virker. (Tror det skyldes at noe tetter for oljen ut til giver) Er derfor koblet ut så lenge oljetrykksgiver gav fine verdier. Jaja, en liten avsporing, moralen vær forberedt på det meste eller noe slikt. Ha en god ferie Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 I går startet turen fra Nøtterøy. Dro over mot Missingen og besøkte en gammel klassekamerat som hadde hytte på Hvaler. Motor gikk fint på maks 87 grader, 13 knop og 3000rpm. Litt hvit røyk dukket opp....men omtrent slik det har vært før. Idag tur fra Hvaler via Koster og nå ligget vi på Kjeften et stykke nord for Grebbestad. Motorkjøling fortsatt bra! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.