Jump to content

Noen i Østfold som tar service på engbo ankervinsj?


Pksp

Recommended Posts

har sendt mail til sleipner / engo for å høre iallefall. Det som er problemet er at den ikke alltid reagerer. Senest i går så trakk den inn ca 15meter tau, for så og bare stoppe helt. Etter en stund og litt knoting så startet den igjen. Virker som om den er litt i trassalderen, gjør ikke alltid som den får beskjed om. Men jeg lurer på om ikke det kan være noe dårlig kontakt i koblingsboksen. Vinsjen har fått service i 09 tror jeg det var.

Link to post

Ok. Da har vi jo et spor :-). Jeg tenker at dette fikser du selv med hjelp herfra :-) 1) Sjekk alle el koblinger for irr. Koble de fra, gjør de rene, på med fett, sett de på. 2) får vinsjen nok strøm? Er batteriet ok? Bruker du vinsjen med motoren i gang slik det står i instruksjonsboka? 3) blir vinsjens motoren varm når du kjører 15m tau? O den blir det, se om du kan se på motoren om den har mye korrosjon el. 4) Bruker du fjernkontroll? Er batteriene i denne ok? 5) pakker tauet seg oppunder vinsjen når du tar opp? Om det gjør det kan det være du har litt liten boks til tauet. Det bør være minst 30cm fra toppen av taukveilen til vinsjen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Gode tips! Dette skal jeg kontrollere. Vinsjen drar alltid med motoren i gang. Batteriet lurte jeg også på, den står nå med landstrøm og lader tilfelle.

Kan det være at det jeg opplevde i går, rett og slett var vinsjen som ble for varm og trengte en hvil?

Måten tauet legger seg har jeg absolutt planlagt å gjøre noe med. Det har hatt en lei tendens til å pakke seg litt rett under vinsjen. Har planlagt å lage til en skinne som går ned i en boks eller noe. Men ting tar tid :rolleyes: Lærer fortsatt nye ting om båten.

Link to post

Om du får samme symptom etter lading kan d være en idé å prøve et annet batteri. Et gåånt batteri oppfører seg typisk slik.

 

Sikkert ikke dumt, men en enklere måte kan være å sette på et multimeter rett på polene og overvåke spenningen mens du kjører. Klarer batteriet å holde spenningen er det bortkastet jobb å prøve et annet. Hvor lavt det er akseptabelt at spenningen synker vet jeg ikke. Det vil avhenge av batteriets CCA verdi, ladestrøm fra dynamo samt batteriets ladetilstand. Men jeg ser vel for meg at det ikke bør falle under 12V.

Link to post
  • 1 måned senere...

Ser ut til at det er noe dårlig kontakt i en koblingsboks, så denne er nå renset, koblet av og på alle kabler igjen og satt på en fast plass (den lå løst)

Rakk ikke å teste, men håper nå på det beste :) Takker for alle tips herfra :)

Om ikke du har fikset problemet så har jeg akkurat fått min i orden etter tilsvarende problemer som du beskriver.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...