baatsman Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Og ikke dratt inn noe dritt i kjølevannsinntaket. Som f eks plast? Ville sjekket de enkle løsningene først. Redigert 7.Juli.2014 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Jori Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Nopain, tror du kan konkludere med at: 1. Det er åpent fra inntaket til filter. 2. Hvis ikke sirkulasjon, to feil: (de mest sannsynlige) a. Impeller går ikke rundt, kan skyldes flere ting, men fin ut dette først. Vulken har sluppet, tapp for å drive impeller rundt har brukket b. Hvis a ok, tett i systemet ett eller annet sted. Se min tråd systemrens ad41, kopier det jeg har gjort der. 3. Når varmegang er løst ville jeg så sett på den eksterne lekkasjen (haster sikkert ikke så mye) og til slutt på hvit eksos. Er mine forslag for at du skal kunne få brukt båten i ferien som nærmer seg. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Står det instruksjonsboka at du skal måle på kald motor? På de fleste skal det vel måles på varm motor. Da står vel nivået høyere opp i tanken? Og fyller du på kald motor til målinga vil den vel spytte ut en viss mengde etter hver gang du har fyllt, medmindre det er angitt i boka at merket er satt på kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Takk dere for gode innspill. Den hvite røyken kan komme av lite kjøling til eksosen slik jeg forstår det. Samtidig har jeg per nå ingen sjøvannskjøling. Så prioriteten må være å finne ut av sjøvannskjølingen. Frem til igår fungerte motor 100%, lå på ca 85 grader inntil ca 3500 rpm. Så litt rart kanskje at en tett kjøler kommer umiddelbart? Jeg tror jeg skal sjekke impeller og inntak aller først slik som foreslått. NF 27; husker ikke om jeg skal sjekke på varm eller kald motor. Uansett har jeg bare fyllt til minimummerke og jeg har aldri sett at det har vært sprut av kjølevæske oppå eller rundt tanken. Jeg har tenkt at fyller jeg til minimum så stiger det sikkert ikke mer enn til maks. Og jeg har aldri sett den på maks... Og den synker til bunnen av tanken og til sist ser jeg en tom tank... Da fyller jeg til minimum igjen. Og sånn går no' dagan! Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Er impelleren montert riktig da? Skovlene skal monteres enten med eller mot klokken, noe som ble forklart i instruksjonsboken til min Yanmar, at var veldig viktig for at den skulle fungere. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Slet litt med bortfall av kjølevæske for noen år siden selv. Det hadde værdens letteste løsning: radiatorlokket / lokket på ekspansjonstanken var slitt og holdt ikke lengre på trykket. Da fordampet en del væske, og jeg måtte fylle på. Men det forsvant ikke i bunnen så jeg måtte øse den ut, nei. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Nøtterøy; ja greit å sjekke dette. Forrige eier hadde tegnet et symbol for dette på en tverrplanke i motorrommet. Og jeg sjekket idag at impeller retningen stemte, noe den gjorde. Men takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Tror mest på at det er impeller. Går ikke fra 85 til 95 grader på ett døgn hvis systemet tetter seg gradvis. Kjøp en ny impeller på BT og sett inn, Koster 120,- og da er du sikker på at impeller er ok. Sjekk så om det sirkulerer. Du får ikke montert den impelleren feil. Er lik i begge ender og er stjernespor som den skyves inn på akslingen. Kjenn på akslingen når impelleren er ute. Du skal ikke klare å vri akslingen med fingrene, da er noe feil i akslingen mot sirkulasjonspumpen. Det er samme aksling som driver begge de to enhetene. Tipper den nye utfordringen er kurert da, håper det på dine vegne. Lov meg en ting nå, kast den impelleren du har og sett inn en ny fra BT. Ikke spar på de skarve kronene. Med BT følger det også ny pakning med. Bruk denne, gjør skikkelig rent på impellerhusets flater og impellerlokket før du setter på ny pakning. Skikkelig rent betyr puss gjerne litt med 240 våtpapir, whitesprit etter det, også montasje. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Det går an å montere impeller feil. På bilde her ser en at skovlene er "brettet" fra venstre mot høyre. Om en gjør motsatt vil ikke impelleren virke. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Tatt fra hode kan være feil, men på Kad-motorer går da impelleren fra høyre til venstre, motsatt av det du viser. Hvis man setter inn feil vil bladene snu seg riktig uansett i kad impellerhuset mener nå jeg. 3 dager siden jeg monterte impeller, men man glemmer fort. Sjekket med manualen for AD 41, jeg har rett så jeg, så da er det sikkert samme på Kad Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Mitt svar gjelder impellere generelt (denne er fra en Yanmar). Jeg gjengir kun det som var presisert i instruksjonsboken til min gamle motor (6LYA-STP) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Jeg monterte impeller feil vei på pappas motor. Heldigvis sjekka vi motor før utsetting og oppdaget raskt at det ikke kom kjølevann ut sv eksosen. Fort gjort dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Kjølevæskelekkasje: om det bare er noen dl og du ikke finner lekkasje på slanger så kan lokket være synderen. Det er en overtrykksventil her som kan bli slapp med åra. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 tok av lokket til impelleren og kikket inn. Fikk sjokk! Den var totalt fullstendig smadret! Og jeg som tidligere på dagen hadde sjekket og den var 100% strøken. Kan jeg ha skrudd lokket på feil eller noe? Volvo merket tok jeg oppover, så kan jo umulig ha smadret den med det? Sjøvannsfilteret var også 100% strøkent. Jeg tok aller først å koplet slange fra innsugdelen av sjøvannsfilteret til en våtstøvsuger og da strømmet vann inn i støvsugeren. Gjentok flere ganger. Fikk da opp en avkapp av et stikksagblad...og en skrue.... men de hadde jo ikke passert sjøvannsfilteret. Hvor ble det av alle bitene fra impellervingene? Sitter de der hvor enden av slangen fra impelleren går innpå kjøleren sjøvann/ferskvann? Hvordan får jeg dette ut? Trang som bare det på den siden av motoren... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Her er det viktig å få ut alle bitene. Disse motorene er vel rimelig like 41 motorene. Du har vel ikke et slikt filter etter impellerpumpen, før vannet går inn i oljekjøleren? Dersom ikke havner nok de fleste bitene i oljekjøleren til motoren som sitter under v.vekseleren og blokkerer gjennomstrømmingen. I nærheten av der peilepinnen- røret går inn i blokka mener jeg. Du kan få dette problemet med impelleren dersom du har et vannfilter som ikke er tett (suger luft her) Redigert 8.Juli.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gabi Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Jeg har ikke filter etter impellerpumpen. Det ser ut som om slangen ut fra impellerpumpen går innpå varmeveksleren i forkant på undersiden av den. I bakre ende av varmeveksleren går det ut to slanger, detser ut til å gå til eksosbendet og så kanskje til oljekjøleren. Slik jeg tror jeg har forstått funksjonen til varmeveksleren er at sjøvannet går gjennom de små lange rørene mens ferskvannet går rundt disse. Hvis bitene fra impelleren er større enn hullene til rørene vil de vel ligge igjen ved inngangen til varmeveksleren. Hvis jeg er heldig da skal det kanskje gå an å ta av slangen i forkant under og da ligger impellerbitene der. ???? Fornuftig ???? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Som du ser på dette bildet, virker det som om oljekjøleren sitter under v.vekseleren. Sjøvannet går fra impellerpumpe til oljekjøler så til intercooler videre til v.veks. sees rett til høyre for peilepinnen. Sjekk om det er samme på din. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gabi Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Trangt på høyre side av motor gjør det vanskelig å se. Men fra inntaket går det via sjøvannsfilteret. Deretter til oljekjøler til giret på høyre side. Deretter forover igjen på venstre side til impellerpumpe. Deretter litt vanskelig men det kan se ut som om den går til oljekjøler i forkant av motoren på høyre side, deretter usikker men den går kanskje videre til intercooler, deretter tilbake til varmeveksler og så fra varmeveksler til eksosbend. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Pump vannet motsatt vei. Er du heldig så kommer bitene ut. Koble på ei lensepumpe eller noe sånt og pump andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Kan pumpe motsatt vei kanskje være en mulighet ja? Er det letteste da i såfall å bruke vannslange med lavt trykk? Jeg har tilgang til ferskvann her i båthavna. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Her må du være sikker på at du ikke får trøbbel med kjøling. Å åpne oljekjøler for å få ut alle biter er å foretrekke. Å kjøre vann motsatt vei er en fin måte å spyle ut fremmedlegemer, men vanskelig å vite om man har fått ut alt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gabi Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Det er så trangt at det er omfattende demonteringsarbeid som må til for å få ut oljekjøleren. Jeg har knapt en håndbreddstykkelse klaring mellom motor og vegg.... Det er vel ikke bare-bare å spyle motsatt vei for jeg må vel egentlig demontere en av slangene fra intercooler og spyle via den? Fordi det går fra oljekjøler til intercooler. For hvis jeg spyler fra impellerpumpen går det jo bare via giroljeljøler og så til sjøvannsfilter.... Høres det ok ut å spyle fra slangen fra intercooler? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Kan man ikke koble seg på der vannet går inn i krøken? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Skal du spyle må du koble på der vannet går inn i intercooleren. ( du kan følge rørkretsen på bildet jeg la ut over) Ikke for å overdramatiserer men har vært borte i to motorer med samme problem. Impelleren fikk luft og gikk i oppløsning. Den ene motoren fikk problemer og måtte overhales den andre gikk det bra med. Måtte demontere v.veksler for å komme til oljekjøler pga plass som du nevner (vel pg merke 41 motor, men likt opplegg) På din har du muligens også kopressoren i veien. Hadde du vannfilter etter kjølevannsinntaket? (ikke det filteret som jeg nevnte stod etter impellerpumpa) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gabi Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Jeg har ikke vannfilter i linja, kun sjøvannsfilter. Status nå er at jeg demonterte slange og klemmer mellom impellerpumpe og oljekjøler. Demonterte så slange på intercooler. Spylte så begge veier en masse ganger. Var vanskelig å se om det kom ut noen impellerbiter. Men vannet fosset ut begge veier så at det er åpent er det ingen tvil om. Jeg spylte så via impeller og følgelig gjennom oljekjøler til gir og ut igjen via der slangen går innpå sjøvannsfilteret. Men det interresante var at når jeg spylte den vanlige vannretningen så fosset det ut impellerbiter opp gjennom impellerpumpa. Jeg vekslet på å spyle begge veier og det virket som om når jeg byttet på slik så kom det mange impellerbiter ut. Jeg spylte lenge og vel og etterhvert sluttet det å komme impellerbiter. Det fosset ut vann tilsynelatende uhemmet begge veier så at det er åpent er ingen tvil. Det som gjenstår nå å spyle er 2 ting. Jeg tenkte å demontere den andre slangen til intercooleren og så spyle gjennom den begge veier. Det siste som står igjen å spyle da er gjennom varmeveksler og til eksosbend. Men det jeg må gjøre, hvis jeg har forstått det riktig da...., er å demontere slangen innpå eksosbendet og så spyle den veien? Fordi da strømmer vel vannet fra eksosbendet gjennom varmeveksler og så ut igjennom den demonterte slangen til intercooler? Når dette er gjort, er det noe mer å spyle/sjekke da? Veldig hyggelig med den hjelpen jeg får. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.