Jump to content

Tv: har antenneforsterker noe for seg i dag?


nordan family 27

Recommended Posts

Kjøpte for et par tre fire år siden den store Glomeks tallerknen med tilhørende signalforsterker. Nå synes jeg at jeg ofte opplever dårlige signaler, og at signalene er like gode eller dårlige om signalforsterkeren er på en av.

 

Så da lurer jeg på om den i det hele tatt har noe formål med dagens TV signaler, eller om min har sluttet å virke. Hvis den ikke lengre har noen betydning er det jo et par unødvendige koblingspunkter på signalene mellom antenna og TVen.

 

Har testet litt i dag da vi ligger slik at vi av og til har signal og av og til ikke (på svai). Merker egentlig ingen forskjell på om signalforsterkeren er på eller ikke. Har skrudd ut og inn alle koblinger, så det er kontakt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig byttet fra den lille 25cm til den store 37cm Glomex antennen. Nå ligger vi på Østre Bolærne, og her er det null signal med forsterkeren i bypass. Med full forsterkning, kommer bildet inn, men det hakker litt. Dette kan muligens skyldes at jeg ikke samtidig byttet kabel og plugger, noe som vil bli gjort til uken. For å få perfekte bilder for fotballkampen nå, har jeg satt opp en aktiv 5-elements Yagii antenne fra BT til 250 kroner rettet mot hovedsenderen her, Skien. Så nå er det perfekt bilde på alle NRK-kanalene + de ekstra 6 kanalene jeg abonnerer på (gratis 4-måneders tilbud).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så da lurer jeg på om den i det hele tatt har noe formål med dagens TV signaler, eller om min har sluttet å virke. Hvis den ikke lengre har noen betydning er det jo et par unødvendige koblingspunkter på signalene mellom antenna og TVen.

 

 

Prøv å flytte signalforsterkeren til koblingspunktet nærmest antenna og trikse til noe 9-12v spenning. E brukte strømforsyningen til en dab radio på 9v. Da virket det plutselig...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...