Jump to content

Yamaha V4 115Hk, lade 2 stk 115Ah sammen med et stk 86Ah


Simkin

Recommended Posts

Vi har nettopp kjøpt oss en 20fot'er med en Yamaha V4 115Hk.

 

Pr nå sitter det 2 stk Biltema 86Ah, et til start og et til forbruk. motoren skal lade rundt 20A etter hva jeg har funnet på nettet.

 

Vi har et helt nytt Sønnak Multifit/Marine 115Ah batteri liggende, og jeg tenker å kjøpe et til å koble sammen disse to til forbruk, og bruke et av biltema batteriene til start.

 

 

Vil dette by på noen problemer? Vil motoren klare å lade noe av dette under kjøring, eller bør jeg koble 115Ah batteriene for seg, og la start batteriet stå alene og få lading?

 

Strømforbrukere er et kjøleskap, vil tippe rundt 32L (dette er kjøpt nytt i år av forrige eier, men er usikker på strømforbruk) samt en kjøleboks og noe lys, radio og kanskje etterhvert en TV.

Redigert av Simkin (see edit history)
Link to post

Lag deg eit system med vendebryter. Kun på den måten kan du skille slik at batteriet du omtaler som startbatteri ikkje blir belastet med forbruk og går tom samtidig. Da styrer du lading til ønsket batteribank med venderen.

 

Red : billige kjølebokser kan tømme eit batteri på få timer. Finn ut av alle forbrukere slik at du kan regne litt på hvilken liggetid du før før ladebehov

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

hvis motoren lader med 20A , og du skal fylle opp to nedtappede 115Ah batterier, så er jo ikke det gjort i en håndvending akkurat...

 

Du må kanskje basere deg på å lade disse med landstrøm..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Landstrømlading er nok tvingende nødvendig vil jeg tro for i realiteten er nok regnestykket enda værre enn du andyder Ivar. Ladespenningen vil helt sikkert droppe betydelig om alle batteriene er vesentlig utladet og skal ladessamtidig og den samlede ladeeffekten blir betydelig mindre enn de teoretiske 20A skulle tilsi så topp opp batteriene med landstrøm så ofte du har mulighet det er i allefall mitt råd.

 

Noen solcelleløsninger for lading av batterier kan og fungere overraskende bra.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Landstrøm er nødvendig her ja.

 

Men for å koble opp dette, så bruker jeg en vendebryter mellom forbruksbatteriene og startbatteriet? Når motor går, vil da startbatteriet være det som får lading, jeg regner med strøm til lanterner, instrumenter osv under kjøring bør få strøm fra motor, og ikke tappe forbruksbatteriene under kjøring?

Redigert av Simkin (see edit history)
Link to post

Det er sikkert mulig å søke litt her på BP for å få tips til opplegget. Eg ville hatt all forbruk på forbruk, også lanterner, slik at startbatteriet ikkje blir uttappet ved utilsiktet lanternebruk ved kai. Vendebryteren kan du bruke slik at den styrer hvilken batteribank som er tilkoblet motor. Dermed velger du med den hvilken batteribank du vil lade og starte fra. Ganske vanlig er det og starte med startbatteriet som du kanskje velger å koble på "1" på bryteren, så kjører du feks 5minutter for å lade litt etter starten før du underveis vrir bryteren over til "2" slik at lading går til forbruksbanken. Start av en frisk motor krever normalt lite strøm og derfor har eg ofte aldri snudd på bryteren og også startet fra forbruk.

Det finnes kjekke landstrømladere med eget uttak for startbatteri vist ikkje eg husker feil, mulig det var c-tek, då slipper du tenke på hvordan 220V lader skal kobles.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg synes ikke du får optimale råd her :-)

 

Jeg ville koblet de to store batteriene - 230 Ah til bryter 1 og 83 Ah batteriet til 2. Så ville jeg kun bruke bank 1 til både forbruk og start. Da er du sikret at all tilgjengelig lading fra motoren går rett i den banken som trenger påfyll. Bank 2 er en ren reserve i tilfelle der du har tappet bank 1 for mye.

 

Oppsettet gir deg max Ah ut av dynamoen.

 

Husk å lade bank 2 et par ganger i løpet av sesongen så det holder seg topp uten å starte sufatisering og annen styggedom.

 

Bruker samme opplegg selv, men etter noen år uten behov for reservebatteriet har jeg nå kun 1 batteribank. Vi ligger dog aldri på samme plassen mer enn en natt - liker å komme til nye plasser.

 

Og for all del kutt ut kjøleboks, om den av av typen Biltema til 399 el tilsvarende, slike bokser har ingenting i båt å gjøre!!

 

Lykke til.

Redigert av knut1955 (see edit history)
Link to post

Om jeg forstår deg rett vil du vel koble sammen alle batteriene om du kobler tenningsstrøm til begge bankene - det vil jeg fraråde. Du må ha alt av forbruk, start og ladekabler til utgangen på batterivelgeren, 2x115 Ah til inngang 1 og 85 Ah til inngang 2 på bryteren. Da vil bankene dine leve sine selvstendige liv helt til du evt stiller bryter på 1+2.

 

Dette forutsetter at din batteribryter er kraftig nok til å svelge startstrømmen, men det er den nok...

 

Mitt hovedpoeng er imidlertid at all tilgjengelig ladekapasitet går til den batteribanken som har behov, uten å synse på når startbatteriet er ladet opp, for så å velge lading til forbruk. Jeg tror du vil oppleve nok strøm på bank 1 til å få start selv ved 1-2 døgn i uthavn.

Link to post

Batteribryteren er fra biltema og tåler 200A. Det ble biltema for jeg orker ikke bestille noe på nettet :)

 

Jeg har koblet sammen 115Ah batteriene og lagt disse til utgang 1 på bryter. Startbatteriet er lagt til 2 på bryter.

 

Så har jeg 3 ledninger som skal kobles på, hvor den ene er jord og de to andre er pluss. Den ene av de er vel til tenninglås og den andre til forbruk og kjøleskapet bl.a, og hvis jeg skal få starte med begge kretsene, så må jeg vel ha tennningsstrøm inn på begge to også?

 

Eller er jeg på bærtur nå? :P

Redigert av Simkin (see edit history)
Link to post

Alle 3 batteriene kobles sammen på minuspolene, som du også kobler til minus til motor og minus til forbruk.

 

Alle plusskablene kobles til utgangen fra batterivelgeren, dvs forbruk,tenning og lading fra motor. Unntaket er om du har aut lensepumpe, her må +ledningen kobles rett på batteriet slik at den vil fungere når du forlater båten og setter bryteren på 0.

Link to post

Ja selfølgelig kobler jeg alt inn på utgangen på bryteren, gikk litt i surr her. Jeg tenkte å skille forbruk og tenningsstrøm, men så lenge startbatteriet vil bli stående urørt, så spiller det jo ingen rolle om alt kobles inn på startbatteriet hvis situasjonen kommer og man trenger strøm og forbruksbanken er tom..

 

Takker for svar! =)

Redigert av Simkin (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...