TimJ Startet 14.Juli.2014 Del på Facebook Startet 14.Juli.2014 Hei, Hva skal jeg bruke for å lime inn en divinycell plate? Har fjernet det gamle finer driten, og er nå klar til å lime inn denne platen. En på jobben snakket om noe som heter bomullskutt, som man skulle blande med epoxyen for å lage en slags pasta, men jeg er ikke kar om å finne noe som heter dette på nettet. Han har da dratt på ferie, så får ikke spurt han.... Event andre limprodukter jeg kan bruke. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Hei ! Det er jo mange måter å gjøre dette på. Det du spør etter heter egentlig "flokk")eller "hakkels" som noen sier. Det er glassfiber tråd som er kuttet i 0,5cm lengde. Kan blandes med det meste for å få en armering. Ikke egnet for å lime divinysell spør du meg. Båtfabrikkene bruker vaneligvis å stemple divinysell plata mot våt støp. Du kan foreksempel legge 2 lag 600gr.csm på det gamle laminatet i steden. (Divinysell smøres med poliester som akkurat herder når plata stemples fas)t. Om du har utkutt til drev er jo det hullet greit å bruke til noen tvinger som biter over noen litt kraftige lekter. Om du bare vil lime så finnes det spesial lim. Krestomer monteringslim er en type. Firma DIAB selger lim til dette, men jeg husker ikke i farten hva det heter. Om du limer på den måten er det vanelig at man bruker en luftdreven bankerulle (Spesialverktøy) men du kan sikkert ta en finerplate og slå forsiktig med en hammer. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Divilette eller Divilette SQ. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 (redigert) Hei ! Det er jo mange måter å gjøre dette på. Det du spør etter heter egentlig "flokk")eller "hakkels" som noen sier. Det er glassfiber tråd som er kuttet i 0,5cm lengde. Kan blandes med det meste for å få en armering. Ikke egnet for å lime divinysell spør du meg. Båtfabrikkene bruker vaneligvis å stemple divinysell plata mot våt støp. Du kan foreksempel legge 2 lag 600gr.csm på det gamle laminatet i steden. (Divinysell smøres med poliester som akkurat herder når plata stemples fas)t. Om du har utkutt til drev er jo det hullet greit å bruke til noen tvinger som biter over noen litt kraftige lekter. Om du bare vil lime så finnes det spesial lim. Krestomer monteringslim er en type. Firma DIAB selger lim til dette, men jeg husker ikke i farten hva det heter. Om du limer på den måten er det vanelig at man bruker en luftdreven bankerulle (Spesialverktøy) men du kan sikkert ta en finerplate og slå forsiktig med en hammer. Er det noe som dette du mener: http://bestmarin.no/Produkter/Båtpleie/Epoxy/Fyllstoff/West-System-fyllstoff-402-100-g-101739-p0000022433 Hvorfor må man bruke en bankerulle? Holder det ikke med å sette det i skikkelig spenn? Kan man bruke poyester på gammel glassfiber da? Trodde ikke det ville sitte jeg... Har kjøpt epoxy og herder fra Diab, så flott om jeg slipper å handle enda flere produkter nå:-) Forvirra nok fra før av kjenner jeg... Alt er så mye enklere med biler som da bare ruller på land og kan sveises i...:-) Og hvorfor er feks tec7 X-tac uegnet? Har en hel eske med sånne liggende så hadde vært greit å få brukt opp dette... Divilette, noe som Diab selger eller? Redigert 14.Juli.2014 av TimJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 (redigert) Hei igjen ! Den bankerulla kommer inn om du bruker lim.Da legges limet på akterspeilen med tannsparkel og så bankes det for at limet skal legge seg i porene på divinysellen. Glem den!! Om du alleredehar kjøpt materialer så er det riktig at du bruker det fyllstoffet som du linket til. Da legger du dette på slipt og vasket akterspeil som tykk sparkel og stempler divinysell plata mot sparkelen. Lar herde... og så legger du minst 3 lag duk på innsiden enten med polyester eller epoksy. Om du trenger bilder av prosessen så sjekk ut :https://baatplassen.no/i/topic/107508-bygge-47-fot-trawler-yacht-fra-cd-til-ferdig-baat/page-7 Denne viser alle prosessene som du trenger for å reparere en aktrespeile ! Redigert 14.Juli.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Takk Knude, da går vi for den løsningen:-) Mangler linken da.... Min divinycell har ikke nore rutenett eller noe, skal denne da mettes med epoxy før jeg limer den inn med det fyllstoffet? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Jeg ville smørt et lag på divinysellen samtidig før du stempler. Om du ser i byggetråden som jeg linket til så ser du både glassfiber som blir lakt på divinysell og motsatt. Hele overbygget er bygget på samme måten. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fortego Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Kan fort bli en utfordring å lime en hel plate til akterspeilet. Ville vært mye enklere med en rutet plate og gjøre som Knude sier; legge 2 lag 600 grams og trykke platen inn i laminatet. Selv har jeg også brukt bare lim (blå divilette). I stedet for bankeverktøyet som Knude beskriver, så fungerer det ikke værst med et vibrerende verktøy som en liten plansliper eller eksentersliper med glatt overflate (uten slipepapir), eventuelt bare liten aluminiumsrulle med bra med trykk mens du ruller. Få full kontakt mot en større flate med hel plate tror jeg som sagt kan bli en utfordring. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
TimJ Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Ok, Nå er akterspeilet mitt ikke så voldsomt stort, så det jeg faktisk lurer på å gjøre er å rett og slett borre noen hull tvers igjennom divinycell og akterspeilet som er igjen., for så å spenne divinycellen fast til det som er igjen av det gamle akterspeilet med gjengestenger og planker. Hvis dere skjønner hva jeg mener... Er da etterpå bare å fylle igjen hullene med stor sprøyte med epoxy i, så burde det bli bra, eller? Legge på tykt nok med epoxy/fyllstoff og som du sier Knude, smøre inn divinycellen med ett lag epoxy før limet smøres på, da burde man være sikret kontakt over det hele. Må uansett dele opp innstøpingen av akterspeilet, da det forandrer vinkel ca midt på akterspeilet, så må limes i to omganger. Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.