TasleT Startet 10.Juli.2014 Del på Facebook Startet 10.Juli.2014 Så ble det slik at den ene av to VP-motoren låste seg i revers, begge KAD 42. Nøytral virker, men ikke forover. Kun nøytral og revers. Båten ble satt på land og mekaniker måtte demontere drevet (290 drev?) og ta det med på verkstedet. Propellen (duoprop) var fastlåst, ville rotere "motsatt" vei som den skulle. Så ringer VP-verkstedet og sier at clutchen er fastbrent, det er feilen / problemet. Reparasjon koster 35 tusen, men nytt girhus (hydraulisk?) 36 tusen og anbefaler det siden det da får garanti. Motoren har etter timetelleren gått ca. 260 timer, men motorene er begge fra tidlig 2000-tallet. Er dette noe som er normalt? Og vil en utvidet forsikring kunne dekke utgiften (Gjensidige)? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Prolimit Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 http://www.marinedeler.no/ Ring disse. Om drevet ikke går i gir tipper jeg at du har feil på konet. Er skåla der konet låser skadet prater vi drev (med denne skålen i seg) nytt lager og kon pluss jobben. Det blir fort de pengene med jobb. Vad de mener med hydraulisk vet jeg ikke. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
TasleT Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Det antok jeg også, kon eller vaier. Men som sagt måtte mekanikeren ta drevet med til verkstedet, og der ble det konstatert fastbrent clutch. Hvordan i hule fanden kan en clutch brenne fast på et drev / motor som har gått kun 260 timer? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Prolimit Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Mest trolig dårlig justert girwire eller skiftesko som gjør at den slurer litt ved girskiftm Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
adeneo Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Jepp, clutchen er et metallkon (se nedenfor) som går i mot to anleggsflater, en for forover og en for bakover. Dersom konet ikke går skikkelig i inngrep så slurer det mot anleggsflatene og det blir varmt og det "brennes", det vil si varmen fører til at det blir nesten glasert og blank, og ikke mulig å få til å gå i inngrep. Ofte kan konet slipes eller hones igjen, andre ganger må det skiftes. Det er ikke mulig å få "hydraulisk" gir på et AQ290 drev, dette er bare tull ? Konet er den delen i midten, med rillene på, dersom det glaseres kan det slipes, dersom rillene slites bort må det byttes. Konet står på en aksel, og det går altså i inngrep enten oppover eller nedover slik at akselen roterer den ene eller den andre veien, og slik byttes retningen på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 OK, takker for redegjørelsen! Da ble jeg litt klokere. VP-verkstedet sa at dette var brent sammen og kunne ikke skilles ad. Men jeg lurer enda på hvordan sånt kan oppstå? Og er det ikke mulig å oppdage sånt i forkant av skaden? Ulyder eller noe? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
TasleT Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Mest trolig dårlig justert girwire eller skiftesko som gjør at den slurer litt ved girskiftm Da fikk jeg svar på "hvorfor" også, mest trolig. Hadde motoren til full overhaling i fjor etter at jeg kjøpte båten for to år siden. Og da nytt spørsmål: Hvordan kan man kontrollere at girvaier er "patent"? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
adeneo Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 (redigert) Det kan også skje at det brenner seg fast, det er metall mot metall, og dersom det slurer så kan det nærmest sveises sammen av varmen, og da må man bytte konet og den skålen som er brent. Du skal normalt høre et bra dunk når du setter båten i gir, den skal smelle litt i gir, og du skal være rask og kontant med girspaken, det skal ikke slures i gir med et drev. Nå kommer det litt an på båten og propellen hvor mye det skal høres, og det er helt riktig at dersom girvaieren er justert feil vil ikke konet gå skikkelig i inngrep og man risikerer sluring. Redigert 10.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Vanskelig å si alt som må byttes men er kon og skål sveiset sammen går det ikke å få drevet ut av gir. Så om det fungere bakover og i fri tror jeg mest på konen. Det står i drevets verkstedsgåndbok hvordan man justere både skiftesko og wire. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
TasleT Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Adeno, jeg hører et svakt dunk når giret blir brukt (før skaden), og slik er det på den andre motoren også. Det jeg er litt engstelig for er om det andre drevet kan "stå for tur" å bli ødelagt og hvordan man kan sjekke / justere vaier om alt er OK? Har sjekket i manualene etter skiftesko osv. men fant ikke noe der i farta i dag. Men kanskje det står i en servicemanual. Burde jeg be mekaniker kontrollere dette for sikkerhets skyld? Flott at det kyndige mekanikere her inne. Mitt område er elektro / elektronikk / radio. Dette er den første VP-baserte båten jeg har. Min andre båt er en ca. 18 fot åpen landstedbåt med påhenger, og der var alt så mye enklere, sånn sett. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
adeneo Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 (redigert) Det er egentlig så enkelt som å ta av dekslet bak på drevet og se at armen går helt opp og ned når spaken settes i gir (er vel rundt 45 grader). Du kan ta av vaieren bak på drevet og sette drevet i gir for hånd, så ser du hvor langt den skal gå, og så langt skal den altså gå med vaieren på også. Dette forutsetter at ingen har rotet med drevet og at selve gaffelen inne i drevet gjør det den skal, noe den normalt gjør. Så er det selvfølgelig slik Prolimit skriver, at dersom du fikk drevet i nøytral og revers, så kan ikke konet sitte fast i skålen, da ville det aldri gått ut av forover gir, og heller ikke sluret. Dette, og at mekanikeren mener det kan monteres hydraulisk gir på et 290 drev, høres merkelig ut, og jeg ville vært litt skeptisk. Veldig ofte er det mulig å hone disse til igjen, litt fint smergelpapir, og så slipepasta for å slipe det inn i skålen igjen pleier å fungere, i det minste en stund. Man får kjøpt kon, og også hele settet med skålene på eBay for en forholdsvis rimelig penge, men det er litt jobb å bytte det ettersom det må skimses osv, men 35 000,- høres mye ut, du får et brukt drev for under den prisen, og dette er jo bare øvre huset, som også kan kjøpes komplett på eBay for noen tusenlapper. Det er også ofte at mangel på olje eller vann i oljen fører til at konet brenner seg, men da gjerne i revers, ettersom revers ofte er "oppover" inne i drevet, men ettersom du har to drev er ett av de reversert, og det kan være at forover er "oppover" inne i drevet i stedet, altså at den øvre skålen er til forover, og det er gjerne mindre olje tilgjengelig i den øvre skålen enn i den nedre, og derfor ryker som regel den øvre først når det er problemer med smøring, noe man bør være obs på og se etter når man tar dette i fra hverandre, slik at det ikke skjer igjen. Redigert 10.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Jeg hadde båten (=motorene) til full service i fjor. Og ser av verkstedrapporten av gearolje er kontrollert, men det er ikke fakturert verken oljeskift eller påfylling. Antakelig har mekaniker da kun kontrollert oljen og "funnet den OK", selv om det kanskje var litt for lite olje. Men det blir jo bare spekulasjoner. Forøvrig så jeg at dekslet på BB drev sto åpent i flere dager under fjorårets service. Aner ikke hvorfor, kanskje han manglet enten verktøy eller del(er). En annen sak: Husker at jeg kjørte BB motor på dorgefart en kort stund i vår, SB motor avslått. Gir så litt gass på motoren, men fikk veldig dårlig fremdrift. Nesten full gass på 2500 omdreininger ga 8-9 knops fart med kun den ene motoren. Når jeg bruker begge motorer er normal marsjfart for meg mellom 20 og 30 knop, alt ettersom. Kan den lave farten med mye gasspådrag skyldes at den andre motoren var avstengt, og at propellen på den motoren rett og slett bremset farten siden den ikke roterte? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
TasleT Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 Oppfølging: Nå er giret reparert. "Klutsjen" (kon) var fastbrent / "fastsveiset" - antakelig pga. lite olje? Men nå er båten sjøsatt igjen og sjekket at alt er i orden. Endelig.... Nevnte i mitt innlegg #12 at med kun én motor som fremdrift så får jeg ikke høyere fart enn ca. 10-12 knop, testet begge motorene enkeltvis i dag. Så det virker som at når den andre motoren ikke gir fremdrift så bremser propellen (og hele drevet) farten. Da vet jeg det til en annen gang. Med begge motorene i aksjon er det ikke problem med å frese rundt i 30 knop. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.