Jump to content

At det går an å være så tankeløs......


Al-Tec

Recommended Posts

:smiley::lol: :lol: :smiley::lol: :lol: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

 

For to sesonger siden fikk jeg ideen om å føre eksosen ned i vannet på min Wiking 28, slik at støyen skulle avta. En god idé i utgangspunktet, men det må da gå an :smash: å bruke hue??

Fikk laget et syrefast bend, monterte dette, og støyplagen var en saga blott! Fornøyd båteier  :lol: Nå, under båtpussen, kommer sjokket: :confused: Eksosgjenomføringen er bare pulver, og kan plukkes ut med fingrene! Den var av aluminium....... :cryin: Galvanisk tæring spiste selvsagt opp dette, og resultatet blir mye jobb og mye irritasjon :headbang: Den armerte eksosslangen må selvsagt ødelegges for å få av bendet, den er dermed for kort og må byttes. Nytt bend må monteres, og støyen er tilbake  :sad: Hadde båten ligget ute i vinter hadde den gått ned siden eksosutslippet ligger delvis under vannlinja. Jeg tipper forsikringsselskapet hadde bemerket dette, og avkortet utbetalingen betydelig, eller nektet utbetaling overhodet. Pass på hva dere gjør, og lær av andre tankeløse!!! Fortsatt god båtpuss og påske!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Det er jo nettopp derfor at det heter "offeranoder".....

 

Offeranodene på "Poseidon" er forøvrig laget av aluminium, og det metallet gjør jobben aldeles utmerket  -  som du altså fant ut på en noe uheldig måte.....

 

Men litt flaks i uflaksen hadde du tross alt, det må være trøsten i en slik situasjon.

 

Lykke til videre.

 

mvh

Sailor

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fikk laget et syrefast bend, monterte dette, og støyplagen var en saga blott!

Kunne du fortelle litt mer om hvordan efekten var på lydnivået? Hvor effektivt var det for eksempel på tomgang og under fart? Det er vel ingen som har utstyr til å måle støyen fra båten, men hvordan påvirket motorlyden snakkenivået før og etter?

 

Ellers så har jeg sett noen som selger en slik løsning i plast, lurer på om det kanskje var i vetus katalogen? Vil tro dette er noe rimeligere enn å få et mekanisk verksted til å lage en i syrefast.

Link to post
Share on other sites

Støreduksjonen var formidabel! På tomgang hørtes bare bobling som på en drevbåt, og det "tøffe" brølet under fart ble kvalt helt ned til et minimum. Eksperimenterte med noe plastgreier før dette ble laget, og dette falt av under fart i testen, og da hørtes virkelig forskjellen! Jeg lover at jeg kommer til å montere den ferdigkjøpte løsningen i plast etter dette!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...