Henrik11 Startet 12.Juli.2014 Del på Facebook Startet 12.Juli.2014 Hei jeg har en askeladden freestyle 475 med innenbords svinger montert rett under styrehuset etter annbefalinger fra medlemmer her på baatplassen. Problemet er at den fungerer innimellom i et par sekunder, deretter begynner dybdetelleren å blinke og ingen ting endrer seg. Den står bare å blinker konstant. Har motert svingeren så lodrett som mulig, så jeg skjønner virkelig ikke hva som er galt.. noen som har noen tips eller instillinger jeg burde skifte på? har båtplass i en delta, så hadde vært fint med et ekolodd så jeg kan dobbeltsjekke informasjonen fra gpsen! Takk for svar på forhånd! VELDIG BRA RESPONS SIST! :) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 (redigert) Hei, bare for å sjekke, håper din båt har enkeltskrog og ikke sandwish? Har du fylt på med frostvæske rundt svingeren? Tester du svingeren i fart eller stillestående? Ligger båten på sjøen? Redigert 12.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Svaret tok litt tid kan man si... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Benji Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Som John_Kr skriver, om du har en båt med dobbeltbunn - selvlensende som jeg mener 475 er - så har ikke signalet noe annet enn luft å treffe. Svingeren er avhengig av væske for å sende rette signaler. Du må da enten fylle igjen under svingeren med væske - på ett eller annet vis - eller flytte den til hekkmontering. Kan selsagt også sette inn en gjennomgående sender, men er vel ikke så interessant. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Søringen Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Er vel 2 feilkilder. Innvendig svinger krever at skroget er massivt glassfiber, altså ikke luft mellom 2 lag glassfiber. F.eks. i vår Øien båt så er det bak i tankrommet fra fabrikken støpt "hel ved" i glassfiber for at det skal være mulig å ha innvendig svinger. Eller kan det være at det i området under der svinger er montert blir strømmer / forstyrrelser av luftbobler etc. Hvis loddet bare blinker også når du ligger stille, er det nok luft i skroget, evt luftbobler i epoksylim du har limt det fast med som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik11 Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 sist jeg sjekket hadde jeg enkelt, men ble plutselig veldig usikker nå. Har fylt opp med frostvæske ja, eller matolje etter tips fra lokal båtforhandler og testet både stille og i fart. Fikk som sagt riktig dybde et par ganger, men skjønte ikke hvorfor den ikke fortsatte, skal sjekke videre om det er eventuelle luftbobler i epoxyen eller andre feil. hvis jeg har gått på en så stor smell at jeg faktisk har dobbeltskrog, eller et skrog som ikke svingeren fungerer så godt i, er det noen måte å få brukt den jeg allerede har til hekkesvinger? noen som har noen linker på det eventuelt? takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 (redigert) Dersom du har massiv skrog og innvendig svinger så vil du tape en del effekt ift det du forventet, en innvendig svinger går sjelden dypere en 100-150 meter, enkelte merker kan gå dypere en dette. Dersom du forventer å få den til å virke i fart så virker de skjelden over 5-10 knop, hastigheter over dette så mister den kontakten med bunnen, er det grunt farvann så vil den nok virke litt opp i hastighet. Når den har mistet kontakt med bunnen så begynner den å blinke, i enkelte tilfeller så må du restarte ekkoloddet for å få den til å finne bunnen igjen, slik er det bare. Glemte en ting, innvendig svinger egner seg kun til innvendig montarsje. Redigert 13.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bare lek(k)er Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Hei, hvordan har du montert svingeren? Er jo dobbelt skrog m innerliner på denne, så hvis du ikke har montert den mellom innerliner og skroget får du ikke dette til å funke, tror ikke det går å bygge om svingeren din, men en ny hekkmontert koster vel ikke så mye? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Roall Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Du kan lage eller få laget en brakett som flukter med skroget bak, og feste svingeren i den. Skal ikke være noe problem. Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
evenR4u Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Antar dette er et nytt oppsett. Har du forsøkt SW-oppgradering av plotteren? Garmin support sender deg ny SW hvis du henvender deg, evt kan du lete den fram sjøl på garmin.com. Jeg kjøpte for noe uker siden ny Echomap 50s og P79 giver. Plotter aksepterte ikke giveren, men etter SW oppgradering fungerer alt fint. Ditt problem høres litt annerledes ut, men ny SW er jo alltids bra å ha. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Henrik11 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 heihei, har endelig funnet problemet, dum som jeg er så hadde jeg montert den over et luftrom i båten (var en såkalt "båtkjent" som sa det gikk der) og samtidig så var det luftbobler i epoxyen, så skal montere den på nytt nå på fredag! takk for svar alle sammen! Er ikke lett for oss nybegynnere å gjøre det ordentlig første gangen men får håpe det fungerer nå! :) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Blir det innvendig montasje igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Henrik11 Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Ja, blir det, snakket med askeladden forhandler og de sa at det var enkeltskrog bak ved selvlensventilen, iallefall der de pleide å motere det, så har flyttet hele bak, og fylt med frostvæske så alt fungerer toppers nå! Takk for svar alle sammen! Gjorde installasjonen mye lettere og bedre! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.