larsparsfromage Startet 7.Juli.2014 Del på Facebook Startet 7.Juli.2014 Hei. Dette kan kanskje oppfattes som latskap, men jeg målte opp fallet før jeg skiftet tauverket og markerte riktig lengde med penn (21 meter, tauet var 30). Tenkte som så at jeg skulle vente med å kappe av tauet til det var heist opp. Så begynte det å regne og pennmerkene forsvant. Men nå er jo tauet oppe, og litt knotete å måle til når de er fast i båten. Spørsmålet er egentlig bare: Kan jeg bare kutte dem så tauet som stikker ut er cirka en meter langt fra knuta, eller blir det fort kort? Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Erik Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Hvis du har litt å gå på på lengden så kan du etterhvert ta av litt i andre enden for å forflytte 'gnagepunktene', så jeg ville ikke tatt det akkurat på lengden nei. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
pacuare Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Hvilket fall? Genoafall ville jeg tatt ned til dekk i baugen, rundt vinsjen riktig antall ganger og 2 meter ekstra. Storseilfall ned til dekk ved masta, og like mye bak som geonoafall. De 2 meterne ekstra er for å ha noe å kutte ved slitasje. Spinnakerfall (genaker) trenger du mye lenger, det må være mulig å duppe spinnakeren slik at den henger vannrett ut fra båten (uten belastning i fallet). Ikke gøy å få pluttselig økning i vind, prøve å ta ned spinnaker og den blir drage som følge av at du ikke kan slippe fallet nok. Husker ikke faktoren, men det er en del ekstra meter. Bedre å kappe to ganger enn å kappe litt for kort første gangen. Kapp litt langt nå, sett en knute der du tror er riktig. Hvis du ikke flytter knuten vet du hvor du kan kappe etter å ha brukt båten en del. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Vil ha det 21 meter ? Tauet er 30 meter ? 30-21=9meter for at det skal være like langt som det forrige som var passe eller ? Sitér dette innlegget Link to post
larsparsfromage Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Etter svarene, tror jeg at jeg enkelt og greit kutter tauene 9 meter i den andre enden ja. Blir nok den enkleste løsningen likevel :) takk for svar! Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.