Rillez Startet 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2014 Vi kjøpte en brukt 2005-modell Tohatsu 9,9 HK for 2 1/2 år siden, og har ved samtlige sesongstart opplevd at motoren fusker mye. Det første året tok vi det for gitt siden den var kjøpt brukt, og vi ikke kjente tilstanden til motoren. Året etter(2013) startet vi med å kjøre den på bensinen fra året før, og i følge servicemannen så var dette årsaken til motor igjen fusket. I år startet sesongen sent for vår del, og igjen opplever vi at motoren fusker :( Fra barn-/ungdomsårene har jeg vokst opp med en båtmotor som fint kunne kjøre på gammel bensin, og som aldri var på service. Derfor lurer jeg på om vi har kjøpt oss en dårlig motor, eller om vi må på beregne service før hver sesong? Ved sesongslutt pleier jeg å kjøre den i ferskvann en stund, for så å oppbevare den i garasje(ikke oppvarmet). Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Med noen enkle grep kan du trolig unngå problemene du beskriver. Her har du litt lesestoff https://baatplassen.no/i/topic/4520-gammel-bensin-fra-ifjor-f-eks-kan-den-brukes/page-5 Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Dere hadde vel Yamaha før da Tuller bare. Hvis denne motoren er litt kresen, er det jo greit å lage seg en rutine med å tømme tank for bensin ved sesongslutt (denne kan vel brukes til annet motorredskap), la motor gå til den har tømt forgasser, tømme bensinfilter. Da bør det ikke være noe problem når motor hentes fram til heder og verdighet igjen. Enkelt og greit å gjøre dette. Hvis problem nå, hiv på litt kondensfjerner på tank. Tøm bensinfilter, og drener flottørkammer (skrue som sitter helt nederst på forgasser). Er ofte nok til at problem forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Rillez Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Det kom kanskje ikke godt nok frem i forrige innlegg, men vi har tatt oss råd til ny bensin i år ;) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 På tom tank? Sitér dette innlegget Link to post
Rillez Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Bensintanken ble helt tømt i fjor ja. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Nå har ikke jeg peil på motor nyere enn 2000☺ men kanskje lekkasje på drivstoff linja så den suger luft et eller annet sted? Går an å spleise inn gjennomsiktig slange og se etter bobler. Evt er det tenningen, ny coil er stort sett rimelig. Bytta min for 200 spenn fra statene.. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Stryk det. leste ikke godt nok over... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Søringen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Har en 22 år gammel Stiga gressklipper med Briggs & Stratton motor, på høst / vinter står denne i garasjen. Må som regel ha en skvett kondensfjerner på denne ved førstegangs oppstart om våren for at den skal svive. Etter dette går den som en (veldig høylydt) klokke Sitér dette innlegget Link to post
Rillez Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Fikk beskjed fra verkstedet i dag på at det var en pakning i forgasseren som måtte byttes Får satse på at den for en gangs skyld fungerer neste år(siden den ikke rekker å bli brukt noe mer i år). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.