Jump to content

Bytte ut Wallas safeflame med Cookmate 3100


kibo

Recommended Posts

Min Wallas safeflame har nå tatt dregget opp. Undres på om jeg skal koste på repsett ( my også hyre inn mekaniker) og håpe at alt er ok, eller å sette inn en ny Cookmate 3100 i min Marex 290. Origo 200 passer ikke inn i åpningen i benken, slik at det er uaktuell.Ønsker å høre hva dere her på siten mener.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Går ut ifra at pumpen suger. Det sjekkes lett ved å se om det kommer parafin i returslangen, eller du kan også lage en luftlomme på sugesiden og se at luftboblen flytter seg 2-2,5cm pr tikk.

 

Da er det vanligvis bare servicesettet (veke + glødespiral) som skal skiftes. Muligens rense brenner for sot/koks.

 

Om det er sot/koks, kan det skyldes at det brukes Lampeolje (ikke anbefalt). Bruk Fritidsparafin. Sot/koks kan også skyldes dårlig/defekt viftemotor. Motoren skal knapt nok høres. Er det skrangling eller noe som kan ligne slitt lagring, må denne også skiftes.

 

Ikke spesielt dyre deler dette.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Rune. Skal prøve å få en mekaniker til å sjekke dette over helgen, fordi da kommer han hjem fra ferie. Wallasen er gammel og platene er slitt, men ser ikke så verst ut etter at jeg har skrubbet dem med stålull og skurejiff. Håper ikke dette har skadet platene, Hva mener du ?

Link to post
Share on other sites

Skuring av plater med stålull gjør ingen skade. Kan gjerne gjøres som en del av "høstpussen" før opplag, og gjerne settes inn med matolje.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Å fikse en safeflame 1000 med repkit er ikke vanskelig. Sett den på hodet og begynn å skru. Ta bilder med mobilen underveis, så husker du hvordan det skulle være. Det er sikkert bare glødetråden som har røket. Jeg fikk mye soting etter bytte. Demonterte og pakket veken bedre, og siden da har det vært null problemer.

Hadde aldri demontert en brenner før jeg gjorde jobben, så dette er overkommelig for alle. Søker du i forumet så finner du en tråd hvor jeg la ut en del bilder.

Link to post
Share on other sites

Nå er repsettet til ovnen skiftet, men det hjalp ikke ! ! Kan det være noe galt med elektronikken ? Eller finnes det andre muligheter som ødelegger ? Lampeolja komme fram, men tenne vil den ikke. Og om ikke mange dager skal vi på båtferie ! Hjelp !!!!

Link to post
Share on other sites

Mål strømforbruket under gløding (første 2,5 - 3 min). Dette skal være ca 4,5 - 5 Ah. Hvis ikke, så er det nok noe galt med kretskortet, vanligvis glødereleet.

Det kan også være litt dårlig kontakt i selve bryteren.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ingen er raskere på rep enn Rune, men om det kniper med timer før ferien.. kjøp en Origo 3000 (ca 1700,-) kos dere uten tanke på at bacon/morgenkaffe uteblir. Så får du sikker 900,- for den etter ferien (når Rune har fikset Wallasen) Mitt råd, da.. båtpenger er båtpenger... tapes skal de :-)

Link to post
Share on other sites

Brukte Safeflame'er forsvinner fort på finn, populære kokeapparat. Akkurat nå ser det ut for at det bare er 2 til salgs - uten viftelokk. Denne forlanges det kr 2000 for, og det virker ikke (sannsynlig defekt kretskort), og den andre til kr 800,- . Men om det siste virker vites ikke. Begge disse er Wallas Safeflame med støpejernsplater.

 

Og så er det en Wallas Safeflame 90 for nedfelling til kr 4000,-.

 

Utvalget var bedre for bare noen få dager siden.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Problemet er løst ! Det var dårlig kontakt på kretskortet, så nå er altså nytt repsett på plass og kretskortet er sjekket og fikset med hjelp av litt lodding av profesjonell hjelp i Sandefjord ( Per Varild). Og kokeapparatet virker kjempbra. Sommeren er reddet !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...