Jump to content

Fletcher GTO 15 med Johnson 70hk 1978, hvilken propell?

steinar kvarme

Recommended Posts

Hei.

Har ein Fletcher GTO 15 som eg har ein Johnson 70hk 1978 mod 3syl to takt på.

Skulle bruke den til å trekke opp folk på vannski med den i helga, men det viser seg att propellen som står på har for mykje pitch/diameter slik att man bruker veldig lang tid på å dra opp folk på slep. Propellen som står på no er ein stålpropell Solas 3 blad, dia 13 1/4 Pitch 17 Noen her som kjenner til denne motoren og kan gi meg eit tips til ein Vannskipropell? Eg har ikkje fått målt RPM med den propellen som står på, så eg tenker att nokon kanskje sitter på eit enkelt "fasit svar" på kva propell eg må velge, helst alu propell.

Takker på forhond til den som som kan redde neste helg for meg :-)

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til valg av propell på outboard motor hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/propelltest-st%C3%A5l-gir-bedre-marsjfart

Les dette og se om du får hjelp her. Står bl.a. litt om vannskikjøring et stykke ned i artikkelen.

Hvis du går opp på diameter vil du få lavere turtall, men du går jo kraftig ned på stigning med ditt forslag, noe som med samme diameter ville gitt høyere turtall. Så kanskje ikke så lett å spå hva resultatet blir. Hvis det er primært vannskikjøring du tenker, vil jo kanskje også en 4-bladet propell gi max skyv opp på plan.

Les artikkel, og evt kom tilbake med spørsmål her etterpå.

større diiameter = mer skyvekraft, større stigning = mer fart pr omdreining. Eller høyere gir for å si det sånn.

på propellene til motorene i denne klassen så er oftest diameter gitt for en viss stigning, dvs propeller med mindre stigning har mer diameter.

Enig med Lars K i at en 15" burde funke greit.

Hva får du av turtall med stålpropellen forresten? Mener denne motoren bør ha 5500-5800 som toppturtall med tom båt. Er det lavere så blir aksen skadelidende

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...