Kallethekid Startet 10.Juli.2014 Del på Facebook Startet 10.Juli.2014 Er på tur med båten i Sverige og har møtt problem. På slutten av turen igår merket jeg at båten var tung å få i plan og ikke ytet maks. Peiler oljen i havn og ser at den er grå. Siden motoren er en gammel sjøvannskjølet 350 har jeg regnet med at noe kan skje, og selvfølgelig skjer det i Hunnebostrand en bra bit fra hjemmehavn. Manifoldene er nye i år. Min tanke er at jeg må ha fått en lekkasje i toppakningen, er dere enige? Min plan er nå at tømme ut oljen, fylle på ny, varmkjøre, tømme ut oljen og fylle på ny. Deretter prøve å tuffe hjemover i 5 knop for å få ta en ordentlig titt på motoren. Selvfølgelig vil jeg da følge nøye med på oljen. Er dette dumt? Noen som har andre forslag? Vil gjerne unngå å slepe båten hjem til Norge... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Det kommer an på hva du mener med "dumt", dersom målet er å komme hjem så er det vel en plan, men det er klart at dersom du mister smøreeffekten i oljen så kan du ende opp med langt mer enn bare et toppakningsbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Takk for svar Adeano. Kjøpte båten med gammel motor og har vel egentlig budsjettert med en ny shortblock. Har nå skaffet meg en elektrisk oljeskiftpumpe og 4x5 liter olje. Er ikke disse motorene også litt tolerante på smøringen hvis man kjører forsiktig? I hvert fall sammenlignet med nyere motorer med turbo o.l.?0 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Er det noen som har noen andre forlag hva jeg kan/bør gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Jeg skulle tro dette går helt greit. Minimalt med belastning i 5 knop, og dermed mindre behov for topp olje. Vi kjørte en gammel bmc med vann i oljen fra Bergen til Norheimsund, men turde ikke å gi på, så det gikk også i 5 knop. Tok 13 timer i den farten... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Kjem ikkje på no, men eg meiner at på 80tallet så kjøpte eg noko lurium og hadde i sylinder ein gong. Men vann i olje tyder ifbm topp betyr brudd mellom oljekanal og kjølekanal. Og siden vannet havner i olja så er altså høyeste trykk på vannet. Har du sjans å lage ei sløyfe som kan sirkulere litt og ha kanel i, så kan det tette. (Må ha ombord slange for å kjøle eksos i mellomtida) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Røilen Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Hva er status idag? Vanskelig og riskablet å gi råd i slike situasjoner. Du skriver jo innledningsvis at motoren har mistet effekt, det er ikke noe godt tegn. Spørsmålene om det skyldes toppakningslekasje på en eller flere sylindre eller at motoren er på vei til å gå i oppløsning. Nå høres det jo som om du er villig til å ofre motoren for å komme deg hjem, og det forandrer jo saken litt. Hvis du ikke har fått hard motorgange med banklyder så indikerer dette at veivaksel og lagre har overlevd vannet ioljen. Hvis du i tillegg ikke har betydelig oljedamp oljedamp fra motor, ta av veivhusventilasjonsledningen og se om det ryker mye mens varm motor går underbelastning, så ville jeg annta at inn maten i motoren er ok. Hva med oljetrykk? Selv ville jeg nok tatt sjansen Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Hei, status er at jeg idag, etter oljeskift lot motoren gå seg varm 10 minutter, peilet oljen og kjørte motoren på tomgang i 10 minutter til. Oljen var da grå og øket ca 1 cm på peilepinnen på disse 10 minuttene. Jeg konkluderte da med at lekkasjen er for stor for å kjøre med og startet en tråd for å høre om noen skal samme veien og kan taue oss. Hvis jeg ikke får noen svar reiser jeg hjem til Norge og låner en mindre båt vi kan slepe med. Takker for ale svar! Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Kunne kanskje berge systemet ved å ha Barrs Leaks i kjølesystemet. Men da må du lage en bypass før skroggjennomføringene slik at du kan kjøre lukket system noen minutter. Det har tettet mange lekkasjer i bil og anleggsmotorer i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Det var mye Sikkert klokt å ikke risikere havari til havs Sitér dette innlegget Link to post
Ronny S B Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 (redigert) Min mening er ikke legg fra brygga, kommer ikke langt uansett, Jeg har prøvd det samme etter 10 min. Råde bank å 0,5 bar olje trykk Mvh R S Bakkane Redigert 11.Juli.2014 av Ronny S B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Kunne kanskje berge systemet ved å ha Barrs Leaks i kjølesystemet........ Vil den kunne tette uten at det kommer oksygen til lekkasjen? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Kallethekid Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Hei, har nå måttet avbryte ferien. Er hjemme i Norge igjen. Båten ligger nå nede i Hunnebostrand. Jeg håper at feilen er en toppakning, men det er vel heller ikke umulig at blokket er rustet opp. Vil en kompressionstest vise hvilken side lekkasjen er på? Hvor mye jobb er det og hvor mye verktøy trenger jeg for å skifte toppakning? Er det noen feller å gå i? Har kun skrudd en god del på mindre motorer før, men har begrenset erfaring med V8:er. Ønsker helst å prøve å reparere båten på plass i Sverige hvis det lar seg gjøre. Setter pris på tips! Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Vil den kunne tette uten at det kommer oksygen til lekkasjen? Ja, som jeg kan huske fungerer den ved at den sirkulerer med vannet (i en lukket krets) og avsetter seg og tetter der den evt trykkes ut ved lekkasjepunkter. Trenger å kjøres varm og sirkulere en viss tid for å få tid til å gjøre jobben sin. Den ser litt pussig ut når man tømmer den i systemet som litt seig guffe med noe som ligner pellets, men det er disse som løser seg opp i vannet og tetter når det får sirkulert en stund. Brukte det selv på et par biler i ungdommen der det på mystisk vis forsvant vann ganske fort uten at jeg kunne finne noen lekkasje, -tømte stoffet i radiatoren og fulgte anvisningene på boksen. Lekkasjen ble borte og holdt tett så lenge bilen levde, men jeg kan jo ikke si at det fungerer i alle tilfeller selv om det gjorde jobben for meg. Bør sikkert kjøre ferskvann i kretsen under denne prosessen, om ikke annet så fordi at motoren nok blir varmere enn saltvann har godt av (tror også at funksjonen i stoffet er best når temperaturen kommer opp i arbeidsområdet til en ferskvannskjølt motor). Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 En link til produktet: http://barsproducts.com/catalog/view/32-pelletized-heavy-duty-stop-leak-plt11 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Takker for tipset Tombok. Har faktisk brukt dette stoffet selv på en bil. Fungerte utmerket! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Sylinderlekkasjetest er mykje bedre en kompressjonstest. Men det så setter du trykkluft i sylindre når de er i kompressjonstakt, og da kan man finne hvilken vei det evt lekker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Anjuma Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Får man kjøpt Barrs leak over disk?... Evt hvem fører dette? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Kallethekid Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Jeg kjøpte Barrs Leak hos Torshov Bilrekvisita. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Da tuffer vi hjemover... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Da tuffer vi hjemover... Redigert 15.Juli.2014 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Takk kallethekid :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Med den motoren som framkomstmiddel blir du vel omdøpt til "Billigthekid"... Lykke til på hjemtur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.