Jump to content

Marna mb10a dytter vann gjennom forgasser (m/video)


Rikki Tikki

Recommended Posts

Jahaja, nå begynner det å demre litt her i gården. Den eksosmanifolden din ser jo uforskammet fin ut til å kunne ha rusthull så den ville jeg ha friskmeldt. En slik motor med lav kompresjon og sideventiler med mye vann i eksosslangen vil kunne svive rundt med en del vann i sylindrene uten å få vannlåsing. Når eksosventilene åpner vil vann kunne renne inn i sylindrene og når innsugningventilene åpner i neste takt vil dette vannet renne ut gjennom innsugningsventil og videre ut av forgasser slik videoen din viser.

 

De eldre Marna 8-11 hk hadde en manuell ventil ved utløpet av ensosmanifolden der en like før stopp stengte for vann i eksosen og slapp det direkte over bord i et eget rør. Når ventilen ble stengt tok en en liten rusing på motoren for å blåse ut det meste vannet og så stoppet den. Dette ga en langt lettere start neste gang.

 

Om eksosutløpet i skutesiden ligger høyere enn eksosmanifolden er der alltid en fare for at du kan få vann inn i motoren gjennom eksosen. Tung start med mye kinning på startmotoren (dynastart?) fyller opp eksosrøret og forverrer startvilligheten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

hadde en MB 10A for ca 25 år siden i en snekke...men husker ikke så mye :smiley:

 

 

det står i manualen att man kan ha tørr eksos....kan det vare så att med røren du har under båten har vart ett 'enkelt ferskvanns-system'

 

tanken på oven-siden har ju bare en slange in o ut..........ser ingen varmeveksler. ?! (ventilen mot eksos-benden, burde vare stengd o vannet

bør retunere ned i kjølekanalene under båten, eller tenker jeg feil ?!)

 

http://www.scribd.com/fullscreen/46655610?access_key=key-hrc5rzovgtwfiouyjmm

 

ligger en del skisser o manualer her

 

http://mellisen-rosalita.blogspot.no/2012/01/rengoring-av-termostat.html

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, det stemmer det du nevner SveinHa. Både dynastart og lav komp. Jeg har nå tømt eksosen, så det kommer ikke vann i gasser motor lenger. Nå får jeg ikke start, men det skyldes nok tenning. Jeg har byttet stift og kondensator, samt prøvd meg med stroboskop. Dette ga ingen positive utslag, så jeg tenker at jeg skal få noen med erfaring til å ta en titt på dette. Ifølge instruksjonsmanualen så skal jeg kunne svitsje over til tørr eksos, men denne muligheten er sløyfet på min motor. Ved å skru på kranen som ifølge manualen skal skyve vannet ut av båten, så stopper kun glykolen å sirkulere.

Redigert av kapten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du hatt sjøvann på pluggene må de i alle fall vaskes godt eller aller helst skiftes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har pluggene vært i kontakt med sjøvann så muligheten for indre overslag stor,du får da ingen gnist mellom elektrodene. Jeg ville byttet plugger,koster jo ikke stort og du kan utelukke feil her.

Ok, da skal plugger byttes. Jeg har testet pluggene mot gods og begge ser ut til å fungere, men det kan altså tenkes at de ikke er i topp form lengere?
Link to post
Share on other sites

Kan høres ut som stiftene har klappet sammen (har du skrudd godt til etter innstilling av stiftåpning?) eller et kondensatorproblem med mindre pluggledningene er byttet om eller tenningstidspunktet er helt ute av kurs. Regner med at du har sjekket fordelerlokk og rotor mot overslag samt tennplugghetter og ledninger og alle andre ledningskoblinger coil, stift, tenningsbryter mm.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan du ha bytta om pluggledningene?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Takk for all hjelp og tilbakemeldinger så langt.

 

Nå har denne tråden fått sovet lenge nok. Jeg har endelig kommet meg opp fra kjelleren og motivasjonen er nok en gang på topp. Tenningen skal nå være friskmeldt, da denne er justert med stroboskop og ser tilsynelatende bra ut(plugger også skiftet). Videre så har jeg byttet dyse i gasser da denne var tett, da det viste seg at jeg ikke fikk nok bensin. Etter disse utbedringene fikk jeg fortsatt ikke start og tok derfor en komp test. Her var det store avik i henhold til standard. Så neste må vel da være å demontere topp for å se på tilstanden til dysene. Jeg har bestemt meg for å vente med å bestille pakningssett til jeg har sett på tilstanden til toppen/motoren i tilfelle det skulle vise seg at dette er kast. Motoren er kun kjørt 2 sesonger siden stempel ble honet og nye stempelringer ble montert, så jeg håper virkelig at dette skyldes ventilene. Min teori er at de ikke likte sjøvann. Jeg har som dere sikkert har forstått ikke blåst ren eksos for sjøvann etter bruk da jeg ikke har opplegg for å gjøre dette. Eneste milighet per nå er å stenge inntaket som da vil gå ut over impelleren. Jeg vil gjøre dette når jeg nå får start, men tanken er å utbedre dette/lage et opplegg ila vinteren.

Link to post
Share on other sites

Da du startet tråden viste du en filmsnutt der vannet fosset ut av forgasseren. Jeg skrev et innlegg om samme problem (men mye mindre vann) på en FM S 15.

I går fant jeg årsaken: tok av manifoilen og lyste inn i innsuget. Der var det hull inn til kjølekappen. Vil ikke påstå noe, men det koster ingenting å sjekke. Brukte

kjemisk metall fra Biltema og nå kommer kjølevannet ut der det skal og FM en maler som en katt

Link to post
Share on other sites

Da du startet tråden viste du en filmsnutt der vannet fosset ut av forgasseren. Jeg skrev et innlegg om samme problem (men mye mindre vann) på en FM S 15.

I går fant jeg årsaken: tok av manifoilen og lyste inn i innsuget. Der var det hull inn til kjølekappen. Vil ikke påstå noe, men det koster ingenting å sjekke. Brukte

kjemisk metall fra Biltema og nå kommer kjølevannet ut der det skal og FM en maler som en katt

Hei, Treskolars. Fint det det ordnet seg for deg. Jeg har sjekket dette og det var ikke det som var problemet. Hos meg var årsaken at eksosslangen hadde blitt fyllt med sjøvann(fra kjøling) da jeg slet med å starte motoren grunnet problemer med tenningen. Når eksosen var full, var letteste vei for vannet gjennom ventilene og inn i sylinder slik at det ble presset gjennom innsug og gasser.

 

Nå som tenningen er i orden fikk jeg fortsatt ikke start og sjekket derfor kompresjonen som viste seg å være lav. Dette tenker jeg at må være grunnet at ventilene ble utsatt for sjøvann og har satt seg. Planen er å til helgen demontere toppen for å sjekke hypotesen. Tilbakemelding kommer.

Link to post
Share on other sites

I tidligere tider var der alltid en treveisventil på kjølevannsutløpet slik at man kunne velge om der skulle være vann på eksosen eller om vannet skulle ledes rett over bord. Vanlig da at man "tørket" eksosrøret litt før man stoppet motoren ved å lede vannet over bord.

Ja, det stemmer. Ifølge instruksjonmanualen har jeg dette, men i virkligheten er denne blendet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...