Jump to content

Stålhub eller gummihub på propell, fordeler og bakdeler?


oks81

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Mercury Chopper propell som har stålhub og en Yamaha Cleaver som har gummihub. Brukes på en 60hk Yamaha. Noen som har tips angående bruk og holdbarhet både på propell og gir? Er da mest redd for gir. Bør jeg starte i gir med Chopperen eller går det fint å gire på vanlig måte? Begge propellene har 22" stigning.

 

Mvh.

oks

Link to post

Tja, si det! Hva giret på din 60hk tåler vet jeg ikke, så skal heller ikke jeg utale meg om det. Hvilken slitasje og om det er "stor" fare havari er jo ikke godt å si før du faktisk havarerer, om du i det heletatt vil havarere da!

Grunnen til at jeg velger å ikke gire når motoren er i gang er at andre med tilsvarende oppsett har heller kjipe erfaringer med det. Så det beste blir vel å spørre noen med samme oppsett som deg, om du vet om noen da?

Redigert av AreNH (see edit history)
Link to post

uv huset på yamaha 60 er jo samme størrelse som 80/90/115/140, så burde tåle endel mer enn det smekrere huset som brukes på 50hk.

 

Vet at gutta som kjører med denne motoren i racing starter i gir, kombinasjonen trimma motor, høyt tomgangsturtall og stoore cleavere er nok ikke veldig gunstig for et gir...

 

hvordan kjennes det når du girer, smeller det til, eller virker det noenlunde smooth?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for råd Ivar! :)

 

Med Chopperen virker det voldsomt. Akurat som det "klinger" i giret ved innkobling. Denne propellen er ganske tung i seg selv og har godt grep. Den skubber godt unna på tomgang.

 

Med Yamaha Cleaver så har ikke denne så godt grep, samtidig som propellen er lettere. Det fungerer bedre med denne. Har lavere fart på tomgang.

 

Føler at jeg er litt i grenseland for hva giret vil tåle, spesielt med Chopperen! Men hva som er fakta er jo en annen sak!? :)

Link to post

Burde kanskje kalt tråden "Stor propell, når bør en starte i gir" menmen.. :)

 

Du nevner høyt turtall på trimmede motorer, Ivar. Min går veldig lavt og hender ofte at den kveles når jeg kobler i. Kanskje det hele ikke er så farlig?

 

En annen faktor er at det kanskje er verre å hoppe med båten slik at den ruser ut.. :)

Link to post

Har sendt mail til et par firma i statene angående problemstilling men ikke fått svar..

Sendte til slutt mail til Winrace. Ville egentlig ikke sende siden jeg ikke er kunde der enda men Olle var snill og gav meg svar ! :)

 

Mercury Chopper har som tidligere nevnt gumminav, og kan derfor gires med som vanlig!

Tusen takk for hjelpen til Winrace! :thumbsup:

 

Min konklusjon blir derfor om en har stålhub, meget stor stigning på propell eller trimmet motor med høyt tomgangsturtall (eller alle tre i kombinasjon) så bør en starte i gir!

 

Mvh.

oks

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...