wabby Startet 14.Juli.2014 Del på Facebook Startet 14.Juli.2014 Hei, har merket i det siste at turtelleren min har startet å oppføre seg litt rart. Ved lave turtall ligger den bare i bunn, men kan også løfte seg litt opp, men viser feil. Dersom jeg drar på litt, dvs passerer 1000 rpm så spretter nåla opp. Det jeg også har merket er at voltmåleren ligger nå rett under 14V og ikke litt over som før, samt at turtelleren viser ca 200rpm mindre på fult jern. Har ikke fått målt spenningen enda for å verifisere om den viser korrekt, men lurer veldig på hvordan turteller på diesel fungerer. Dette er en Mercruiser 4.2D 1998 modell. Kan legge til at båten ble sjøsatt for ca 3 uker siden av verksted (de hadde motor ute for service og andre reparasjoner) og da fungerte alt. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Noen som har noen forslag? :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Sjekk om drivremmen til dynamoen er stram nok, før du sjekker videre. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Ah, ang reima. Den fikk seg en liten trøkk her om dagen. Dynamoen hang seg opp i en for nær liggende slange og da spant reima litt. Verkstedet som hadde lagt slangen feil, kom og byttet den og la den om. De konstanterte også at reima var grei nok, men hadde bare blitt litt tynnere og strammet den på nytt. Vet ikke om dette kan være årsaken. Men skal ta en titt på reima. Er det dynamoen som sender signal til turtelleren siden du nevner dette? Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 wabby, på min VP er det dynamo som sender signal til turteller, det er en liten 0,5mm2 kabel på undersiden av dynamo. Slapp reim vil kunne gi deg slike symptomer som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Reima var stram og fin. Hadde glemt nøklene til batteriet selvfølgelig, så fikk ikke målt ladespenningen med voltmeteret. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.Juli.2014 Del på Facebook Svart 17.Juli.2014 (redigert) Hvis dette er en turteller som "drives" av dynamoens W, mål spenningen mellom W og Jord på turtelleren mens motoren går. Da skal du se ca 7,2-7,3 volt (uavhengig av turtallet). Sjekk også at turtelleren får batterispenningen, kanskje merket +. Det bør være 3 tilkoblinger på turtelleren: W, + og - (og lampe). Redigert 17.Juli.2014 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Tror nå ikke det er en slik type turteller Zach. Sjekket reim og ladespenning, Dette så bra ut. Ladet på 13,9V rett etter oppstart og da har båten stått en uke. Når det er sagt så snakket jeg med verkstedet også, de mente å huske at turtelleren på denne motoren var en giver som satt bak på svinghjulet og leste av der. Og at jeg måtte sjekke kontaktene at de ikke var irret. Så da får jeg finne frem en liten lykt og krabbe langt inn i motorrommet. Kronglete og trangt baki der. Ikke nok med det, men på vei hjem igår, så takket lanternene for seg. Så får feilsøke litt der også. Mistenker bryteren, eller strømmen bort. Rakk ikke annet enn å sjekke sikringen i mørket, og visuelt sett så den hel ut. Gøy med gammel båt og elektronikk! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Med feil på turteller, voltmeter og nå også lanterner så hadde jeg kanskje tenkt på en feil som forårsaket alt dette, eksempel dårlig jording. Når en av feilene er til stede så prøv og slå på andre ting også og se om det er flere ting som kutter ut. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Sant, du er inne på noe der. Hele nettet trenger en overhaling. Ligger nesten dobbel ledningsnett her etter gammel motor. Så sett mye som er klipt i forskjellige ender osv. Et skikkelig virrvarr i denne båten. Tenkt å ta meg god tid i morgen for å se hva som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Dytter denne litt i gang igjen. Hadde årets første oppstart igjen og startet opp motoren. Nydelig start og den var utrolig kvikk. Men turteller problemet har jeg ikke klart å løse enda. Når jeg startet motoren så virket det som at turtelleren virket som den skulle, men etter litt så begynte den å bevege seg ujevnt opp og ned, Når jeg satt motoren i tomgang, så datt nåla helt ned. Så det er et kontaktproblem et sted vil jeg tro. I fjor prøvde jeg å lete etter en giver på baksiden av motoren da verkstedet trodde det var en giver bak der, men jeg fant ikke noe. Noen som vet hvor denne er og hvordan denne ser ut? Alle instrumentene er gørrstygge på båten, så vurderer om jeg skal bytte den samtidig og jobbe meg bakover. Men bytte tror jeg ikke løser problemet. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Trodde turteller får signaler fra "W" på dynamoen på denne motoren, sjekk kontaktene iallefall. Hvis batteriene dine er veldig tomme og trenger mye lading belastes reimen mye og det er ikke alltid like greit å oppdage sluring fra reimen. Ville nok også byttet reimen uansett, gjerne med en Continental el.l. som er av en mye høyere kvalitet en de originale, husk at på denne motoren stopper sjøvannspumpen også hvis reimen ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Om det er mekanisk giver på den, så sitter den på huset rett bak elektronikk boksen, den hvite på høyre side. Det er to ledninger (grå) fra hoved kabel. Lett å se om de har løsnet. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
wabby Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 Takk, Skal sjekke Chris! Tror jeg har vært å kikket på feil side av maskinen da :) Marius - Batteriene er nyladet og reimene er nye, så tror at det er en mekanisk giver. Iflg verkstedet så mente de at den hadde det om de husket rett. Så får lete litt :) Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 20.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2015 Var som Chris284 sa. Det var en mekanisk giver og den lå rett bak elektronikkboksen. Ikke lett å oppdage, i tillegg så var den malt sort etter at motoren har fått en nytt strøk. Kabelskoene var veldig løse, så jeg tok dem av, renset festene på giveren og satt på nye sko. Nå oppfører turtelleren seg mye bedre! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.