oks81 Startet 13.Juli.2014 Del på Facebook Startet 13.Juli.2014 Hei! Har en Mercury Chopper propell som har stålhub og en Yamaha Cleaver som har gummihub. Brukes på en 60hk Yamaha. Noen som har tips angående bruk og holdbarhet både på propell og gir? Er da mest redd for gir. Bør jeg starte i gir med Chopperen eller går det fint å gire på vanlig måte? Begge propellene har 22" stigning. Mvh. oks Sitér dette innlegget Link to post
AreNH Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Du bør alltid starte i gir uansett. Har selv 11x16 med og uten gummi på en 50hk, selv på den med gummi anbefales det å starte i gir! Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Oj! Da skal det blimye morsom tillegging fremover! Spesielt med Chopperen, den drar godt av gårde bare på tomgang! :) Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Alikavel så har jo 60hk et helt annet undervannshus enn 50hk, i hvertfall på Yamaha. Yamaha Cleaveren biter på langt nær så mye som Chopperen ved ikobling. Er det alikavel stor risiko for "girknus"...? Sitér dette innlegget Link to post
AreNH Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 (redigert) Tja, si det! Hva giret på din 60hk tåler vet jeg ikke, så skal heller ikke jeg utale meg om det. Hvilken slitasje og om det er "stor" fare havari er jo ikke godt å si før du faktisk havarerer, om du i det heletatt vil havarere da! Grunnen til at jeg velger å ikke gire når motoren er i gang er at andre med tilsvarende oppsett har heller kjipe erfaringer med det. Så det beste blir vel å spørre noen med samme oppsett som deg, om du vet om noen da? Redigert 14.Juli.2014 av AreNH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Takk for svar Are! :) Nei, kjenner vel ikke til noen med lignende oppsett.. Er vel derfor jeg postet her på båtplassen! :) Hva type propell er det du har på din 50hk? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 uv huset på yamaha 60 er jo samme størrelse som 80/90/115/140, så burde tåle endel mer enn det smekrere huset som brukes på 50hk. Vet at gutta som kjører med denne motoren i racing starter i gir, kombinasjonen trimma motor, høyt tomgangsturtall og stoore cleavere er nok ikke veldig gunstig for et gir... hvordan kjennes det når du girer, smeller det til, eller virker det noenlunde smooth? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Takk for råd Ivar! :) Med Chopperen virker det voldsomt. Akurat som det "klinger" i giret ved innkobling. Denne propellen er ganske tung i seg selv og har godt grep. Den skubber godt unna på tomgang. Med Yamaha Cleaver så har ikke denne så godt grep, samtidig som propellen er lettere. Det fungerer bedre med denne. Har lavere fart på tomgang. Føler at jeg er litt i grenseland for hva giret vil tåle, spesielt med Chopperen! Men hva som er fakta er jo en annen sak!? :) Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Burde kanskje kalt tråden "Stor propell, når bør en starte i gir" menmen.. :) Du nevner høyt turtall på trimmede motorer, Ivar. Min går veldig lavt og hender ofte at den kveles når jeg kobler i. Kanskje det hele ikke er så farlig? En annen faktor er at det kanskje er verre å hoppe med båten slik at den ruser ut.. :) Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Tja.. feilinformerte litt.. Chopper har vistnok gummihub: http://corboatracing.com/mercury-chopper-prop Det bare ser litt ut som stålhub på Chopperen. Mulig stålhub gir mest skade dersom en treffer noe og ikke under giring..?? Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Har sendt mail til et par firma i statene angående problemstilling men ikke fått svar.. Sendte til slutt mail til Winrace. Ville egentlig ikke sende siden jeg ikke er kunde der enda men Olle var snill og gav meg svar ! :) Mercury Chopper har som tidligere nevnt gumminav, og kan derfor gires med som vanlig! Tusen takk for hjelpen til Winrace! Min konklusjon blir derfor om en har stålhub, meget stor stigning på propell eller trimmet motor med høyt tomgangsturtall (eller alle tre i kombinasjon) så bør en starte i gir! Mvh. oks Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.