Simkin Startet 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2014 (redigert) Vi har nettopp kjøpt oss en 20fot'er med en Yamaha V4 115Hk. Pr nå sitter det 2 stk Biltema 86Ah, et til start og et til forbruk. motoren skal lade rundt 20A etter hva jeg har funnet på nettet. Vi har et helt nytt Sønnak Multifit/Marine 115Ah batteri liggende, og jeg tenker å kjøpe et til å koble sammen disse to til forbruk, og bruke et av biltema batteriene til start. Vil dette by på noen problemer? Vil motoren klare å lade noe av dette under kjøring, eller bør jeg koble 115Ah batteriene for seg, og la start batteriet stå alene og få lading? Strømforbrukere er et kjøleskap, vil tippe rundt 32L (dette er kjøpt nytt i år av forrige eier, men er usikker på strømforbruk) samt en kjøleboks og noe lys, radio og kanskje etterhvert en TV. Redigert 9.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 (redigert) Lag deg eit system med vendebryter. Kun på den måten kan du skille slik at batteriet du omtaler som startbatteri ikkje blir belastet med forbruk og går tom samtidig. Da styrer du lading til ønsket batteribank med venderen. Red : billige kjølebokser kan tømme eit batteri på få timer. Finn ut av alle forbrukere slik at du kan regne litt på hvilken liggetid du før før ladebehov Redigert 9.Juli.2014 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Simkin Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Så da kobler jeg sammen disse to 115Ah batteriene, og deretter til startbatteriet med en vendebryter i mellom? Det er et par brytere der slik det er nå, men har ikke fått sett noe særlig på det enda. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 hvis motoren lader med 20A , og du skal fylle opp to nedtappede 115Ah batterier, så er jo ikke det gjort i en håndvending akkurat... Du må kanskje basere deg på å lade disse med landstrøm..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Landstrømlading er nok tvingende nødvendig vil jeg tro for i realiteten er nok regnestykket enda værre enn du andyder Ivar. Ladespenningen vil helt sikkert droppe betydelig om alle batteriene er vesentlig utladet og skal ladessamtidig og den samlede ladeeffekten blir betydelig mindre enn de teoretiske 20A skulle tilsi så topp opp batteriene med landstrøm så ofte du har mulighet det er i allefall mitt råd. Noen solcelleløsninger for lading av batterier kan og fungere overraskende bra. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Simkin Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) Landstrøm er nødvendig her ja. Men for å koble opp dette, så bruker jeg en vendebryter mellom forbruksbatteriene og startbatteriet? Når motor går, vil da startbatteriet være det som får lading, jeg regner med strøm til lanterner, instrumenter osv under kjøring bør få strøm fra motor, og ikke tappe forbruksbatteriene under kjøring? Redigert 10.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Det er sikkert mulig å søke litt her på BP for å få tips til opplegget. Eg ville hatt all forbruk på forbruk, også lanterner, slik at startbatteriet ikkje blir uttappet ved utilsiktet lanternebruk ved kai. Vendebryteren kan du bruke slik at den styrer hvilken batteribank som er tilkoblet motor. Dermed velger du med den hvilken batteribank du vil lade og starte fra. Ganske vanlig er det og starte med startbatteriet som du kanskje velger å koble på "1" på bryteren, så kjører du feks 5minutter for å lade litt etter starten før du underveis vrir bryteren over til "2" slik at lading går til forbruksbanken. Start av en frisk motor krever normalt lite strøm og derfor har eg ofte aldri snudd på bryteren og også startet fra forbruk. Det finnes kjekke landstrømladere med eget uttak for startbatteri vist ikkje eg husker feil, mulig det var c-tek, då slipper du tenke på hvordan 220V lader skal kobles. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Simkin Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Så da kobler jeg kablene fra motor først inn på bryter, og deretter ut til forbruk og start ut fra fra bryteren igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Simkin Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 (redigert) Hvordan gjør jeg dette med tennigstrøm? Kobler jeg dette inn på startbatteri? Slik att att bryter-stilling 1 blir til start, og 1+2 til kjøring og 2 til forbruk? Vil det gå greit att alle 3 batteriene mottar lading selv om startbatteriet er mindre? Redigert 12.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 (redigert) Jeg synes ikke du får optimale råd her :-) Jeg ville koblet de to store batteriene - 230 Ah til bryter 1 og 83 Ah batteriet til 2. Så ville jeg kun bruke bank 1 til både forbruk og start. Da er du sikret at all tilgjengelig lading fra motoren går rett i den banken som trenger påfyll. Bank 2 er en ren reserve i tilfelle der du har tappet bank 1 for mye. Oppsettet gir deg max Ah ut av dynamoen. Husk å lade bank 2 et par ganger i løpet av sesongen så det holder seg topp uten å starte sufatisering og annen styggedom. Bruker samme opplegg selv, men etter noen år uten behov for reservebatteriet har jeg nå kun 1 batteribank. Vi ligger dog aldri på samme plassen mer enn en natt - liker å komme til nye plasser. Og for all del kutt ut kjøleboks, om den av av typen Biltema til 399 el tilsvarende, slike bokser har ingenting i båt å gjøre!! Lykke til. Redigert 12.Juli.2014 av knut1955 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Simkin Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 (redigert) Da må jeg vel koble tenningstrøm inn på begge batteribankene, slik att jeg kan starte fra begge. Så legger jeg forbruksstrømmen direkte inn på forbruksbatteriene. Det er jo forsåvidt greit å bare bruke 115Ah batteriene til start også, så kan startbatteriet være et rent reserve batteri. Redigert 12.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Om jeg forstår deg rett vil du vel koble sammen alle batteriene om du kobler tenningsstrøm til begge bankene - det vil jeg fraråde. Du må ha alt av forbruk, start og ladekabler til utgangen på batterivelgeren, 2x115 Ah til inngang 1 og 85 Ah til inngang 2 på bryteren. Da vil bankene dine leve sine selvstendige liv helt til du evt stiller bryter på 1+2. Dette forutsetter at din batteribryter er kraftig nok til å svelge startstrømmen, men det er den nok... Mitt hovedpoeng er imidlertid at all tilgjengelig ladekapasitet går til den batteribanken som har behov, uten å synse på når startbatteriet er ladet opp, for så å velge lading til forbruk. Jeg tror du vil oppleve nok strøm på bank 1 til å få start selv ved 1-2 døgn i uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Simkin Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 (redigert) Batteribryteren er fra biltema og tåler 200A. Det ble biltema for jeg orker ikke bestille noe på nettet :) Jeg har koblet sammen 115Ah batteriene og lagt disse til utgang 1 på bryter. Startbatteriet er lagt til 2 på bryter. Så har jeg 3 ledninger som skal kobles på, hvor den ene er jord og de to andre er pluss. Den ene av de er vel til tenninglås og den andre til forbruk og kjøleskapet bl.a, og hvis jeg skal få starte med begge kretsene, så må jeg vel ha tennningsstrøm inn på begge to også? Eller er jeg på bærtur nå? :P Redigert 12.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Alle 3 batteriene kobles sammen på minuspolene, som du også kobler til minus til motor og minus til forbruk. Alle plusskablene kobles til utgangen fra batterivelgeren, dvs forbruk,tenning og lading fra motor. Unntaket er om du har aut lensepumpe, her må +ledningen kobles rett på batteriet slik at den vil fungere når du forlater båten og setter bryteren på 0. Sitér dette innlegget Link to post
Simkin Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 (redigert) Ja selfølgelig kobler jeg alt inn på utgangen på bryteren, gikk litt i surr her. Jeg tenkte å skille forbruk og tenningsstrøm, men så lenge startbatteriet vil bli stående urørt, så spiller det jo ingen rolle om alt kobles inn på startbatteriet hvis situasjonen kommer og man trenger strøm og forbruksbanken er tom.. Takker for svar! =) Redigert 12.Juli.2014 av Simkin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.