Jump to content

Feilsøking - turteller på Mercruiser 4.2D 1998 modell

wabby

Recommended Posts

Hei,

har merket i det siste at turtelleren min har startet å oppføre seg litt rart. Ved lave turtall ligger den bare i bunn, men kan også løfte seg litt opp, men viser feil.

Dersom jeg drar på litt, dvs passerer 1000 rpm så spretter nåla opp.

Det jeg også har merket er at voltmåleren ligger nå rett under 14V og ikke litt over som før, samt at turtelleren viser ca 200rpm mindre på fult jern. Har ikke fått målt spenningen enda for å verifisere om den viser korrekt, men lurer veldig på hvordan turteller på diesel fungerer.

Dette er en Mercruiser 4.2D 1998 modell.
Kan legge til at båten ble sjøsatt for ca 3 uker siden av verksted (de hadde motor ute for service og andre reparasjoner) og da fungerte alt.

Ah, ang reima. Den fikk seg en liten trøkk her om dagen. Dynamoen hang seg opp i en for nær liggende slange og da spant reima litt. Verkstedet som hadde lagt slangen feil, kom og byttet den og la den om. De konstanterte også at reima var grei nok, men hadde bare blitt litt tynnere og strammet den på nytt.

Vet ikke om dette kan være årsaken. Men skal ta en titt på reima. Er det dynamoen som sender signal til turtelleren siden du nevner dette?

Tror nå ikke det er en slik type turteller Zach.
Sjekket reim og ladespenning, Dette så bra ut. Ladet på 13,9V rett etter oppstart og da har båten stått en uke.

Når det er sagt så snakket jeg med verkstedet også, de mente å huske at turtelleren på denne motoren var en giver som satt bak på svinghjulet og leste av der. Og at jeg måtte sjekke kontaktene at de ikke var irret.
Så da får jeg finne frem en liten lykt og krabbe langt inn i motorrommet. Kronglete og trangt baki der.
Ikke nok med det, men på vei hjem igår, så takket lanternene for seg. Så får feilsøke litt der også. Mistenker bryteren, eller strømmen bort. Rakk ikke annet enn å sjekke sikringen i mørket, og visuelt sett så den hel ut.

Gøy med gammel båt og elektronikk!

• 8 måneder senere...

Dytter denne litt i gang igjen. 

Hadde årets første oppstart igjen og startet opp motoren. Nydelig start og den var utrolig kvikk. 

Men turteller problemet har jeg ikke klart å løse enda. Når jeg startet motoren så virket det som at turtelleren virket som den skulle, men etter litt så begynte den å bevege seg ujevnt opp og ned, 
Når jeg satt motoren i tomgang, så datt nåla helt ned. Så det er et kontaktproblem et sted vil jeg tro. 

I fjor prøvde jeg å lete etter en giver på baksiden av motoren da verkstedet trodde det var en giver bak der, men jeg fant ikke noe. Noen som vet hvor denne er og hvordan denne ser ut? 
Alle instrumentene er gørrstygge på båten, så vurderer om jeg skal bytte den samtidig og jobbe meg bakover. Men bytte tror jeg ikke løser problemet. 

bilde

Trodde turteller får signaler fra "W" på dynamoen på denne motoren, sjekk kontaktene iallefall. Hvis batteriene dine er veldig tomme og trenger mye lading belastes reimen mye og det er ikke alltid like greit å oppdage sluring fra reimen. Ville nok også byttet reimen uansett, gjerne med en Continental el.l. som er av en mye høyere kvalitet en de originale, husk at på denne motoren stopper sjøvannspumpen også hvis reimen ryker. 

Var som Chris284 sa. Det var en mekanisk giver og den lå rett bak elektronikkboksen. Ikke lett å oppdage, i tillegg så var den malt sort etter at motoren har fått en nytt strøk. 

Kabelskoene var veldig løse, så jeg tok dem av, renset festene på giveren og satt på nye sko. 

Nå oppfører turtelleren seg mye bedre!  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...