tombok Startet 9.Juli.2014 Del på Facebook Startet 9.Juli.2014 Jeg skal ha ett ekstraanker på 7,5kg og vurderer mellom jula og biltema. En tydelig forskjell ser ut til å være at "halsen" som går fra bladet og opp til armen det festes i er betydelig kortere på jula sitt. Jeg innbiller meg at jula sin konstruksjon vil kunne gripe lettere i bunnen, -er jeg helt på villspor? Jula sitt først: http://www.jula.no/anker-7-5kg-650165 Så biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/Anker/Anker/Anker-251004/ Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Hvis halsen er betydeligere kortere på jula sin ville jeg gått for biltema sin. Halsen følger bunnen, og er med på å få resten av ankeret til å slepes horisontalt slik at det graver seg ned. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 har biltema sin 7,5kg, syns det har funket bra på de bunnforholdene jeg har brukt det på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Janoho Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Har biltema sitt på 7,5 kg, ca 8 år gammelt Fungerer helt etter sin hensikt Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Hvis halsen er betydeligere kortere på jula sin ville jeg gått for biltema sin. Halsen følger bunnen, og er med på å få resten av ankeret til å slepes horisontalt slik at det graver seg ned. Det tenker jeg også. Men ordla meg kanskje litt feil, -med halsen mente jeg den delen som går fra selve spaden eller hva den nå heter og opp til det som du kaller halsen. Det er den delen jeg innbiller at med fordel kan være litt kortere enn på Biltema sitt, uten at jeg er helt sikker... Se på linkene så synes det godt hva jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 (redigert) Ja, da tror jeg vi tenker likt Ser forresten at du har en Alo 28, det har jeg også hatt. Hvis det er anker til den du skal ha, ville jeg kjøpt et på 10 kg og et par meter kjetting. Brukte selv 10 kg Bruce-kopi fra biltema og et par meter kjetting, resten tau, og opplevde aldri noe problemer med feste. Lå mye på svai også. Nå bruker jeg et orginalt Bruce på 10 kg til en seilbåt på 5 tonn og 36 fot, tre meter kjetting fra ankeret, resten tau. Har i tillegg et 15 kg Bruce jeg kan bruke i svært mye vind, men det er svært sjeldent jeg har brukt. Tror forresten bilde til biltema ikke viser korrekt lengde på denne halsen. Den er betydelig kortere i virkeligheten enn det ser ut som. Redigert 10.Juli.2014 av Båt-W (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Da stikker jeg innom begge stedene og sammenlikner. Blir nok 7,5kg da dette skal være enkelt og stuve bort under benken i cockpit. Skal være kaffeanker med blytau. Har allerede et stort hengslet ploganker med mange meter kjetting i baugen, og det virker som om det holder godt. Lå i går natt med det i rundt 8 m/s vind på sandbunn og flyttet seg ikke en meter, men jeg vil ha et som ikke er riktig så tungt å dra opp til pausebruk og godvær. Sitér dette innlegget Link to post
FullfartMoss Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Kjøp verdens beste anker, 10kg Rocna anker! Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Det ble biltema gitt. Det så helt annerledes ut enn på nettsidene så jeg har god tro på at det skal fungere. Kan jo melde tilbake her om funksjon hvis det er av interresse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.