avmønstret5 Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Det som er litt over konfirmasjonsalderen husk sikker da da var registreringspliktig via toll/skatte dir. eller hva da kaltes. Man fikk en lite kort med opplysninger på div. språk etter at data på fartøyet var oppgitt. Opplysningene ble oppdatert ved salg og føltes greit og enkelt. Men så mente man Redningsselskapet skulle ta seg av dette på båteierens frivillige basis. Det har overhode ikke fungert og har knapt noen praktisk betydning. De fleste land har reguleringsplikt for å unngå svart handel over landegrensene, men der er vi ikke. For et par uker siden lå en stor båt i yachtklassen med engelske kjennemerker i havna, Noen dager etter var den norsk; Kanskje var det helt legalt, men litt rart. Det er vel det en kaller "forenkling". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Mindre anonym - altså lettere gjenkjennelig - gjør at en god del folk skjerper seg litt. Det var vel i grunn det jeg tenkte meg, du ønsker altså at alle skal registrere båtene sine og ha bedre synlighet på registreringsnumrene slik at folk "skjerper" seg på sjøen. Det er vel slik da at når man kan sjekke opp et godt synlig registreringsnummeret, så blir det enklere for enkelte idioter å forfølge en hver stakkar som gjør en liten feil, og av erfaring så er det langt flere av de idiotene som ønsker å leke oppførselspoliti, enn det er av de idiotene som faktisk oppfører seg dårlig, og førstnevnte er normalt de verste. Det er vel disse du ønsker å tilrettelegge for, og du tilhører vel da den gruppen selv, altså de som ønsker å sitte med kikkert å skrive ned nummeret til alle som kjørte litt fort eller feil, slik at de kan drive med angiveri eller ringe rundt til folk. For oppegående mennesker så er det at enkelte båter mangler registreringsnummer, og at det kan være vanskelige å lese, en ikke-sak, ettersom vi ikke har noen glede av å se de registreringsnumrene uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 ....eller hvis båten din blir stjålet! Når tyven kjører forbi, vil ikke folk kunne se at det er din båt, og ditt problem bare vokser! Få slutt på at båter er anonyme ! Men det er vel, som jeg påpekte, ingen andres problem enn mitt eget. Hvorfor er det stadig noen som vil hjelpe meg mot min vilje? Nå er det nummermerking av båten min, så er det registreringsplikt, sertifikatplikt, på med flytevesten eller bort med styrepilsen i snekka. Norge er fremdeles ett av de få land i Europe med relativt stor frihet på sjøen. Og da undres jeg på hvorfor det nettop blant båtfolket selv er så mange som vil innføre flere unødvendige regler og begrensninger. Jeg er heller for en passende grad av anarki! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Ja ikke sant Adeneo og Nils Pils...alle er etter oss og vil ta råtta på oss..men ikke fortvile, snart kommer usynlighetsmalingen som vi kan smøre på oss selv og våre båter slik at ingen kan konstanter hvem vi virkelig er! Forenkling !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Om de ikke er ute etter oss nå, så kommer de i det minste til å bli det etterhvert som stadig flere lover om hvor og hvordan vi kan og skal oppføre oss innføres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 (redigert) pettersand da! Tror du jeg er paranoid? Jeg vil bare gjerne være i fred for alle forståsegpåere som tror de vet mitt eget beste bedre enn meg selv. Jeg er vel også en av de få som bruker fullt navn her på forumet. Redigert 13.Juli.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Ja det er bra selv om jeg kjenner flere NilsPils ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Ja det er bra selv om jeg kjenner flere NilsPils ;-) Trodde du kanskje jeg heter NilsPils? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Det var vel i grunn det jeg tenkte meg, du ønsker altså at alle skal registrere båtene sine og ha bedre synlighet på registreringsnumrene slik at folk "skjerper" seg på sjøen. Det er vel slik da at når man kan sjekke opp et godt synlig registreringsnummeret, så blir det enklere for enkelte idioter å forfølge en hver stakkar som gjør en liten feil, og av erfaring så er det langt flere av de idiotene som ønsker å leke oppførselspoliti, enn det er av de idiotene som faktisk oppfører seg dårlig, og førstnevnte er normalt de verste. Det er vel disse du ønsker å tilrettelegge for, og du tilhører vel da den gruppen selv, altså de som ønsker å sitte med kikkert å skrive ned nummeret til alle som kjørte litt fort eller feil, slik at de kan drive med angiveri eller ringe rundt til folk. For oppegående mennesker så er det at enkelte båter mangler registreringsnummer, og at det kan være vanskelige å lese, en ikke-sak, ettersom vi ikke har noen glede av å se de registreringsnumrene uansett. Ah! Hersketeknikk! Undertegnede er liksom i gruppen "oppførselspoliti", en "idiot som vil forfølge alle som gjør en liten feil" og ønsker å drive med angiveri, mens adeneo er "oppegående". Merker meg at anonymiteten i båtverdenen ikke anses som et problem - men akkurat på sjøen ervisst manges ønske at det hersker anarki. Ja-ja! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Nja, kall det hva du vil, det var ikke ment som hersketeknikk men som min mening om saken. Å ville innføre registreringsplikt og større nummer for bedre synlighet som en preventiv løsning for at folk skal skerpe seg, krever jo at det er noen i andre enden som følger med på hva de gjør, og ettersom du er omtrent den eneste tilhengeren av et slik forslag så må det jo være deg. Min oppfatning er at det å innføre større registreringsnummer for at det skal være lettere å identifisere "syndere" på sjøen, må være det dårligste argumentet som finnes for noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Jeg tror slett ikke jeg er den eneste som ønsker tydeligere reg.-numre! Har hørt mange andre som sier det samme. Rart at registreringsordningen som fantes tidligere ikke hadde særlig motstand - men at det nå er noen som argumenterer ganske intenst mot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Mye av motstanden kommer nok særlig fordi de registrene som finnes i dag er private, og å pålegge befolkningen ved lov å registrere seg i private registre som drives på kommersielt grunnlag er generelt sett ikke noe folk flest synes noe særlig om. Så er det jo slik at de fleste ikke ønsker mer regulering av båtlivet, og alle former for nye lover og påbud er ofte en inngang for staten til å fortsette å regulere og gebyrlegge, noe vi heller ikke ønsker. Videre har det vel vist seg at de registrene som finnes, stort sett er helt ubrukelige, og ikke har noen nytte overhode, så hvorfor innføre registreringsplikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Dersom en båt får problemer, og man gir seg til å lete etter den, må det da være nyttig at mange kan fortelle at den passerte dem der og der og da og da. Vil du klare å huske reg.nr på alle båter, og hvor du møtte de, samt hvilken kurs de hadde etter en dag på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Og en annen ting; Hvor ofte har du hørt om en båt som har fått problemer, der hjelpen har kommet for sent pga. ingen la merke til registreringsnummeret? De fleste har VHF og/eller mobiltelefon de får varslet med. Høres ut som løsningen på et problem som ikke eksisterer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 [...]Rart at registreringsordningen som fantes tidligere ikke hadde særlig motstand - men at det nå er noen som argumenterer ganske intenst mot. Dette stemmer da rett og slett ikke. Det var mye debatt før tollvesenets register kom i gang på '90-tallet. Faktisk var en av grunnene (i tillegg til H/FRP sin lyst til å privatisere) til at registeret ble lagt ned at det, mer eller mindre bevisst, var blitt sabotert f.eks ved å registrere fiktive båter (kjekkt å ha norske skilter liggende om du har tenkt å importere bruktbåt i fremtiden en gang ) en mengde båter ble aldri registrert og mange av de registrerte satte aldri skiltene på, eierskifte ble ikke rapportert etc. Det gamle registeret var sikkert fint nok i 1948, men ble også rimelig ubrukelig etterhvert, mest fordi det ble fyllt med feiloppføringer og rot og at registeret var delt opp etter politidistrikt (dvs det var "litt" prakk å spore en båt som var solgt på til en annen del av landet), dessuten var ikke det ett komplett register: det gjalt bare "motordrevet båt" ikke ro/seil-joller og seilbåter (selv ikke de med (hjelpe)motor). Det store problemet med båtregistre på annet enn nye/nyere båter er at allt av gammelt pluss det meste av selvbygg ikke har HIN-nummer eller annen unik identifikasjon (i beste fall har de ett byggenummer), det åpner for uendelige muligheter for juks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 (redigert) Skjønner ikke problemstillinge! det er som sakt ikke noe registreringsplikt på lystbåter her i Norge. skal man raportere andre i nød eller angi noe annet er jo posisjon og hva slags type båt det vesentlige. Registrerinsgsystemet funker vel neppe helt etter intensjonene og er så bra at kystvakt og redningsskøyta har noe automatisk system og sporing i forhold til dette! hvis noen ikke slev klarer å sende nødmeldnger så er det jo og lite vits i kallenavn og telefonnummer til de som er i nød også De fleste med lystbåter er også lite interesert i å ha store plakater ombord med store bokstaver og tall på! Redigert 14.Juli.2014 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Ja, det er jamen mange gode argumenter mot register, så mange at jeg begynner å bli i tvil! Men anonymiteten synes jeg fortsatt er et problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Hvorfor er det et problem med anonymitet? er det for kontroll? sikkerhet? oppkalling på maritim radio? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Hvorfor er det et problem med anonymitet? er det for kontroll? sikkerhet? oppkalling på maritim radio? Det er vel allerede besvart Mindre anonym - altså lettere gjenkjennelig - gjør at en god del folk skjerper seg litt. roeren mener at folk oppfører seg bedre dersom han kan kjenne de igjen på det lett synlige registreringsnummeret ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 (redigert) millisivert. Og så kan du også ta med muligheten for å innføre båtskatt, selv om poitikerne (med sin store troverdighet) bedyret at det slett ikke var hensikten .... Båtfolket bør være glade og takknemlige så lenge det satses på frivillighet fremfor obligatoriske regler. La oss iallfall ikke være de første til å argumenter for mer tvang og strenge regler. I dag kan alle som vil få registrere båten sin og merke den med så store bokstaver han vil. Og enhver båtfører kan pålegge hele sitt mannskap å bære flyteplagg, og selv kan han gjerne ha det på i bilen og senga om han vil. Redigert 14.Juli.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bidevind Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Praktisk nytte av å ikke ha anonym båt: Fortøyde båten i en liten brygge i nærheten av et verksted, etter anvisning fra verkstedet. Ble oppringt fra en privatperson som så at et fortøyningstau var kuttet og som fikk kontakt med meg via registreringsnummer på båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 [...]Ble oppringt fra en privatperson som så at et fortøyningstau var kuttet og som fikk kontakt med meg via registreringsnummer på båten. Det har jeg ordnet med en liten lapp i ruta med telefonnummer og navn.... At noe "kanskje kan være kjekkt en skjelden gang" er vel ikke noe argument for påbud om store og lett lesbare registreringsnummer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bidevind Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 ...At noe "kanskje kan være kjekkt en skjelden gang" er vel ikke noe argument for påbud om store og lett lesbare registreringsnummer? Som det står så var det et tips/eksempel på praktisk nytte av å ha kjennemerke på båt. Det var ikke noe argument, den ene eller annen retning, i debatten om påbud om store og let lesbare registreringsnummer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 om dem var så nærme at dem så at tauene var kutta så dem vel kjennetegnene som var klistra på ruta eller overbygget uten at dem trengte bokstavtyper som var 30cm høye!? Ikke for å kværvulere altså men ærlig talt! At noe sånt skal skje er omtrentlig helt usansynlig for min del! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Bidevind Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 ...uten at dem trengte bokstavtyper som var 30cm høye!? .... At noe sånt skal skje er omtrentlig helt usansynlig for min del! Som sagt så er dette kun et eksempel på praktisk nytte, og ikke noen prosedyre som beskriver påbudt størrelse på bokstaver og tall. vel, vel. Det usansynlige har altså skjedd..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.