Jump to content

AQAD 40 B, effekten "dropper" under maksfart

ElDart

Recommended Posts

Har en AQAD 40 B som mister effekt når motoren kjøres på høy belastning. Problemet oppstår når jeg har kjørt på maksfart en liten stund (10 min). Merker da at turtallet faller litt, men det virker også som om kraften blir litt borte.

Trodde først det kunne være noe med dieselen, så jeg har byttet dieselfilter. Samtidig er det pussig at det skjer etter en tids kjøring og at det ikkke er konstant.

Luftfilter er for øvrig også byttet nylig, så denne tror jeg går fri fra mistanke ...

Mistanken min nå er rettet mot kjølinga. Har alltid synes at det tar svært lang tid å få opp temperaturen på denne motoren, kjører jeg på lav fart kommer den knapt over 60 grader. Når dette motorproblemet oppstår så står tempen på ca 90 grader. Kan en dårlig kjølefunksjon fremkalle et slikt problem?

Min AQAD 40A ligger på 70-75 grader i snekke fart og 85 under maks RPM.

Sjekk at det ikkje blir vakuum i Diesel tanken, Kjør med motorkassen open om det kanskje den får lite luft sjølv om luft filter er skiftet.
Temperatur tror eg er grei på 90 grader, der er jo der alle biler og ligger og er nok normal temåp på denne motoren.

Er du sikker på at du har fått luftet alle filter godt nok( Sjekket sila på handpumpa?)

Problemet har blitt verre.

Jeg sjekket lufting av tank, ser ok ut. Luftfilter ser også ok ut. Byttet dieselfilter, filter til vannavskiller og renset filter på dieselpumpa.

Først virket det som om problemet var borte. Hadde en fin tur med båten og motoren gikk som den skulle. Så neste tur dukket problemene opp igjen, og da var det umulig å holde turtallet. Måtte sette ned til 2000 rpm før den gikk greit igjen. Om jeg prøvde å gi gass, så ble det ikke full tenning.

Jeg la også merke til at det kommer noe (uforbrent) diesel i eksosen, spesielt etter å ha satt ned turtallet. Det kommer blant annet små, hvite kuler, som når de når vannoverflaten bryter opp og brer seg utover. Det må vel være diesel? Eller er det noe annet som "blander" seg i eksosen?

Har også sjekket turboen, men det ser helt grei ut. Sjekket denne gjennom innluften fra luftfilteret.

Vel, jeg åpnet dieselpumpa og sjekket det lille filteret der. Tok også og renset nedi der. Var litt smårusk, men ikke mye. Var litt hvitt/gult småguffe i bunnen.

Ellers så ser det helt rent i glasset under vannavskilleren.

Hvordan kan man evt se dieseldyr i dieselen? Blir den misfarget eller kan man se det som rusk, eller?

Hei. Jeg hadde samme motor med samme problemene for en god del år siden. Svaret var diesel dyr. Svineriet hadde etter at alt var vekk, egentlig. Også stoppet tilførselen i toppen av vannutskilleren. Jeg hadde en slik type som du kunne skru ut en bolt øverst på sidene. Der stakk jeg igjennom en q tips og vips var problemet borte. Blir tilførselen for svak blir det vakuum og motoren sliter med turtallet.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Da har jeg sjekket tanken. Noe rusk og vann var det i bunnen, men ikke mye. Jeg pumpet ut det jeg klarte av grums. Siden det var nokså mye diesel på tanken og jeg ikke hadde noe ekstra kanner å ha dette på, så får det blir første forsøk.

Kan ikke utelukke at noe av dette grumset kan ha forårsaket fusking og tap av motorkraft, det vil jeg vel finne ut av når jeg får prøvekjørt snart.

Men jeg er fortsatt i stuss over at det kommer ut diesel med eksosen. Kjørte motoren på høyt og lavt turtall, og særlig når jeg slakker av på gassen etter å ha kjørt på høyt turtall kommer det mye ut.

Det er lenge siden jeg har fått justert dysene, kan dette være årsak til dårlig forbrenning av diesel?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...