Jump to content

Dp 290 drev med feil på trim, LED blinker


Frode Neergård

Recommended Posts

Hei!
Har nylig kjøpt meg en Fairline 21, med KAD 42 og DP 290 drev.

Denne har en feil på trim, hvor det er ingen respons ved trykking på pil opp. Knapp for tilt (øvre) gir releklikk, mens knapp ned gjør at pumpa går.

I tillegg så blinker øvre LED i skalaen på dette displayet, og det vises ingenting i talldisplay.

Er det noen som kjenner igjen indikasjonene og kan hjelpe meg litt i identifisering av feilkilde?

 

Display er av følgende variant: bilde

Knappene er slik: bilde

 

Håper på raskt og godt svar ;)

Redigert av Frode Neergård (see edit history)
Link to post

Hei, om det ikke står noe i displayet og pumpa går når du trykker nedöver er trim giveren uten for instrumentets måle område. Altså forbi verdien for maks tilt opp, her må du justere trimgiveren som sitter oppe på styrehjelmen inne i båten (trangt pleier det å være). om du har behagelig tempratur i vannet kan du demontere tannhjulsskinna på styrehjelmen og vri på tannhjulet som kommer ned på toppen av styrehjelmen. Med en medhjelper som kan se på displayet begynner det å vise tall når giveren er innen for område. Den skal stå på -6 eller noe i nærheten men det kommer an på vinkelen på akterspeilet på båten. Instrumentet teller til +40 som da skal være maks for oppover tilt. får du ingen siffer i displayet er det enten dålig kontakt fra giver eller defekt giver.

 

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
  • 1 måned senere...

Oppdatering på denne.

Jeg har fått justert trim ved å trykke på knappen umiddelbart etter tenning er slått på (under selvtestsekvensen. Om jeg venter litt for lenge, er selvtest ferdig og den varsler feil.)

Da går den oppover, og etter en stund starter den å telle. Da teller den oppover, og alt fungerer fint helt til jeg kjører den ned, og under -9 eller noe, da begynner den å blinke likedan. Får imidlertid kjørt drevet langt før det når stopp. Så her er nok en justering av giver som må til. Temp i vannet er heller kjølig, så får se om den bare får stå som den gjør inntil den er tatt opp til høsten.

Om noen har en veldig enkel beskrivelse, så del den gjerne med meg, ikke alle manualer har like beskrivende fremgangsmåter for en som ikke er helt kjent med alle begrep og vilkår pdd :P

Har også en defekt kompressorclutch, så med den skiftet så trenger jeg kanskje ikke trim noe særlig for resten av denne sesongen heller.

Takk for tips

Link to post
  • 7 år senere...

Trimsensor må justeres riktig så den ligger innenfor området den skal fungere i. Du kan løsne skinna på styrehjelmen, og vri tannhjulet til display viser -4 (ved 12 grader helling på akterspeilet) med drev helt nede, så skal det bli nogenlunde riktig. Manualen sier -2 ved 10 grader og -7 ved 15 grader. Det skal også plasseres en vekt på 15kg på drevet ved justering om man skal gjøre det 100% etter boka 
 

finjustering kan gjøres inni båten, med å løsne sensor som sitter på toppen av styregaffel, og vri denne til riktig posisjon. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...