Jump to content

Vis meg ditt sikring/fordelingsskap og plassering!

Tormodnt

Recommended Posts

Hei.
Har begynt å planlegge prosjektene som skal gjøres til høsten på skuta vår.

Ett av punktene er å få ryddet opp i kabelkaoset som tidligere eiere har laget med div "fikse" løsninger.
I forbindelse med dette ønsker jeg bilder av sikring/fordelingsskap som befinner seg der ute, samt plasseringen av disse (og selvsagt om dere har noen tanker om evt forbedringer dere ville ha gjort).

Vi har jo en 26 fots plastsnekke, men er egentlig interisert i å se hvordan det er gjort på forskjellige båter for å få ideer.
Har sett en del på finn.no og funnet en del bilder men tar tid å lete igjennom hauger med annonser i håp om et bilde av strømskapet..

Ser for meg noe ala dette pr nå (syns det er nogenlunde ryddig og bra ut):
bilde

Men KAN jo bli mange justeringer om jeg er så heldig at noen vil hjelpe meg med sine bilder i denne tråden..

Mvh
Tormod

hehe, ser bra ut, med mulighet til forbedringer da ;)

For en haug med år siden tok jeg fagbrev som tavlemontør (altså det å bygge sikringsskap) og jobbet i bransje en del år så kan være at jeg er i overkant opptatt av disse tingene..

hmm, var kanskje dumt å bruke det bilde som eksemplet hvis det "skremmer" bort folk fra å legge inn noen bilder, så bare så det er sagt, jeg er ikke ute etter noen konkurranse om hvem som har det peneste el. opplegget og skapet, men hvordan snarer hvordan det er løst i din båt, og plassert :)

Tenkte at om man henter ideer og inspirasjon av forskjellige kilder så er jo sjansen stor for at det kan bli skikkelig bra ut..
(eller bli helt galskap hehe) :giggle:

Mvh
Tormod

Eg tenkte også at med det åpningsbildet ligger lista så høyt at eg ikkje gidd poste bilde. Nok om det. Eg er skeptisk til unødvendige koblinger og ville valgt vekk rekkeklemmer og gått med kabel direkte fra sikring til bryter.

Slik er mitt. Alt utenom kablene er fra Biltema

bilde

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg ser bildet har havnet på sida... Det er to jordskinner der, korte 10polte.

Nede til høyre er det 12V minus, den til venstre er 24V . Du ser det om du blåser opp bildet. Jordinger som er festet der går ned til maskinrom og det som er under dekk. Over sikringsskapet som ikkje viser på bildet er det også tilsvarende 12v og en 24v minusskinne til forbrukere og instrument oppe.

Øverste halvdel av skapet er 24V og nederste er 12V.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har dessverre inge bilder til deg, men hvis du syns dette ser NOGENLUNDE bra ut så har du lagt lista høyt :-)

Prøvar på nytt att eg, toreværet slo ut alt eg dreiv med her :yesnod:

Er igrunn veldig enig med Fru Jacobsen her, den lista låg høgt. Var no foresten velig orden på opplegget ditt også Sæbø :thumbsup:

Men eg prøvar meg frampå her med litt bilete av litt opprydding i ein Mørebas 7300 som eg selde i fjor.

Eg har alltid synest at sikringar og koblingar(iallefall på eldre båtar) har ligge så kronglete til, så eg ville gjera det litt enklare å sjekke sikringar og tilgang. Men på ein rimeleg måte, så her kjem nokre bilde.

Eit par førbilete :yesnod:

bilde

Skikkeleg kabelsalat.

bilde

Under arbeid, lagde ei dør med hengsle nede så alt kom for ein dag når eg opna døra.

bilde

Vart nytt dashboard i samme slengen.

bilde

bilde

Og vips etter maange timar vart det slik, litt betre då iallefall.

bilde

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Hei.

Navigare i Kristiansand selger en sikringsboks med ca 12 flatsikringer og skikkelige tilkoblingspunkter for ringkabelsko til hver sikring. Koblingen til + er ferdig til alle sikringene slik at det bare er å koble inn en feit kabel for inntak. Boksen har også ferdig rekke for å koble inn minuser med ringkabelsko.

Blir skikkelig med få koblingspunkter og oversiktlig.

Mons

No snakkar vi :thumbsup: . Planlegg oppgradering av Westcruisere`n.

Planen min var å bruke skrurekkeklemmer på skinner og har samla inn nokre øskjer med det, men eg viste ikke at ein fekk sikringsrekkeklemmer til flatsikring, takk for tipset "Jonol" :thumbsup:

Då blir det innsamling av det òg :yesnod: .

Ps, var då veldig ryddig ditt også då "Ørjans" :thumbsup:

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Kostbare automatsikringer i båt? Det ser jeg ikke vitsen i. Hvor ofte løser en sikring ut? En kan dessuten ha en pose full av flatsikringer for prisen av slike sikringer (som ikke er like pålitelige som flatsikringer)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har brukt kombinert bryter og sikring fr E.T.A. Disse har jeg montert i "lokket" på en stor IP-ett-eller-annet plastboks. Bakgrunnen modellerte jeg i et tegneprogram, svart bakgrunn og tekst for hver enkelt kurs. Jeg fikk så et firma som driver med bilreklame til å skrive ut dette på et stort klistremerke.Inni er jeg ikke helt fornøyd, men jeg har brukt BEP deler av ymse utførelse.

Når du først lager ny tavle; bygg inn litt ekstra kapasitet. Det kommer alltid noe ekstra utstyr etter noen år som du ikke har tenkt på.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

@Herman Likte den ideen, man kunne jo bruke en slik graveringsplate i stedet for klistremerke, om man skrur denne i stedet for å lime den kan man (så lenge man har original malen på pc'n) jo alltid skru løs platen og levere den til gravering når nye kurser/ting kommer til..
For jeg er helt enig at man må beregne godt med reserveplass, noe nytt kommer ALLTID til hehe
Dessuten er jeg vel litt, ehh, i overkant glad i å ha ting på egen sikring, slik som det er nå i båten vår så har tidligere eiere brukt en haug med parallellkoblinger og "strøm-tyver" så her er det bare å handle inn en god dynge med kabel og begynne på nytt

En annen ting, ser at omtrent alle (inkludert i min egen båt) bruker mye strips for å få det ryddig og sikkert for å få mindre slitasje, jeg er ikke veldig glad i strips da feilsøking osv ofte blir vanskeligere syns jeg.

Vurderer å bruke kabelkanaler i stedet, noen som har innvendinger mot dette?

Merking er et MUST helt klart, sammen med el.skjema som straks er ferdig og klar til laminering slik at man har et "arbeidsett" i båten, samt et i permen hjemme :)
Uten det vil en evt feilsøking og endringer være et evighetsarbeid som ikke kan sees på som annet en sløsing av tid :D

Har ikke tenkt på at man faktisk bør stripse inne i kanalene, så der hadde jeg nok gått på en smell så takk for tipset D5L, tenkte jo at industrikanaler jo holder på maskiner og produskjonslinjer med alt mulig (og umulig) vibrasjon og temp svingninger, men er helt klart at på sjøen så utsettes jo det for en lang større mekanisk påkjenning..

@asbjørn2

Helt klart mye kjekt der! Takk for tips!

@kaskazi

Det finnes en mengde forskjellige typer merker, alt fra de du skriver ut selv på en type Dyno rull, til de man selv med en spesial sak på krympestrømpe osv.

Eller ferdig ark med tall og bokstaver man kan feste på.

Jeg syns det er veldig greit med noen man klipper inn på kabelen, så setter man flere sammen for å få den tall komboen man vil.

Nå bruker jeg bare tall selv, som man finner igjen i elskjema man tegner.

Men neste gang (når dette prosjektet starter) tipper jeg at jeg kommer til å gå for en slik print løsning nevnt over.

Da merkes kabelen i begge ender med hvor det kommer fra og hvor det går.

Feks fra sikring nr 2 til lampe på deck slik: HT-Q2/D-H1 som i litt system står for hovedtavle (altså hovessikringsskap (HT) sikring nr 2 (Q2) til deck (D) lampe nr 1 (H1).

Merkes som sagt likt både på lampen og i skapet slik at man aldri er i tvil.

Det finnes standarder for hvordan man skal merke en kabel, men jeg bruker bare en kvasiløsning av dette som for meg fungere ok.

Her ser du litt forskjellige løsninger :

http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=wire+numbers+labels&isNewKw=1&_sop=12&_pgn=1&epp=24&itemId=&fads=1&mfs=SBCLK&acimp=0&sqp=wire+numbers+labels&trksid=p2053742.m2428.l1313.TR0.TRC0.Xwire+numbers+labels

http://m.grainger.com/mobile/category/wire-marking-labels/wire-management/electrical/ecatalog/N-8im

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...