Jump to content

Ladak laderegulator og Iskra dynamo med innebyggd regulator.

SR400

Recommended Posts

Etter en tur med båten i helgen så mistet jeg ladingen. Dynamoen er ikke spesiellt gammel, børstene var fine, anker var omtrent ikke slitt. Samtidig satt det en Ladak laderegulator i båten, selv om dynamoen har innebygd regulator. Monterte en Bosch dynamo og for sikkerhetsskyld så monterte jeg alt som det var før byttet. Altså med det jeg ser på som smør på flesk løsningen med ekstern og intern laderegulator. Noen som vet hva den ladaken er god for her da?

Hei.

Det er ikke meningen at du skal bruke begge regulatorene.hvis du bruker en Ladac så må du kobble fra den orginale regulatoren, og så kobble til Ladac`en ( litt forskjellige måter å gjøre dette på, men hvis du ikke har skjema kan du ta kontakt med en forhandler / leverandør så vil nok helt sikker de være behjelplige.Du må som regel fjern en eller flere ledninger på den orginale regulatoren, slik at det kun er børstene som er i bruk og ladacen som regulerer.)

Jeg har selv brukt ladac laderegulator på flere av mine båter og er kjemmpefornøyd. Poenget er at i forhold til orginal regulatoren, vil du få en mye mer effektiv og raskere lading. ( søk på nett så vil du finne kurvene over regulatorene og du vil se en vesentlig forskjel)

Hvis du ligger mye i uthavn, og i tilleg går korte distanser vil du hå stor nytte av å bruke en Ladac.

Jeg ville ikke ha fjernet denne hvis jeg var deg

Jostein.

Og husk at det er to forskjellige Ladac regulatorer, en for dynamoer med positiv regulering og en for negativ. Hva dine dynamoer er beregnet for, vet jeg ikke (og heller ikke hvilken Ladac du har). Men dette på spille sammen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...