John_Kr Startet 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2014 (redigert) Hei Hadde min første lengre kjøretur i går og i dag (4 timers tur), fikk lekt meg litt med instrumentene på turen. Jeg prøvde litt forskjellig marshastighet, vekslet mellom 2700 - 3500 omdreininger som utgjør 20 - 27 knop. Så at det var lite forskjell på forbruket, jeg hadde 0,5L/km eller 2,0 - 2,2 KPL (trur det er km pr liter). Beklageligvis så får jeg ikke dette i knop og miles, merkelig opplegg. Men 0,5L/km er da ikke så vers for en stor V6 2-T motor. Skal regne om forbruket til L/nautisk mil, men må finne ut formelen først. Hva er forbruket på din motor? Redigert 13.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 (redigert) http://turliv.no/troms4/omregn_lengde.htm Omregningsformel... Har glemt mine mattekunskaper, men blir det ikke rett dersom jeg tar 0,5 x 1,85 =0,925L/nm Redigert 13.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Søringen Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Blir vel 0,5 l/km x 1,852 = 0.926 l/ nm. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Så i går, 19,8 l/t og 26,6 på Gps, tror det var ca 4600. "Økonomisk" fart er mellom 20 og 30 knop, da forbruket er 15 til 25 liter i timen. 115 Yamaha, 19 fot skjærgårdsjeep og ca 12 til 1400 kg vekt, ferdig lastet. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Hvis forbruket er nogenlunde likt i 20 og 25 knop: Ligger du i 25 knop (sjømil / time) i snitt, blir vel forbruket 0,926 l/nm x 25nm/t = 23,15 liter / time. Hvis jeg har tenkt rett. I 20 knop blir forbruket 0,926 l/nm x 20 nm/t = 18,52 l/t. Men du kommer jo lengre på en time i 25 knop... Så forbruket blir jo likt fra A til B. Så liter / nm er vel mest interessant. Er kanskje en meny på instrumenter der du kan velge mellom metrisk / nautisk enheter? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 liter pr nautisk mil er uten tvil det som er interessant å vite :-) Hvilken motor har du John_Kr? Var det 150 etec ho? Jeg har 24 fots rib, 250 etec. 24 graders vskrog, noe subbing med pontonger og vekt på 1300 til 1400 kg alt ettersom. Har hittil i sesongen (nesten 300 nm) snittet på i underkant av 1,5 l/nm. Går som regel mellom 4 og 4500, hastighet er da fra 30 til 37 knop. Siste målinger antyder at forbruket faktisk er "lavest" på rundt 4300 og 35 knop. Trodde jeg skulle ligge noe lavere enn dette, ned mot 1,3 - vet ikke om oppdatering av software kan gjøre noe med forbruket. Vet at softwaren er utdatert, men har ikke turt å oppgradere selv (selv om jeg har utstyret). Skal sies at i snittet på 1,5 ligger endel tomgang og noe high speed fun (man skal da fremdeles blåse systemet litt reint eller!? ) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Lingefan Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 (redigert) Mine utenbordsmotorer: Ibiza 20 Touring med 150hk Suzuki 4-takt bruker 0,9l/nm på marsjfart 18-22 knop, og 1 liter i 25-30 knop. Hentet fra test av båten. Maks er ca 43 knop. Coaster 16 med F60 bruker ca 2,5 ganger mindre. Marsjfart er 16-21 knop (maks er 32). Det betyr 0,3-0,4 kanskje? Meget rimelig i drift. GH 11 med 30hk totakt bruker bittelitt mer enn Coasteren. Innboarderen D6350 bruker ca 1-1,1 liter pr nm. Marex 270 Estremo. Marsjfart ca 22-30 knop. Bruker ikke mye mer om jeg legger den i 33-35. Maks ca 43 knop. 4-takterne og dieselmotoren bruker ekstremt lite ved kjøring under 5-6 knop. Totakteren tipper jeg slurper i seg uansett. Redigert 13.Juli.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
trulsant Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Mindre, lettere båt, Ryds 510, Mercury 80EFI 23 knop,4000 o/min, ca 0,55 l/nm, som er det laveste forbruket. 21 knop, 4100 o/min med vannski bak, 0,75 l/nm 36 knop, 5600 o/min, 0,8 l/nm 30 knop, ca 0,65 l/nm Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Finnmaster 57BR m Yamaha 100hk. 25knop 1.4nm per liter, 30knop 1.2nm per liter, 37 knop 0.9nm per liter Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 nm pr. liter er litt vanskelig å forholde seg til når alle bruker det omvendte begrepet ;-) Min Honda 90 klarer seg med 0,5 - 0,9 på mila (18-38 knop). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ollebolle2 Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Ca 1l/NM i marsjfart 22-23 kn. 500 omdreininger under fullt. (4900/5400) Kan vel legge til 0,5 liter på fullt. Quicksilver 640 med 90 hk optimax Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Bruker i underant av 0,9 pr mil med e-tec 90 hk på Silver Viking 17 kjører da rundt 23-24 knop ed 3900 omdreininger,malltid flere n en i båten og ofte endel last uten at jeg merker noe stor forskjell om vi er 5 som drar eller 2 med pikk akk og mat foren helg Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
abbor Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Bruker 0,82l/nm ved ca 25 knop med Oceanmaster 660WA med Suzuki DF175. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Askeladden 585, 115 Merc.EFI 4T I instruksjonsboka med tabell for forbruk står det 17l/timen på 4000 omdr. får da ca 24-25 knop. Ligger som regel på 26-27 masjfart og da litt over 4000. maks 35 knop. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
besto Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 fueltabell: http://www.engineeringtoolbox.com/fuel-consumption-converter-d_850.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.