Ben Sin Startet 7.Juli.2014 Del på Facebook Startet 7.Juli.2014 Mitt verste mareritt inntraff i går etter nok en fantastisk helg på sjøen. Brann ombord! Vi hadde kommet inn i hjemmehavnen etter å ha bunkret full tank før feriestart, og idet jeg skal ombord i båten igjen etter å ha satt i landstrømskabelen ser jeg det velter gråsvart røyk ut av oppbevaringsrommet i hekken. Jeg kjenner panikken kommer, og skriker brann inn til kone og barn. Kona var på "kontoret" og vesla satt og spilte. De kom seg heldigvis raskt ut gjennom en røykfylt cockpit. Selv løp jeg for å hente vannslangen på brygga som står rett bak båten. Der var selvfølgelig Gardenakoblingen på kranen fjernet, så jeg sto der med vann og slange, men ingen forbindelse. Nå var panikken fullkommen, og hele kroppen skalv. Hender lystret ikke hjernens signaler, og jeg følte en håpløs fortvilelse. Lenger ute på brygga var det noen som så hendelsen og kom løpende til. De hadde en kobling ved sin vannpost og vi fikk på vannet. Med hjertet i halsen gikk jeg ombord og åpnet luka til rommet og flammene slo ut. Etter kort tid var brannen slukket. Fortsattt kunne jeg ikke forstå hvor brannen kom fra, og hva som hadde forårsaket den. Årsaken skulle vise seg slurv kombinert med uheldige omstendigheter. Jeg har startbatteriet stående i en kasse i dette oppbevaringsrommet og hadde tidligere på dagen målt hvilespenningen på dette. Jeg hadde glemt/ikke giddet å sette på igjen lokket på denne kassa, og idet jeg hentet ut landstrømskabelen så hadde en ekstra dusjslange av typen Oras med metallslange, (som egentlig har fast plass i et annet rom) sklidd ned og lagt seg over polene på startbatteriet. God gammeldags kortslutning..... Batteriet hadde tatt fyr, og var fullstendig nedsmeltet. Bortsett fra et brent batteri, smeltet kasse, smeltet gummibåttofte, noen avbrente ledninger og mye sot, gikk dette utrolig bra. Hva lærte jeg? Jo, at brann ombord er minst like jævlig som jeg på forhånd trodde. At alt skjer utrolig fort. At hjernen min er ikke trent i å tenke fort og rasjonelt i sånne situasjoner, og at brannslukningsappareter som jeg har flere av ombord ikke er akkurat der man trenger dem. Og at dette var en skikkelig vekker om at alt må være på stell hele tiden. Jeg er uansett glad for at min første reaksjon, og den kom fort, var å få mannskapet ut av båten. Hvorfor forteller jeg dette? Jo, for å minne alle på at uansett hvor god kontroll man tror man har på det elektriske og annet ombord, er det ikke mye slurv og avvik i vanlige rutiner som kan få dramatiske konsekvenser. Jeg kjenner fortsatt skjelven, men gleder meg til å gå ombord igjen til helgen for å reise ut på en forhåpentligvis avslappende ferie. Dog tror jeg sansene kommer til å være litt ekstra på vakt.... Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 (redigert) Skummelt. Brann er det jeg frykter mest i båten. Går det mer enn et minutt eller to så flammene får satt seg, er det som regel nytteløst å få slukket. Du var litt "shaking stevens" på telefonen i går, men jeg synes du taklet det veldig bra :-) Takk for at du deler da episoden din gir oss alle en oppvekker og påminnelse om hvor fort gjort det er å glemme seg bort. Jeg kjenner deg jo, og vet at du er en av de siste som normalt sett ville glemt bort noe slikt, så skjer det deg, kan det skje alle :-) Det var godt det gikk så bra med båten så ferien ikke ble spolert, vi sees på freddan Ben Sin :-) Redigert 7.Juli.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Puh. Det var skummelt. Godt du fikk evakuert det viktigste. Så handlingene dine var ikke helt borte vekk. Å så bra når dere får slukket. Å det er små skader på livsgleden. Les båten. :) Enda en god tankevekker. Nyt ferien Ben sin Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Off Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Onkel Lars Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Det var godt at det gikk så bra og at dere var i havn når brannen oppsto. Jeg vil minna alle på hvor viktig det er å ha på redningsvest når båten er i drift. Hadde brannen skjedd på åpent hav i rusket vær, hvor alle måtte kastet seg hurtigt på sjøen, og ingen hadde vest på seg, kunne en slik hendelse som dette her, endt verre enn det gjorde denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Godt det gikk som det gjorde! Lite lystig lesing men akk så relevant og viktig ! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Fusebox Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Godt det gikk bra! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Tak for at du deler denne oplevelse. Jeg kender godt den fornemmelse at al rationalitet forsvinder. Men det lyder som om du klarede det rigtig fint! Jeg skal lige tjekke min ildslukker om lidt, tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Huff, det er utrolig mye energi i et batteri. Jammen godt at det tross alt gikk bra. Jeg kjøpte et brannslukkings apparat, som kan brukes ved brann i elektronikk i våres, som jeg monterte ved styreposisjonen... slik at det er lett å få tak i hvis uhellet er ute. Får bare håpe jeg slipper å bruke det noen gang... og om det skulle bli nødvendig så håper jeg hodet er kaldt nok til å huske på at jeg faktisk har apparatet. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
tobixen Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 I våres havn mangler det også nøkler på vannpostene - burde det alltid være nøkler på alle vannposter i tilfelle brann? Det holder ikke å si at en brannsituasjon kan håndteres med brannslokkingsapparatene som er ombord - en båtbrann i marina kan jo fort skje mens eier ikke er i båten, og da gjelder det for de som tilfeldigvis er nærmest å gjøre så godt de kan for å begrense skadeomfanget, både på båten som brenner og på nabobåter og anlegg. Vinterstid er jo vannet avstengt - men da er det som regel også større avstand mellom båtene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Så ferieplanene blir ikke forstyrret av branntilløpet? Det blir jo som regel litt følgeskader av mye røyk - det setter seg fort. Håper vi får oppdateringer etterhvert på om dette blir et problem eller ikke. Jeg har forøvrig også tidligere hatt batteriet lagret i et rom fullt av andre ting, og har ofte vært bekymret over risikoen for en slik kortslutning. (jeg har fått dette fikset i gamlebåten, og det er ikke et problem i den nye båten). Tror jeg legger til et par linjer om dette på brann-artikkelen på båtwiki ... :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Anjuma Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 tobixen - jeg synes tipset ditt i båtwiki om "et hull" til motorrommet for pulverapparat var smart. En pen liten luke i motorluken er jo forholdsvis enkelt å få til.Må bare ha luken stor nok til at man ogå kan benytte brannslukningsapparater som ikke har slange.Det er jo, dessverre, alt for mange båtbranner hver eneste sommer. Men hva er topp 10 av vanlige brannårsaken ombord i fritidsbåter? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Ben Sin Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Onkel Lars nevner viktigheten i å alltid ha på vest. Det har vi alltid når vi er underveis, og i dette tilfellet var den også fortsatt på selv om vi var i land. Skjer det en akutt nødsituasjon tror jeg ikke man har tid til å lete frem vesten og få denne på samtidig med at man skal forsøke å få kontroll på situasjonen. Sånn sett vil ikke et vestpåbud forandre vår båthverdag, for det påbudet innførte vi for mange år siden. Tobixen: Nei, ferieplanene går som planlagt bortsett fra at avreise nok blir utsatt med en times tid for montering av litt nytt utstyr. Har allerede vasket ut det meste av soten, men det kan hende det henger igjen litt sur lukt. Soten var konsentrert i det omtalte rommet, og ikke i selve cockpit. Ny rutine blir at et 6 kg brannslukningsapparat står klar i cockpit. Har allerede et 2 kg montert ved styreposisjonen. Og det er ikke lenger lov å slurve eller gjøre halvferdig arbeid. Hendelsen har kommet litt på avstand, men det skal ikke forundre meg om jeg kjenner litt på det når vi går ombord igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Maks uhell, så bra at enden var god! Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Laholm Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Ben Sin! Veldig bra at du deler denne! Din observasjon av at hendene ikke følger hjernens kommandoer er viktig. Det er grunnen til at vi skal trene, trene, og atter trene på nødprosedyrer. Kanskje også at det ikke alltid er skipperen som er best på akkurat det. Vi opplevde det for mange år siden da vi gikk på grunn mellom Fjällbacka og Grebbestad. Sønnene på båten skjønte problemstillingen og gjorde de helt riktige tingene veldig fort (sjøsatte jollen) mens jeg hadde nok med å ta meg av søsteren deres som hadde fått et skikkelig knall og besvimt. Med økende alder (og mindre mannskap, nå er det vanligvis bare vi to gamle som er ombord) merker vi at terskelen for å ta på flytevest har blitt betydelig mindre enn før. Igjen, takk for at du deler denne! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Ben Sin Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Vi er igang igjen, og første etappe på årets ferie er unnagjort. Nå er det rødvin som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.