Jump to content

Manglende turtall yamaha 75 hk ca 00mod 2 takter


mavi

Recommended Posts

Lånte en båt av svigers i dag og når vi skulle gi gass så fikk vi ikke mer turtall enn ca 3500 omdreininger.

Motoren er en 75 hk Yamaha 3 sylindret 2 takter.

Bunnen av båten er lite grodd og propellen er sjekket og funnet ok.

 

Får normalt turtall uten belastning, men i gir så mangler det ganske mye og det er såvidt båten går i plan.

Hadde ikke tid eller verktøy til å feilsøke i dag, men har tenkt å ta en litt grundigere kikk i morgen.

 

Noen tips til hvor det er lurt å starte?

Link to post

Er dette noe som dukket opp akkurat i dag? Fungert OK tidligere i år?

 

Pleier alltid tenke på å være sikker på at alt i bensintilførsel må sjekkes ut. Dvs tømme og rengjøre bensintank, fylle opp med ny bensin (evt ha i en skvett kondensfjerner), sjekke bensinslange (koblinger, gummi ok), tømme bensinfilter, drenere flottørkammere i forgassere. Prøvestarte og se om bedring.

 

Hvis ikke bedring, ta av forgassere, åpne flottørkammer og gjøre grundig (alle dyser og små luftkanaler) rent med forgasser-rens og trykkluftpistol. Sjekke funksjon flottør, inkl. stengenål som opereres av flottøren. Sjekke membran i bensinpumpe for hull / feil.

 

Evt bytte tennplugger hvis ikke byttet i senere tid.

Link to post

Denne har vel bare blitt brukt en liten tur i år og da fungerte den fint.

Har ikke utstyr til å tømme bensintanken så det får vente, men sjekket filteret i motoren i dag og det filteret så fint ut ihvertfall.

Skal sjekke det andre filteret i morgen. Resten krever nok litt mer verktøy/kunnskap enn jeg har så da vår den evt leveres til verksted etterhvert.

Link to post

Hvis løs tank går det jo an å "stjele" litt av hageslangen til hevert. Evt suge ut litt på tankens nederste punkt over på en 1,5 liters brusflaske, la stå og se etter grums / vann (vil legge seg på bunn av flaske).

 

Går jo an å prøve seg med litt kondensfjerner rett på tanken også, og kjøre gjennom systemet ved å la motoren svive noen minutter.

 

Dreneringsskrue i flottørkammer kan du sikkert bruke et vanlig flatt skrujern på.

Link to post

Fikk sjekket at forgasser åpnet helt i går og det gjør den, noe mangel på verktøy da det meste er i en annen båt som er på langtur.

Planen er å få skiftet tennplugger i morgen, i tillegg få tatt en ekstra kikk på filteret og se på det.

 

Ved pådrag i går så kjente jeg at pumpa på bensinslangen ikke var hard, burde den ikke være det ved fullt pådrag?

Vurderer å kjøpe en liten bensintank for å eliminere evt bekrefte at det er bensintilførselen som er problemet.

Link to post

Hmmm, fått kikket litt mer på det, men finner ikke ut av det.

Snakket med forhandler i dag og de mente det enten var propellen som kunne ha løs gummi innvendig (jeg har kun sett på denne utvendig før) evt så burde det tas en gjennomgang/rens av forgasserene. Tar en sjekk på propellene senere om det ikke er forgasserne så får noen som kan det se på det.

 

Jeg har mest tro på forgasserene , hadde det vært den innvendige gummien så burde vel turtallet økt uten at farten øker?

Link to post

Ja, hvis vulking (innvendig gummiforing) i propell er gåen, så vil turtallet øke uten at båten gjør mer fart.

 

Det at forgasser åpner helt er en mager trøst... Det er små dyser og luftkanaler inne i selve forgasseren som kan tettes av avleiringer og skitt. Da må det en rens til. Hvis du tar av flottørkammeret i bunn av forgassere, kommer du greit til.

Link to post

bytt plugger om så ikke er gjort. se også hvordan de ser ut, er det noen som skiller seg ut? feks renere eller mer våt av bensin enn de andre

 

det at den får fullt turtall i fri betyr ikke mye, det klarer den lett om den bare går på 2 sylindre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Bytta plugger og fikk faktisk ikke start på den med nye plugger så satt inn igjen de gamle og da startet den uten problemer. Eneste forskjellen var på pluggene var at de nye var B8HS-10, mens de gamle var BR8HS-10 (det er B8HS-10 som skal være de riktige ifølge NGK sine sider)

Sjekka de pluggene etter å ha tørket de og så ut som den øverste sylinderen ikke var like våt som de andre så mistenker at det kan være den som ikke samarbeider.

Så og at den øverste pluggen var renere enn de andre når jeg prøvde å starte motoren med nye plugger.

 

Så båten blir nok satt inn til forhandler når eier av båten kommer tilbake fra ferie.

Link to post

når vi skulle gi gass så fikk vi ikke mer turtall enn ca 3500 omdreininger.

 

Får normalt turtall uten belastning, men i gir så mangler det ganske mye og det er såvidt båten går i plan.

 

Noen tips til hvor det er lurt å starte?

Du bør starte med å undersøke bensintilførsel. Uten nok bensin...

 

Sjekk at det ikke er lekkasje. Når du pumper blæra hard, -skal den holde seg hard. Dette kjenner du på blæra, ved å kjenne at den fortsetter å holde seg hard, etter at du har pumpet opp trykket. Da får du også sjekket at flotørkammeret stenger, og ikke flommer over.

 

Dette gjør du hver gang du starter. Enkel sikkerhetssjekk på at anlegget er tett, som bare tar et par sekunder. Etterhvert kjenner du på blæra når du pumper at alt er i orden, eller hva som er problemet.

 

Andre problemer med bensin tilførsel. kan være dårlig lufting av tanken, eller restriksjoner, som bøyd slange eller dårlige, halvtette hurtigkoblinger på tank og motor.

 

Sjekk dette først, og gi tilbakemelding senn.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...