Jump to content

KAMD43P ryker hvitt og lekker kjølevæske ned i kjølen

Gabi

Recommended Posts

Da har jeg fått testet båten. Testet som sagt sakte fart inntil 1600rpm. Alt ok og ikke over 80grader. Tok så en pause i havna, sjekket for lekkasjer i slanger etc, men alt ok. Kjørte så en tur til. Dro opp til ca 2500rpm, 12 knop og ikke over 81 grader. Dro så etterhvert opp til ca 3000rpm og 15 knop og ikke over 82 grader og stabilt. Synes tilogmed at jeg ikke så noe hvit røyk heller...??? Varmt ute idag da, men kanskje hvitrøyken er blitt redusert?

Hele tiden så jeg innblanding av luftbobler i slangen mellom sjøvannsfilter og kjøler til giret. Men likevel altså veldig fin og lav temperatur. Det er jo utrolig bra!!!

I morgen skal jeg stramme slangeklemmer på slanger inn/ut sjøvannsfilter samt kopling til hovedstengekran. Hvis det da ikke forsvinner bobler i slangen da så får jeg prøve med gjengeteip på lokket. Og hjelper ikke dette da vet jeg ikke....

Tusen takk til dere alle for hjelp i denne saken. Lærekurven har vært svært bratt, men forhåpentligvis kan vi dra på Sverigeferie i morgen!

Så får vi da håpe at ikke impellerrester som ikke er spylt ut tetter oljefilter og skaper varm olje osv. Krysser fingrene for at dette har gått bra. Spesielt morsomt blir det å følge med på om hvitrøyken er blitt redusert eller borte.

Jeg spurte som baatsmann foreslo Volvo-verksted. Jeg sa at det var luftbobler i kjøleslangen. Han sa at en viss andel luft ville det være uansett i slangen fordi slangen var såpass stor at impeller (kanskje spesielt på lav rpm?) ikke dro den full. En annen ting var at jeg skulle kjenne på selve impellerlokket at den var kald. Ble den varm var det noe galt. Men han mente at når jeg bare hadde 82 grader ved 3000 rpm var dette kjempebra og han mente jeg ikke hadde noen problemer da.

Men en annen ting som viste seg å være veldig interressant var at han viste meg et nytt filtet. Jeg sa at jeg kjente ikke helt igjen pakningen og da sa han at det var viktig å montere den riktig vei.... Og når jeg kom til båten så jeg at min (forrige eiers skyld selvsagt!) nettopp var montert feil! Da blir det ikke riktig kontaktflate mot den lille plastlokket og den kan suge luft. Jeg har nå montert pakning riktig vei og prøvestartet. Synes kanskje det var litt mindre luftbobler nå men har ikke tid til noe mer sjekking. Men synes det sprutet veldig bra ut av eksosen nå. Jeg har også ettertrekt slangeklemmer på slangene.

Så nå kjører vi avgårde i ettermiddag, forhåpentligvis er alt bra nå.

Tusen takk igjen til alle for uvurdelig hjelp! Ha en fin sommer!

Hyggelig det løste seg. Kos deg på tur. Selv har jeg nå opplevd at oljetrykksgiveren har gitt seg på turen. Hadde jammen en ekstra med meg. Siden jeg har byttet instrumenter men ikke givere, da de gamle VDO giverne gav gode verdier, ble de nye satt til side som reservedeler. Er alltid noe med båt, og da jeg ikke kunne være sikker på om det var oljepumpe eller giver, så ble det en lengre sjekkrunde. Jeg har også varselgiver for lampe og alarm men denne er ustabil, skyldes ikke giver da den virker. (Tror det skyldes at noe tetter for oljen ut til giver) Er derfor koblet ut så lenge oljetrykksgiver gav fine verdier.

Jaja, en liten avsporing, moralen vær forberedt på det meste eller noe slikt. Ha en god ferie

I går startet turen fra Nøtterøy. Dro over mot Missingen og besøkte en gammel klassekamerat som hadde hytte på Hvaler. Motor gikk fint på maks 87 grader, 13 knop og 3000rpm. Litt hvit røyk dukket opp....men omtrent slik det har vært før.

Idag tur fra Hvaler via Koster og nå ligget vi på Kjeften et stykke nord for Grebbestad. Motorkjøling fortsatt bra!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...