Jump to content

Lekkasje langsmed fenderlist, billige, men verdifulle råd mottas!

strawberry

Recommended Posts

Det sildrer inn regnvann, et eller annet sted, langsmed fenderlisten på styrbord side. Samler seg på dørken der man går ned i kabinen, etter å rent langsmed skroget for så å vise seg som fukt (understatement) på teppet der! Dørken er en del av innerskroget! Svært vrient å komme til mellom skrogene! Hva gjør en enkel herre for å utbedre dette slik at det ikke medfører ubehag for de tre dannede damer han skal bringe med på båtferie til uken?

ALLE RÅD mottas med den dypeste takk!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Det beste er vel å ta av fenderlisten og forsøke å tette lekkasjen.

Så spørs det jo hvordan de to delene er satt sammen, dersom det er nagler må de bores ut, så kan det settes inn kiler bortover til man får en liten åpning mellom skroget og dekket, og deretter lime på nytt, jeg ville brukt Plexus.

Jeg har gjort slik Glalaks forklarer med Tec7. Ble ikke alt for stygt resultat heller! ;-)

Kjenner også til en som gjorde dette, med godt resultat. Bare å legge en maskeringstape noen få mm ovenfor fenderlisten slik at man får en fin rett avslutning mot skroget, og deretter legge ei jevn fuge med f.eks tec7 i samme farge som fenderlista, og glatte så ut med en pinne/finger etc. Naturligvis er jo det beste å ta av fenderlist, og slipe ut gammel masse før på pålegging av ny, men dette er jo en ganske omfattende jobb med oppvarming av list etc, så det er jo greiere å ta når båten ligger på land.

Prøv det enkleste først, å bore dreneringshull på undersiden av fenderlisten. Du bør og spyle rent for skitt mellom fenderlist og skrog, her legger det seg mye slam som virker som "demning" og vannet slipper ikke ut. Jeg brukte høytrykkspyler her - lenge...

Gjorde samme jobben for mange år siden på tidligere båt - og det holdt så lenge jeg hadde båten - 5 år++

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...